Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Plan rozwoju zawodowego
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Dołączone pliki:
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Imię i nazwisko nauczyciela:
Miejsce i adres zakładu pracy:
Imię i nazwisko opiekuna stażu:
Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2024
Przewidywana data zakończenia stażu: 31.05.2026
Cel główny: uzyskanie w wyniku postępowania egzaminacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego
Podstawa prawna awansu zawodowego nauczyciela:
• Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 2200)
• USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2022 poz. 1914)
§ 7 ust. 2. pkt. 1.
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły
Zadania
Formy i sposób realizacji
termin
Oczekiwane efekty
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu
1. Zawarcie kontraktu – ustalenie zasad określających przejrzyste warunki współpracy i wzajemnej obserwacji zajęć (harmonogram)
2.Opracowanie planu rozwoju zawodowego
3. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu
4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna
5. Omawianie prowadzonych i obserwowanych zajęć w celu doskonalenia umiejętności omawiania i ewaluacji własnych i obserwowanych zajęć
6. Sporządzenie sprawozdania z przebiegu realizacji planu awansu zawodowego
IX.2024
Wg harmonogramu
4 x w roku
V 2026
Zawarcie kontraktu z opiekunem Ustalenie harmonogramu spotkań. Umiejętność obserwacji, korzystanie z doświadczeń innych – wyciąganie wniosków z obserwowanych i prowadzonych zajęć.
Doskonalenie zawodowe - kontynuacja i podejmowanie różnych form doskonalenia zawodowego
1. Udział w wewnątrz przedszkolnych formach szkolenia zawodowego (w szkoleniowych Radach Pedagogicznych)
2. Udział w instytucjonalnych formach kształcenia zawodowego (kursy, szkolenia, warsztaty, konferencje metodyczne)
3. Samodzielne rozwijanie umiejętności zawodowych - studiowanie literatury metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej
cały okres stażu
Wzbogacenie warsztatu pracy, nabycie nowych umiejętności
Publikacje własnych prac
1. Publikacja planu rozwoju zawodowego na stronie www.bliżejprzedszkola.pl oraz na blogu www.paniciocia.pl
2. Publikacja scenariuszy z wybranych wydarzeń przedszkolnych na stronie www.bliżejprzedszkola.pl oraz na www.paniciocia.pl
3. Publikacja autorskich kart pracy oraz pomocy dydaktycznych na blogu www.paniciocia.pl oraz na stronie Facebookowi https://www.facebook.com/profile.php?id=61556807998875
IX 2024
Dzielenie się własnymi wiadomościami i doświadczeniem z szerszym gronem pedagogicznym
Uczestniczenie w pracach organów przedszkola związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeby szkoły i środowiska lokalnego
1. Udział w pracach Rady Pedagogicznej
2. Współpraca w organizowaniu uroczystości przedszkolnych
3. Prowadzenie strony internetowej przedszkola
Cały okres stażu
Nabycie umiejętności w organizowaniu imprez
Rozbudowa własnego warsztatu pracy
1. Konstruowanie miesięcznych planów pracy z uwzględnieniem podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
2. Gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki przedmiotowej, płytoteki oraz nagrań w formacie mp3
3. Opracowanie scenariuszy zajęć i uroczystości
4. Wykonywanie pomocy dydaktycznych do zajęć
5. Poszukiwanie oraz wdrażanie aktywizujących i innowacyjnych metod pracy z dziećmi
6. Opracowywanie narzędzi do ewaluacji podejmowanych działań
Cały okres stażu
Wzbogacenie warsztatu pracy
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego
1. Gromadzenie dokumentacji (świadectw, zaświadczeń, scenariuszy)
2. Napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
3. Złożenie wniosku o postępowanie egzaminacyjne
VI 2026
Wszczęcie postępowania
§ 7 ust. 2 pkt 2
Umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
Zadania
Formy i sposób realizacji
Termin
Oczekiwane efekty
Poznanie środowiska rodzinnego dzieci
1. Opracowanie planu współpracy z rodzicami
2. Stały i systematyczny kontakt z rodzicami poprzez organizację i udział w różnych formach współpracy z rodzicami
3. Poznanie oczekiwań rodziców względem placówki i nauczycielek przedszkola w sposób bezpośredni lub pośredni
Wrzesień każdego roku
W okresie całego stażu
Znajomość warunków życia, tradycji i zwyczajów rodzin dzieci – uwzględnienie ich w działalności nauczyciela Zintegrowanie środowiska rodzinnego z przedszkolem
Diagnozowanie i analizowanie wyników prowadzonych obserwacji, wskazanie drogi dalszego rozwoju
1. Prowadzenie obserwacji dziecka
2. Przeprowadzenie badania gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
3. Analizowanie wyników prowadzonych obserwacji pedagogicznych oraz diagnozy przedszkolnej, ustalenie dalszej drogi rozwoju dziecka
4. Opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem
5. Dokumentowanie i analizowanie prowadzonej pracy indywidualnej z dzieckiem
Cały okres stażu
Optymalizacja rozwoju dziecka
Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
1. Prowadzenie dokumentacji pracy z dzieckiem wykazującym zdolności lub trudności
2. Monitorowanie postępów pracy z dzieckiem zdolnym lub z dzieckiem wykazującym trudności, ewaluacja prowadzonych działań.
3. Współpraca z rodzicami w zakresie doskonalenia umiejętności czy sprawności poznawanych w przedszkolu przez dziecko wykazujące zdolności lub trudności
cały okres stażu
Znajomość indywidualnych możliwości dziecka
Optymalizacja rozwoju dziecka
Współpraca ze specjalistycznymi poradniami
1. Ustalenie z logopedą zakresu współpracy dotyczącego pracy z dzieckiem w zakresie kształcenia poprawności wymowy
2. W porozumieniu z rodzicami kierowanie dzieci do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej (w miarę potrzeb)
3. Nawiązanie współpracy z pedagogiem specjalnym i psychologiem mającym dyżur w placówce
cały okres stażu
Optymalizacja rozwoju dziecka
Organizowanie przestrzeni stymulującej rozwój dziecka
1. Organizacja stałych i okresowych kącików zabaw umożliwiających rozwój dziecka
cały okres stażu
Rozwijanie zainteresowań dzieci, optymalizacja ich rozwoju
§ 7 ust. 2 pkt 3
Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia
Zadania
Formy i sposób realizacji
termin
Oczekiwane efekty
Uaktualnienie i zastosowanie wiedzy dotyczącej metod aktywizujących
1. Stworzenie katalogu metod aktywizujących wykorzystywanych w pracy nauczyciela
2. Publikacja scenariuszy zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących na stronie przedszkola lub innym portalu edukacyjnym (strona internetowa www.paniciocia.pl)
3. Udział w wewnątrzprzedszkolnych formach szkolenia zawodowego (w szkoleniowych Radach Pedagogicznych z uwzględnieniem metod aktywizujących)
4. Udział w instytucjonalnych formach kształcenia zawodowego (kursy, szkolenia, warsztaty, konferencje metodyczne uwzględniających metody aktywizujące)
cały okres stażu
Wzbogacenie warsztatu pracy Uaktualnienie i pogłębianie znajomości metod aktywizujących Dzielenie się własnymi wiadomościami i doświadczeniem z szerszym gronem pedagogicznym Łatwiejsze przyswajanie różnego rodzaju wiedzy i umiejętności przez dzieci
§ 7 ust. 2 pkt 4
Umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy
Zadania
Formy i sposób realizacji
Termin
Oczekiwane efekty
Ewaluacja własnych działań edukacyjnych
1. Opracowanie własnego katalogu dokonywania ewaluacji prowadzonych zajęć/ działań edukacyjnych
2. Rozmowy na temat przeprowadzanych zajęć w obecności opiekuna stażu, dyrektora lub innych nauczycieli
3. Wysuwanie wniosków do dalszej pracy i wyznaczanie sobie celów służących udoskonaleniu kolejnych działań edukacyjnych
4. Analiza skuteczności własnych działań poprzez obserwację umiejętności i zachowania dzieci
5. Rozmowy z rodzicami
Cały okres stażu
Udoskonalenie umiejętności dokonywania ewaluacji własnych działań edukacyjnych Optymalizacja rozwoju dziecka poprzez stałe udoskonalanie własnych działań edukacyjnych
Prowadzenie zajęć otwartych
1. Przeprowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli oraz dokonanie ich ewaluacji
• obserwowanych przez innych nauczycieli
• w obecności dyrektora przedszkola
2. Przeprowadzenie zajęć otwartych dla rodziców
2x w ciągu trwania stażu
1 raz w ciągu trwania stażu
co najmniej 1raz w roku szkolnym
Wyciąganie wniosków z prowadzonych zajęć na podstawie prowadzonych rozmów z obserwatorami zajęć
§ 7 ust. 2 pkt 5
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego
Zadania
Formy i sposób realizacji
Termin
Oczekiwane efekty
Dzielenie się swoimi zasobami
1. Udostępnianie innym nauczycielom pomocy dydaktycznych, plansz, ilustracji, kart pracy itp.
2. Udostępnianie innym nauczycielom scenariuszy zajęć. 3. Udostępnianie nauczycielom informacji i materiałów na temat wybranych projektów, programów i innych przedsięwzięć oraz zachęcanie do wzięcia w nich udziału. 4. Publikacja scenariuszy z wybranych wydarzeń przedszkolnych i zajęć otwartych na stronie przedszkola
Cały okres stażu
Wzbogacenie warsztatu pracy innych nauczycieli, nabycie nowych umiejętności, kontynuacja współpracy z innymi nauczycielami
Dzielenie się z nauczycielami wiedzą zdobytą w czasie szkoleń
1. Przekazywanie informacji zdobytych podczas szkoleń innym nauczycielom
2. Dzielenie się materiałami uzyskanymi podczas szkoleń 3. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy podczas szkoleń na zajęciach koleżeńskich i hospitowanych
Cały okres stażu
Wzbogacenie warsztatu pracy innych nauczycieli, nabycie nowych umiejętności, kontynuacja współpracy z innymi nauczycielami
§ 7 ust. 2 pkt 6
Umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;
Zadania
Formy i sposób realizacji
Termin
Oczekiwane efekty
Promowanie przedszkola w środowisku lokalnym
1. Współorganizowanie konkursów i przeglądów wewnątrzprzedszkolnych i zewnątrz przedszkolnych
2. Przygotowanie dzieci do udziału w konkursach i przeglądach organizowanych przez inne placówki (według aktualnej oferty)
3. Organizacja uroczystości przedszkolnych (Dzień Mamy i Taty, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Pluszowego Misia, itp.)
4. Udział w organizacji imprez/uroczystości w ramach działalności zespołów zadaniowych promujących placówkę w środowisku lokalnym
Cały okres stażu
Integracja przedszkola ze środowiskiem lokalnym Wspieranie akcji lokalnych Promocja przedszkola
Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dzieci
1. Nawiązanie współpracy ze Stowarzyszeniem Rodzin Zastępczych „Ser duchowo”
2. Kontynuacja współpracy z biblioteką poprzez udział w zajęciach bibliotecznych
3. Kontynuacja współpracy z Przedszkolem Specjalnym w Rybniku
4. W sytuacjach wymagających nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
Cały okres stażu
Integracja przedszkola ze środowiskiem lokalnym Promocja przedszkola Optymalizacja rozwoju dziecka
Wspieranie rozwoju społecznego i emocjonalnego, odwoływanie się do autorytetów i ogólnie akceptowanych wartości
1. Wprowadzanie w grupie ogólnych zasad i norm, egzekwowanie przestrzegania ich
2. Prowadzenie z dziećmi zabaw relaksacyjnych oraz pozwalających na rozładowanie napięć emocjonalnych
3. Stosowanie w pracy metod bajkoterapii, muzykoterapii itd.
4. Zachęcanie dzieci do udziału w akcjach charytatywnych, np. zbiórka na schronisko, zbiórka nakrętek, itp.
5. Realizacja projektu edukacyjnego: “Sprintem do maratonu”, “Kreatywna matematyka”, “#20minutdlamatematyki”.
Cały okres stażu
Optymalizacja rozwoju dziecka
Edukacja z zakresu preorientacji zawodowej
1. Przybliżanie dzieciom podczas zajęć edukacyjnych wybranych zawodów
2. Zapraszanie rodziców do przedszkola w celu prezentacji swojego zawodu
cały okres stażu
Rozwijanie zainteresowań dzieci, optymalizacja ich rozwoju
Kształcenie postaw obywatelskich i patriotycznych
1. Prowadzenie zajęć edukacyjnych rozwijających wiedzę na temat naszego kraju, jego symboli oraz swojego miasta. 2. Udział w uroczystości z okazji Święta Niepodległości
3. Zapoznawanie dzieci ze zwyczajami związanymi np. ze Świętami Bożego Narodzenia, Nowym Rokiem, Narodowym Świętem Niepodległości, itp. (np. podczas zajęć edukacyjnych oraz uroczystości przedszkolnych)
cały okres stażu
Znajomość kultury, tradycji i postaw obywatelskich, patriotycznych wśród najmłodszych uczestników życia społecznego Kultywowanie i poszanowanie do tradycji własnego regionu, kraju
Edukacja proekologiczna
1. Prowadzenie zajęć edukacyjnych, uświadamiających dzieciom potrzebę dbania o środowisko naturalne
2. Zachęcanie rodziców i dzieci do udziału w akcjach związanych z ochroną środowiska
3. Wykorzystywanie odpadów (butelek, kartonów, papierowych rolek, itd.) w codziennej pracy przedszkola
4. Udział w projektach/akcjach ekologicznych
Cały okres stażu
Przygotowanie przedszkolnej grupy wiekowej do życia w społeczeństwie z poszanowaniem do przyrody i zasobów dóbr naturalnych
Edukacja prozdrowotna
1. Prowadzenie zajęć edukacyjnych na temat zdrowego odżywiania oraz potrzeby ruchu dla utrzymania zdrowia
2. Uświadamianie dzieciom szkodliwych skutków zbyt częstego korzystanie z telewizora, telefonu lub komputera 3. Codzienne prowadzenie zajęć ruchowych, opracowanie własnych zestawów ćwiczeń gimnastycznych i zestawów zabaw ruchowych zgodnie z metodyką wychowania przedszkolnego włączając w to innowacyjne metody zajęć ruchowych
Cały okres stażu
Przygotowanie przedszkolnej grupy wiekowej do życia w społeczeństwie ze świadomością konieczności o dbanie
§ 7 ust. 2 pkt 8
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
Zadania
Formy i sposób realizacji
Termin
Oczekiwane efekty
Wykorzystywanie nowoczesnych technologii cyfrowych w codziennej pracy w tym zasobów Internetu, przedszkolnej biblioteki multimedialnej
1. Umieszczanie pośrednio na stronach internetowych własnych publikacji, scenariuszy zajęć
2. Poznanie zasad i technik cyfrowych prowadzenia strony internetowej przedszkola
3. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania w swojej pracy sprzętu komputerowego, oprogramowania i technologii informatycznej
cały okres stażu
Możliwość ciągłego aktualizowania danych
Promocja przedszkola Urozmaicanie własnego warsztatu pracy
Opracowała: Angelika Tkocz
Zatwierdzam do realizacji:
................................................................
................................................................
data i podpis
Zobacz wszystkie wpisy
od Angelika Tkocz
Wyślij wiadomość
do Angelika Tkocz
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl