Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Matematyka to sztuka myślenia. Przydaje się w codziennym życiu i funkcjonowaniu w społeczeństwie, podczas przeliczania, opisywania kształtów, posługiwania się pieniędzmi, organizowania przestrzeni. Dziecko na przykładzie myślenia praktycznego i obrazowo – ruchowego rozwija swój intelekt. W zabawie, w procesie poznawczym obserwuje, planuje, analizuje i syntezuje, interpretuje, ale też ocenia i realizuje zaplanowane działania. To wszystko, co dziecko widzi, słyszy, czuje, czego dotyka, o czym myśli ma szeroki wpływ na funkcjonowanie mózgu. Mózg małego dziecka jest tak zaprogramowany, aby w drodze wielokrotnych doświadczeń zdobywać wiedzę o otoczeniu.
Edukacja matematyczna w przedszkolu pozwala zaspakajać ciekawość poznawczą dziecka poprzez zadawanie pytań, czy też manipulowanie różnymi przedmiotami. Matematyka wprowadza dziecko w wybrane strategie myślenia potrzebne do rozwiązywania problemów, a przy tym daje szanse do używania różnego rodzaju rozumowań. Małe dziecko czerpie radość z tytułu wyciągania wniosków przy określonej liczbie przypadków, zachowując empiryczne doświadczenia z myśleniem od szczegółu do ogółu.
W Samorządowym Przedszkolu nr 2 w Szubinie, grupa Słoneczek 3-4-latków do wiedzy matematycznej dochodzi samodzielnie. Dziecko według planu daltońskiego dokonuje wyboru określonego zadania i poszukuje różnych rozwiązań, a dzieje się to przy współudziale kolegów lub koleżanek. W parze podejmuje działania gry w warcaby, aktywizując logiczne i twórcze myślenie. Samodzielnie podejmuje decyzję o wykonaniu odpowiedniego kroku przesunięcia pionka, ćwicząc koncentrację i cierpliwość, a tym samym rozwija inteligencję wizualno-przestrzenną.
Mały przedszkolak w zabawie orientacyjno - przestrzennej określa kierunki względem swojej osoby, rozróżniając prawy górny lub lewy dolny róg na dużej planszy, a także stosuje nazewnictwo: na, pod, obok, za, przed. Posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy.
Wiele pozytywnych emocji wzbudza u dzieci matematyka Lwa Wygotskiego „Klucz do uczenia się”. Ciekawymi zajęciami dla dziecka jest moduł „Konstrukcje”, przy realizacji których wykorzystywane są drewniane klocki. Podczas układania loteryjki kształtów, uczy się kodowania i układania według symbolu. Zabawa matrioszką kształci u dziecka kreatywność, sprawność manualną oraz logiczne myślenie, a przy tym daje wiele radości.
Swoją intuicję geometryczną dziecko rozwija podczas układania Tangramu, odwzorowując z instrukcji poszczególne elementy figury. Uczy się rozwijania wyobraźni przestrzennej i umiejętności przestrzennego myślenia, kreatywności i cierpliwości oraz koncentracji i spostrzegawczości. Podejmowana gra ściganka uczy przedszkolaka rozwijania umiejętności liczenia oczek na kostce i pól do pokonania, a także skutecznie wprowadza go w rozumienie związków przyczynowo - skutkowych, zdobywania i porządkowania wiedzy. Umiejętności matematyczne dziecko nabywa podczas korzystania z programu informatycznego Kids Smart, osiągając stopień samodzielności. Bawiąc się w sklep, przedszkolak rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkując je oraz rozumie i wie do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym. Podczas eksperymentowania szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, stosując własną stopę lub pasek papieru jako ustalona miara długości. Wykorzystując tablicę interaktywną jako zdobycz współczesnej technologii, dziecko manipuluje na niej ikonami z paska zadań, samemu decydując o sposobie wykorzystania urządzenia.
Dziecięce zdolności matematyczne w grupie Słoneczek pozwalają na wybór kolejnego nowego zadania w myśl metody daltońskiej a mianowicie programowania drogi dla Ozobota. Za pomocą kolorowego kodu na kartce papieru dziecko programuje zadanie, które ma wykonać robot.
Dziecięca matematyka jest ściśle połączona z osobistym zaangażowaniem dziecka nabywającego zdolność kierowania własnymi myślami w świadomy, zaplanowany, celowy sposób po to, aby przejść do trudniejszych zadań. Aktywność własna i bezpośrednie doświadczania rozwijają myślenie, hartują dziecięcą odporność, tworzą pojęcia i doskonalą umiejętności. Te umiejętności zapewne ułatwią mu życie codzienne w dorosłości, która obfituje w podejmowanie decyzji wymagających logicznego myślenia, planowania, abstrahowania, porównywania.
Opracowała: Jolanta Storzyńska
Poszukiwacze Przygód - W krainie matematyki
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Jolka Storzyńska
Wyślij wiadomość
do Jolka Storzyńska
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl