Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Zdrowe przysmaki jesieni - warzywa


Wydarzenie dodał(a) Monika Grabiszewska
ponad 11 lat temu, wyświetleń 16469


Wpis został sprawdzony przez moderatora

 

Karta projektu edukacyjnego
Projekt przedsięwzięcie


Temat projektu: Zdrowe przysmaki jesieni – warzywa


Autorzy projektu: Dzieci z grupy I

 

Nauczyciel prowadzący grupę projektową: mgr Monika Sołtysiak, mgr Elżbieta Jaśkiewicz

Cel główny projektu: uświadomienie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla zdrowia.

 

Opis realizacji projektu:

Odbiorcą projektu „Jesienne przysmaki – warzywa” były dzieci z grupy I uczęszczające do naszego przedszkola. Projekt tematycznie skupiony był wokół warzyw.
Podczas realizacji projektu zamierzałyśmy rozbudzić u dzieci umiejętność współpracy, podejmowania decyzji, dokonywania własnych wyborów, planowania a także rozwinąć ich zainteresowania światem przyrody oraz kształtować postawy prozdrowotne.
W pierwszej fazie realizacji projektu rozbudziłyśmy ciekawość dzieci światem przyrody nieożywionej - darami jesieni. Podejmowałyśmy działania mające na celu zainteresowanie dzieci tematem. W sali pojawiła się wystawka warzyw przyniesionych do przedszkola przez rodziców i pracowników.

- Podejmowanie działań zabawowych inspirujących do podjęcia tematyki projektu.

- Zaciekawienie dzieci tematem

Następnie określiłyśmy wspólnie z dziećmi stan wiedzy na temat jesiennych warzyw za pomocą wstępnej siatki skojarzeń, co pozwoliło nam na ustalenie razem z dziećmi ośrodków tematycznych.
„Burza mózgów” – Co wiemy o warzywach? 

-Sformułowanie listy pytań- postawienie konkretnych pytań na które, będziemy poszukiwać odpowiedzi podczas realizacji projektu.

Wspólnie z dziećmi stworzyliśmy również listę pytań „Co chcielibyśmy dowiedzieć się o warzywach?” Oto przykłady niektórych z nich:

- dlaczego warzywa są kolorowe?

- skąd się biorą warzywa?

- gdzie rosną warzywa?

- Podpisanie kontraktu grupowego zobowiązującego do realizacji zadań.

- Stworzenie wstępnej siatki skojarzeń dzieci w poszczególnych grupach- określenie kierunku działań w ramach projektu


Wycieczka do sklepu z warzywami

Podczas wycieczki do sklepu z warzywami, dzieci nazywały owoce i warzywa.

 

                               

Zabawy badawcze „Owoce czy warzywa?”

 

Działania praktyczne

Całą grupą przygotowaliśmy sałatkę warzywną, którą zjedliśmy wspólnie z rodzicami na pikniku.


Działania plastyczne

Zabawy tanmeczno - ruchowe

 

Montaż słowno – muzyczny, wystawa prac dzieci


Punktem kulminacyjnym był Piknik Rodzinny „Na marchewki urodziny”, podczas którego dzieci zaprezentowały krótki montaż słowno muzyczny.
Dzieci rozdały także swoim rodzicom indywidualnie przygotowane prezenty- „Marchewki”. Po prezentacji efektów działań podjętych w ramach projektu dzieci wraz z rodzicami wzięły udział w przygotowanych dla nich zabawach muzyczno- tanecznych.

 

 

Procedury badań
Podczas realizacji projektu dzieci wykazały się inwencją twórczą, doświadczały empirycznie: dokonywały pomiarów, smakowały, dokonywały obserwacji.

Odkrycia i informacje

W trakcie realizacji projektu zauważyłyśmy ogromne zaangażowanie dzieci, czuły się one autorami podejmowanych działań dzięki samodzielnemu modelowaniu danym zadaniem.

Metoda projektów pozwoliła dzieciom na twórcze doświadczanie. Rodzice chętnie włączyli się w realizację

 

Opis Projektu Gr. I

Temat projektu: „Zdrowe przysmaki jesieni”

Cel główny: Uświadomienie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla zdrowia.

Cele ogólne:

  • poznawanie zdrowego stylu odżywiania się,
  • wyrabianie nawyków higienicznego spożywania pokarmów,
  • wychowanie świadomego konsumenta,
  • uświadamianie dzieciom potrzeb harmonijnego współżycia człowieka          
    z przyrodą,
  • zachęcanie do eksplorowania i posługiwania się narzędziami badawczymi,
  • rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy u dziecka oraz umiejętności współpracy   w zespole,
  • przygotowanie do kontynuowania edukacji zdrowotnej na poziomie szkolnym.
  • zachęcanie do smakowania różnych warzyw i potraw, mimo niechęci czy uprzedzeń 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         za pomocą zmysłów obserwują i poznają warzywa

·         rozpoznają i nazywają wybrane warzywa

·         prawidłowo posługują się lupą, lornetką, lusterkiem, aparatem fotograficznym oraz dostępnymi przewodnikami i atlasami,

·         dokonują pomiarów wspólną miarą (sznurek określonej długości)

·         rozpoznają i nazywają warzywa, które możemy spotkać w ogrodzie

·         wykonują sałatkę warzywną uczestnicząc w zajęciach kulinarnych

Uzasadnienie wyboru tematu:

Prawidłowe, racjonalne żywienie dzieci, obok regularnej aktywności fizycznej, jest ważnym elementem zdrowego stylu życia, warunkującym pełnię zdrowia oraz prawidłowy wzrost    i rozwój młodego organizmu. Właściwa i dopasowana do wieku dieta dziecka jest istotna także z punktu widzenia profilaktyki różnych chorób, w tym szczególnie chorób dieto-zależnych.

Do błędów w żywieniu dzieci zaliczyć można nadmiar spożywanych słodyczy i słodkich napojów, dużą ilość tłustych i ciężkostrawnych potraw oraz stosowanie wysoko przetworzonej żywności czy nadużywanie soli. Z drugiej strony, diety dzieci często są niedoborowe w mleko i produkty mleczne oraz warzywa i owoce.

Inne podstawowe błędy dotyczą pomijania głównych posiłków w ciągu dnia (np. brak I śniadania) czy też podjadania zbyt dużej ilości kalorycznych a bezwartościowych przekąsek. Powyższe nieprawidłowości mogą prowadzić m.in. do zaparć u dzieci, występowania niedoborów witaminowo-mineralnych, zaburzeń wzrostu i rozwoju jak również skutkować nadwagą czy otyłością.

Stąd edukacja żywieniowa rodziców, oraz małych dzieci może stanowić ważny element wczesnej profilaktyki wielu chorób oraz odgrywać istotną rolę w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych już w dzieciństwie.

W tym celu należy rozważyć  następujące zagadnienia:

  • postawienie pytań kluczowych, na które będziemy poszukiwać odpowiedzi
  • wybór i analiza literatury służącej wzbogaceniu wiedzy
  • przeprowadzenie obserwacji i badań służących rozwiązaniu problemów
  • poznanie wybranych warzyw w różnych środowiskach przyrodniczych : ogród
  • poznanie i nazywanie części roślin (korzeń, łodyga, liście, kwiat,)
  • uczestnictwo w zabawach badawczych, eksperymentach przyrodniczych
  • posługiwanie się narzędziami badawczymi
  • uczestnictwo w zabawach dydaktycznych, muzyczno- tanecznych, ćwiczeniach, pracach plastycznych i zadaniach przygotowanych z zakresu edukacji zdrowotnej
  • zaprezentowanie pozyskanej wiedzy i doświadczenia w różnych formach wyrazu artystycznego oraz pracy samodzielnej

Termin realizacji projektu: 30.09.- 08.10.2013r.

 

Kryteria oceny projektu:

  • udział i zaangażowanie poszczególnych grup przedszkolnych w realizację przedsięwzięcia
  •  podział zadań między członków poszczególnych grup
  • trafność przeprowadzonych działań
  • prezentacja efektów pracy dotyczących projektu na forum przedszkola podczas pikniku rodzinnego

Zakładane formy prezentacji efektów projektu:

  • Wystawa prac wykonanych przez dzieci w ramach projektu.
  • Wystawa obiektów zgromadzonych w czasie prac badawczych.
  • Przedstawienie teatralne.
  • Koncert uczestników projektu.
  • Wystawa zdjęć wykonanych w czasie trwania projektu.

Planowane działania:

 

  • zabawy badawcze: poznawanie różnorodnych warzyw, ich cech charakterystycznych, walorów zdrowotnych a także sposobów przetwarzania
  • zabawy i zajęcia warsztatowe i kulinarne: przygotowanie sałatek, soków w oparciu               o dostępne warzywa
  • spacery i wycieczki: ogrodu, warzywniaka
  • spotkania z ekspertami: kucharki
  • zabawy plastyczne

Harmonogram projektu gr. I

 

Lp.

Zadanie

Zaplanowane działania

Osoba odpowiedzialna

Termin

1. Zaciekawienie tematem

Rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie

w okresie jesieni oraz darów natury jakie daje nam nowa pora roku.

Monika Sołtysiak

Elżbieta Jaśkiewicz

30.09.2013r.

Podejmowanie działań zabawowych inspirujących do podjęcia tematyki projektu: zabawa ruchowe, zabawy umożliwiające wielozmysłowe doświadczenia związane                          z warzywami

Monika Sołtysiak

Elżbieta Jaśkiewicz

30.09 – 01.10.2013r.

Tworzenia mapy pojęciowej
„Warzywa”, zachęcanie do poszukiwania informacji, podpisanie kontraktu grupowego zobowiązującego do realizacji zadań.

Monika Sołtysiak

Elżbieta Jaśkiewicz

01.10.2013r.

Tworzenie kącika warzywnego w sali

Monika Sołtysiak

Elżbieta Jaśkiewicz

03.10.2013r.

Postawienie konkretnych pytań na które będziemy poszukiwać odpowiedzi:

-dlaczego warzywa są kolorowe?

-skąd się biorą warzywa?

-gdzie rosną warzywa?

Monika Sołtysiak

Elżbieta Jaśkiewicz

03.10.2013r.

2. Budowanie wspólnych doświadczeń

Gromadzenie i wybór literatury związanej z warzywami i z pomocą rodziców.

Monika Sołtysiak

Elżbieta Jaśkiewicz, rodzice

03 – 04 10. 2013r.

Poszukiwanie wiedzy z pomocą środków multimedialnych

Monika Sołtysiak

Elżbieta Jaśkiewicz

04 – 05

10.2013r.

Realizacja ośrodka tematycznego „Warzywa z naszych ogrodów”

Monika Sołtysiak

Elżbieta Jaśkiewicz

01.10– 04.10

2013r.

Wycieczka na stragan warzywny

Monika Sołtysiak

Elżbieta Jaśkiewicz

03.10.2013r.

Wizyta w Bibliotece Miejskiej nr 5

Monika Sołtysiak

Elżbieta Jaśkiewicz

04.10.2013r.

3.Prezentowanie zdobytej wiedzy i doświadczeń

Skonstruowanie mapy pojęciowej końcowej

Monika Sołtysiak

Elżbieta Jaśkiewicz

07.10.2013r.

Montaż słowno – muzyczny, wystawa prac dzieci, piknik rodzinny

Monika Sołtysiak

Elżbieta Jaśkiewicz

08.10.2013r

 

Opracowała:

mgr Monika Sołtysiak


Zobacz wszystkie wpisy
od Monika Grabiszewska



Wyślij wiadomość
do Monika Grabiszewska

Nagrody dla dzieci nowość

Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 

Komentarze

Wyślij wiadomość do Monika Grabiszewska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź