Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Metoda projektu w naszym przedszkolu
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Metoda projektu naszą codziennością – Przedszkole Miejskie nr 10 w Łodzi
O naszym przedszkolu
Przedszkole Miejskie nr 10 w Łodzi mieści się przy ulicy Przędzalnianej 70. Poznając genezę tego fragmentu Łodzi zaznajamiamy się jednocześnie z narodzinami miasta jako wielkiego ośrodka przemysłu włókienniczego. Decydującym momentem w historii Księżego Młyna była decyzja władz Królestwa Polskiego o utworzeniu osady przemysłowej. Idealnym miejscem do realizacji przedsięwzięcia okazała się dolina rzeki Jasień. W 1825 r. na terenie Księżego Młyna zbudowano pierwszą przędzalnię. Właśnie jej zawdzięcza nazwę ulica przy której znajduje się nasze przedszkole. W 1870r. tereny nad rzeką Jasień zakupił Karol Scheibler, gdzie wzniósł on willę dla córki Zofii Matyldy i jej małżonka Edwarda Herbsta. Rezydencja obejmowała cały kompleks budynków mieszkalnych i użytkowych wraz z założonym nieopodal parkiem. W ten sposób powstała oddzielnie funkcjonująca całość – niejako „miasto w mieście”. Na przełomie lat otoczenie ulegało zmianie. Powstało duże osiedle wieżowców i bloków noszące nazwę Wilcza –Gołębia. Nadal jednak krajobrazowi nadają uroku czerwone gmachy przędzalni oraz domów mieszkalnych.
Nasze przedszkole powstało w 1959 roku w części ogrodu-parku, który był w przeszłości miejscem wypoczynku i zabaw robotników fabrycznych utworzonym dzięki staraniom Karola Scheiblera. Stuletnie drzewa –klony i dęby wciąż można podziwiać na terenie naszego ogrodu przedszkolnego i przyległym boisku Szkoły Podstawowej nr 29
Metoda projektu w naszym przedszkolu
W naszym przedszkolu dbamy przede wszystkim o stworzenie wychowankom przyjaznego środowiska wychowawczego mającego na celu wszechstronny rozwój emocjonalny, społeczny, zdrowotny , estetyczny, moralno – duchowy i umożliwiającego wyrównywanie szans dzieciom z różnych środowisk. W codziennej pracy skupiamy się przede wszystkim na wykorzystywaniu aktywizujących metod pracy i wychowania. W swoich poczynaniach z dziećmi dążymy nie tylko do zdobywania i pogłębiania wiedzy, ale również do tego by stała się ona operatywna i trwała. Dzięki zaangażowaniu dzieci w sferze emocjonalno – motywacyjnej oraz znacznie wyższej aktywności niż w tradycyjnych metodach nauczania, zachęcamy maluchy do samodzielnego poznawania świata uwarunkowanego naturalną ciekawością poznawczą. Między innym dlatego metoda projektu tak doskonale wpisuje się w codzienną organizację procesu dydaktyczno – wychowawczego w naszym przedszkolu.
W roku szkolnym 2013/2014 zaplanowaliśmy realizację kilku projektów edukacyjnych, których tematykę opracowaliśmy inspirując się zainteresowaniami dzieci oraz ekologiczno – zdrowotnym charakterem naszego przedszkola.
Obecna publikacja przedstawia pierwszy z zaplanowanych do realizacji projektów, oparty na idei zdrowego odżywiania. Nasze przedszkole bowiem należy do Wojewódzkiej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie oraz aktywnie uczestniczy w realizacji projektu edukacyjnego KIK/34 w ramach Szwajcarsko – Polskiego programu Współpracy (SPPW): „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia
i aktywności fizycznej”. Ufamy, iż nasze propozycję stanowić będą cenną inspirację w organizowaniu własnych sytuacji edukacyjnych z dziećmi. Zachęcamy do czerpania z naszych pomysłów oraz dalszego śledzenia naszych zmagań z metodą projektu w ciągu roku.
Opracowały nauczycielki Pm 10 w Łodzi :
mgr Monika Grabiszewska
mgr Monika Sołtysiak
Karta projektu edukacyjnego
Projekt przedsięwzięcie
Temat projektu: „Zdrowe przysmaki jesieni”
Autorzy projektu: Grupa I, II, III, IV
Nauczyciel prowadzący projekt:
mgr Monika Grabiszewska, mgr Elżbieta Jaśkiewicz, mgr Monika Sołtysiak,
mgr Sylwia Surma, mgr Anna Musiał, mgr Alicja Gala, lic. Sylwia Piechota, lic. Monika Woźniak
Cel główny: Uświadomienie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla zdrowia.
Cele ogólne:
• poznawanie zdrowego stylu odżywiania się,
• wyrabianie nawyków higienicznego spożywania pokarmów,
• wychowanie świadomego konsumenta,
• uświadamianie dzieciom potrzeb harmonijnego współżycia człowieka
z przyrodą,
• zachęcanie do eksplorowania i posługiwania się narzędziami badawczymi,
• rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy u dziecka oraz umiejętności współpracy
w zespole,
• przygotowanie do kontynuowania edukacji zdrowotnej na poziomie szkolnym.
• zachęcanie do smakowania różnych warzyw i potraw, mimo niechęci czy uprzedzeń
Cele operacyjne:
Dzieci:
• za pomocą zmysłów obserwują i poznają warzywa
• rozpoznają i nazywają wybrane warzywa
• prawidłowo posługują się lupą, lornetką, lusterkiem, aparatem fotograficznym oraz dostępnymi przewodnikami i atlasami,
• dokonują pomiarów wspólną miarą (sznurek określonej długości)
• rozpoznają i nazywają warzywa, które możemy spotkać w ogrodzie
• wykonują sałatkę warzywną uczestnicząc w zajęciach kulinarnych
Procedury badań:
-obserwacje przyrodnicze
-eksperymenty przyrodnicze
-dokonywanie pomiaru
Opis realizacji projektu:
Odbiorcą projektu „Zdrowe przysmaki jesieni” będą dzieci uczęszczające do Przedszkola Miejskiego nr 10 w Łodzi. Projekt realizowany będzie w okresie od 30 września do 08 października 2013 roku. Cele projektu opisane powyżej miały swoje źródło we wnikliwej obserwacji wychowanków oraz w realizacji zadań wynikających z założeń Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie. Ponieważ w przedszkolu istnieją cztery grupy wiekowe dzieci, szczegółowa tematyka treści projektu będzie zróżnicowana w zależności od wieku i możliwości rozwojowych przedszkolaków. Ośrodki tematyczne w grupach przedstawiają się następująco:
w grupie I: „Zdrowe przysmaki jesieni – warzywa.”
w grupie II: „Zdrowe przysmaki jesieni – owoce”
w grupie III: „Zdrowe przysmaki jesieni - zboża”
w grupie IV: „Zdrowe przysmaki jesieni - W jesiennej spiżarni.”
W pierwszej fazie realizacji projektu edukacyjnego „Zdrowe przysmaki jesieni” rozbudzałyśmy ciekawość dzieci światem przyrody. Podejmowałyśmy działania mające na celu zainteresowanie dzieci tematem. Podpisałyśmy z dziećmi kontrakt grupowy zobowiązujący do realizacji zadań. Stworzyłyśmy z przedszkolakami poszczególnych grup wstępne siatki skojarzeń dzieci, określające kierunki działań w ramach projektu.
W kolejnej fazie projektu, mającej na celu budowanie wspólnych doświadczeń,
w ramach wybranych ośrodków tematycznych dzieci gromadziły literaturę związaną z tematyką projektu, poszukiwały wiadomości z pomocą środków multimedialnych. Prowadziły aktywność badawczą uczestnicząc w zajęciach terenowych. Realizowały wybrane ośrodki tematyczne
w poszczególnych grupach. Dzieci uczestniczyły w spotkaniach z ekspertami, w wycieczkach do piekarni czy na stragan warzywno- owocowy.
Zdobytą wiedzę i umiejętności dzieci zaprezentowały na Pikniku Rodzinnym, podczas którego przedstawiły przygotowany montaż słowno-muzyczny. Podczas pikniku zaprezentowane były wszystkie wytwory plastyczne dzieci wykonane w czasie trwania projektu. Po prezentacji efektów działań podjętych w ramach projektu dzieci wraz z rodzicami wzięły udział w przygotowanych dla nich zabawach muzyczno- tanecznych.
Dodatkowe informacje:
Podczas realizacji projektu dzieci podejmowały szereg działań plastycznych opierających się na twórczych metodach pracy i wykorzystywaniu niekonwencjonalnych materiałów, co przyczyniło się do rozwinięcia ich inwencji twórczej i kreatywności. Efektem tych działań była niebanalna i interesująca wystawka prac plastycznych zaprezentowanych podczas pikniku rodzinnego.
Harmonogram projektu
Lp.
Zadanie
Zaplanowane działania
Osoba odpowiedzialna
Termin
1.
Zaciekawienie tematem
Rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie
w okresie jesieni oraz budzenia się i roślin zwierząt do życia w oparciu o ilustracje ogrodu
Nauczyciele grup
30.09.2013r.
Podejmowanie działań zabawowych inspirujących do podjęcia tematyki projektu.
Nauczyciele grup
30.09.2013r.-01.10.2013r.
Podpisanie kontraktu grupowego zobowiązującego do realizacji zadań.
Stworzenie wstępnej siatki skojarzeń dzieci w poszczególnych grupach- określenie kierunku działań
w ramach projektu
Nauczyciele grup
01.10.2013r.
2.
Budowanie wspólnych doświadczeń
Gromadzenie i wybór literatury związanej z tematyką projektu.
Nauczyciele grup
01.10-02.10.2013r.
Realizacja wybranych ośrodków tematycznych
w poszczególnych grupach.
Nauczyciele grup
01. 10- 07.10.2013r.
Wizyta w Bibliotece Miejskiej nr 5- grupa I, III
Nauczyciele grup
04.10.2013r.
Wycieczka na stragan owocowo –warzywny gr. I
Nauczyciele grup
Wycieczka na stragan owocowo –warzywny gr. II
Nauczyciele grup
Wycieczka na stragan owocowo –warzywny gr. IV
Nauczyciele grup
Wycieczka do piekarni gr. III
Nauczyciele grup
3.
Prezentowanie zdobytej wiedzy
i doświadczeń
Skonstruowanie mapy pojęciowej-końcowej
Nauczyciele grup
08.10.2013r.
Montaż słowno – muzyczny, wystawa prac dzieci
Nauczyciele grup
08.10.2013r.
Działania okołoprojektowe
Podczas codziennych sytuacji zabawowych i edukacyjnych w poszczególnych grupach organizowano zabawy plastyczne, konstrukcyjne, tematyczne oraz badawcze, umożliwiające bezpośrednią obserwację dzieci podczas wykonywania zadań, co pozwalało na określenie umiejętności organizacyjnych i kierowniczych dzieci, a tym samym tendencji do pełnienia roli lidera. Ponadto dokonano analizy poziomu wiedzy i doświadczeń dzieci, co pozwoliło na odpowiedni dobór zespołów wspierających podczas realizowania zadań projektowych.
Opis Projektu
Temat projektu: „Zdrowe przysmaki jesieni”
Cel główny: Uświadomienie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla zdrowia.
Cele ogólne:
• poznawanie zdrowego stylu odżywiania się,
• wyrabianie nawyków higienicznego spożywania pokarmów,
• wychowanie świadomego konsumenta,
• uświadamianie dzieciom potrzeb harmonijnego współżycia człowieka
z przyrodą,
• zachęcanie do eksplorowania i posługiwania się narzędziami badawczymi,
• rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy u dziecka oraz umiejętności współpracy
w zespole,
• przygotowanie do kontynuowania edukacji zdrowotnej na poziomie szkolnym.
Cele operacyjne:
Dzieci:
• za pomocą zmysłów obserwują i poznają warzywa, owoce, zboża
• rozpoznają i nazywają wybrane warzywa, owoce ,zboża
• prawidłowo posługują się lupą, lornetką, lusterkiem, aparatem fotograficznym oraz dostępnymi przewodnikami i atlasami,
• dokonują pomiarów wspólną miarą (sznurek określonej długości)
• rozpoznają i nazywają warzywa, owoce, zboża które możemy spotkać w ogrodzie, sadzie, na polu
• wykonują prostą potrawę ( deser ) uczestnicząc w zajęciach kulinarnych
Uzasadnienie wyboru tematu:
Tematyka prozdrowotna oraz dążenie do zgłębiania tajników zdrowego odżywiania jest bliskie naszemu sercu oraz integralnie związana z zadaniami realizowanymi w ramach innowacji programowych realizowanych w naszym przedszkolu. Jako promotorzy zdrowego stylu życia uczestniczymy w realizacji projektu edukacyjnego KIK/34 w ramach Szwajcarsko – Polskiego programu Współpracy (SPPW): „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia
i aktywności fizycznej”. Podejmowane i realizowane inicjatywy skłoniły nas do zbadania zasobów jesiennych sadów i ogrodów, jako źródła zdrowych i smacznych produktów, wykorzystywanych w przygotowaniu posiłków. W swoich działaniach poznawczych chcemy skupić się na zdobyciu wiedzy na temat owoców, warzyw oraz zbóż. Dzieci w najmłodszym wieku chętnie podejmują obserwację oraz zdobywają wiedzę i doświadczenia, czasami jednak są ograniczane w swych poczynaniach poprzez niechęć w stosunku do nieznanych produktów.
Ciekawość oraz poszukiwanie odpowiedzi na pytanie dotyczące zasadności spożywania zdrowych darów jesiennego ogrodu i sadu, pozwoli nam na poznanie nowych inspirujących smaków, jak również wykorzystanie ich w komponowaniu zdrowych posiłków.
W jego realizacji wezmą udział dzieci ich rodzice a także pracownicy przedszkola. Zawartość projektu jest zbiorem zaplanowanych czynności środowiska przedszkolnego, które mają doprowadzić do zmian w rozumieniu świata przyrody, skierowaniu uwagi na rzeczy ważne oraz wywołaniu działań pożądanych wychowawczo.
Zadania dzieci przewidziane do realizacji w niniejszym projekcie, pozwolą na uruchomienie wyobraźni a także poszerzenie wiedzy z zakresu przyrody i zastosowania jej w praktyce.
Tworzenie kącików przyrody, jako miejsca badań oraz aranżacji przestrzeni edukacyjnej przedszkola pozwoli na organizowanie celowych obserwacji, zabaw dydaktycznych, tematycznych i badawczych, umożliwiających dzieciom poznawanie świata przyrody oraz kształtowanie nawyku dokładnego i precyzyjnego wykonywania zadania. Efekty pracy dzieci trwale zaznaczą się w świadomości społeczności przedszkolnej.
W tym celu należy rozważyć następujące zagadnienia:
• postawienie pytań kluczowych, na które będziemy poszukiwać odpowiedzi
• wybór i analiza literatury służącej wzbogaceniu wiedzy
• przeprowadzenie obserwacji i badań służących rozwiązaniu problemów
• poznanie wybranych warzyw, owoców i zbóż rosnących w różnych środowiskach przyrodniczych : ogród, sad, pole
• poznanie i nazywanie części roślin (korzeń, łodyga, liście, kwiat, konary, pień)
• uczestnictwo w zabawach badawczych, eksperymentach przyrodniczych
• posługiwanie się narzędziami badawczymi
• uczestnictwo w zabawach dydaktycznych, muzyczno- tanecznych, ćwiczeniach, pracach plastycznych i zadaniach przygotowanych z zakresu edukacji zdrowotnej
• zaprezentowanie pozyskanej wiedzy i doświadczenia w różnych formach wyrazu artystycznego oraz pracy samodzielnej
Termin realizacji projektu: 30.09.- 08.10.2013r.
Kryteria oceny projektu:
- udział i zaangażowanie poszczególnych grup przedszkolnych w realizację przedsięwzięcia
- podział zadań między członków poszczególnych grup
- trafność przeprowadzonych działań
- prezentacja efektów pracy dotyczących projektu na forum przedszkola podczas pikniku rodzinnego.
Zakładane formy prezentacji efektów projektu:
• Wystawa prac wykonanych przez dzieci w ramach projektu.
• Wystawa obiektów zgromadzonych w czasie prac badawczych.
• Przedstawienie teatralne.
• Koncert uczestników projektu.
• Wystawa zdjęć wykonanych w czasie trwania projektu.
Planowane działania:
• zabawy badawcze: poznawanie różnorodnych warzyw, ich cech charakterystycznych,
walorów zdrowotnych a także sposobów przetwarzania
• zabawy i zajęcia warsztatowe i kulinarne: przygotowanie sałatek, soków w oparciu
o dostępne warzywa
• spacery i wycieczki: ogrodu, warzywniaka
• spotkania z ekspertami: kucharki
• zabawy plastyczne.
Zobacz wszystkie wpisy
od Monika Grabiszewska
Wyślij wiadomość
do Monika Grabiszewska
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl