Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

W fabryce cukierków


Wpis dodał(a) Katarzyna Rusek
ponad 7 lat temu, wyświetleń 1647


Wpis został sprawdzony przez moderatora

GRUPA: mieszana

FORMA:

  • grupowa, zespołowa, indywidualna

METODY (według M. Kwiatowskiej–Topińskiej):

  • czynna:

- zabawy dydaktyczne
- zadań stawianych do wykonania

- kierowania aktywności dzieci

- porównywanie liczebności zbiorów

  • oglądowa:

-obserwacja i pokaz
- układanie obrazu z mozaiki

  • słowna:

- rozmowy
- instrukcje

-pogadanka

-objaśnienie

CELE GŁÓWNE:

  • dziecko potrafi  rozpoznać  figury geometryczne
  • Potrafi wykonać proste  polecenia nauczyciela
  • Potrafi zgodnie bawić się i współpracować

CELE OPERACYJNE - Dziecko:

  • potrafi posegregować wg określonej cechy
  • potrafi posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  • potrafi przeliczać w zakresie 10
  • potrafi odwzorować rytm

 

POMOCE:

  • mozaika geometryczna
  • pojemniki
  • cukierki wykonane z kolorowego papieru, kartoniki z cyframi
  • figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru,
  • klej
  • kartki z bloku
  • obręcze

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ: 

Dzieci siedzą na dywanie w kręgu. Powitanie dzieci, przypomnienie zasad pracy w grupie.


1. Rozmowa wprowadzająca.

Dzisiaj na zajęciach wybierzemy się do fabryki słodyczy.  W krainie tej cukierki mają różne kształty: koła, trójkąty, kwadraty, prostokąty.

Demonstracja prawdziwych cukierków i przyporządkowanie im określonych kształtów.


2. Zabawa „szukamy cukierków”
Dzieci szukają ukrytych w sali papierowych cukierków i układają je w kole.

3. Zabawa dydaktyczna „porządkujemy cukierki”

Zwrócenie uwagi na bałagan w kole. Porządkowanie według kształtu (w dużym kole umieszczamy małe kółeczka do których dzieci wkładają cukierki według określonej cechy). Przeliczanie elementów zbiorów, porównanie, gdzie jest więcej, gdzie mniej i o ile.

 

4. Zabawa ruchowa 

Nauczyciel zamienia dzieci w cukierki. Krótko opowiada o procesie tworzenia cukierków. Każde dziecko jest cukierkiem o określonym kształcie (karteczki rozdane dzieciom).  Podczas gdy muzyka gra, dzieci swobodnie biegają po sali (rozpuszczanie cukru). Na przerwę w muzyce, zatrzymują się, a nauczyciel wymienia kształt lub kolor cukierków, które mają zostać spakowane (zrobić koło).

 

5. Zabawa matematyczna „układamy cukierki”

Dzieci układają z figur geometrycznych określony kształt cukierka. Wybrane dzieci przeliczają- ile i jakich figur użyły. Nauczyciel prosi, by dzieci podniosły kolejno: trójkąty, prostokąty, kwadraty, koła.

 

6. Karta pracy 

Pokaz bombonierki, wyjaśnienie, że cukierki w pudełkach są poukładane. Zadaniem dzieci będzie wklejenie po 4 figury odpowiedniego kształtu w każde pole.

 

7. Tęcza cukierkowa

Wykonanie doświadczenia, w  wyniku którego cukierki rozpłyną się na talerzu tworząc tęczę.

 

8. Ćwiczenie usprawniające proces myślenia i sprawność palców „zaczarowana skrzynia”

Dzieci w nagrodę za wytrwałą pracę wyszukują za pomocą dotyku cukierki  

w papierowej torbie. Poczęstunek. Przypomnienie, że nadmiar słodyczy szkodzi zdrowiu i należy spożywać przede wszystkim owoce i warzywa.

 

9. Zakończenie 

Dzieci siadają (w zależności do tego czy zajęcia im się podobały) przy buzi uśmiechniętej lub smutnej.

GRUPA: mieszania
FORMA:

  • grupowa, zespołowa, indywidualna

METODY (według M. Kwiatowskiej–Topińskiej):

  • czynna:

- zabawy dydaktyczne
- zadań stawianych do wykonania

-kierowania aktywności dzieci

- porównywanie liczebności zbiorów

  • oglądowa:

-obserwacja i pokaz
- układanie obrazu z mozaiki

  • słowna:

- rozmowy
- instrukcje

-pogadanka

-objaśnienie
CELE GŁÓWNE:

  • dziecko potrafi  rozpoznać  figury geometryczne
  • Potrafi wykonać proste  polecenia nauczyciela
  • Potrafi zgodnie bawić się i współpracować

CELE OPERACYJNE - Dziecko:

  • potrafi posegregować wg określonej cechy
  • potrafi posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  • potrafi przeliczać w zakresie 10
  • potrafi odwzorować rytm

 

 

 

POMOCE:

  • mozaika geometryczna
  • pojemniki
  • cukierki wykonane z kolorowego papieru, kartoniki z cyframi
  • figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru,
  • klej
  • kartki z bloku
  • obręcze

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ: 
Dzieci siedzą na dywanie w kręgu. Powitanie dzieci, przypomnienie zasad pracy w grupie.


1. Rozmowa wprowadzająca.

Dzisiaj na zajęciach wybierzemy się do fabryki słodyczy.  W krainie tej cukierki mają różne kształty: koła, trójkąty, kwadraty, prostokąty.

Demonstracja prawdziwych cukierków i przyporządkowanie im określonych kształtów.


2. Zabawa „szukamy cukierków”
Dzieci szukają ukrytych w sali papierowych cukierków i układają je w kole.

3. Zabawa dydaktyczna „porządkujemy cukierki”

Zwrócenie uwagi na bałagan w kole. Porządkowanie według kształtu (w dużym kole umieszczamy małe kółeczka do których dzieci wkładają cukierki według określonej cechy). Przeliczanie elementów zbiorów, porównanie, gdzie jest więcej, gdzie mniej i o ile.

 

4. Zabawa ruchowa 

Nauczyciel zamienia dzieci w cukierki. Krótko opowiada o procesie tworzenia cukierków. Każde dziecko jest cukierkiem o określonym kształcie (karteczki rozdane dzieciom).  Podczas gdy muzyka gra, dzieci swobodnie biegają po sali (rozpuszczanie cukru). Na przerwę w muzyce, zatrzymują się, a nauczyciel wymienia kształt lub kolor cukierków, które mają zostać spakowane (zrobić koło).

 

5. Zabawa matematyczna „układamy cukierki”

Dzieci układają z figur geometrycznych określony kształt cukierka. Wybrane dzieci przeliczają- ile i jakich figur użyły. Nauczyciel prosi, by dzieci podniosły kolejno: trójkąty, prostokąty, kwadraty, koła.

 

6. Karta pracy 

Pokaz bombonierki, wyjaśnienie, że cukierki w pudełkach są poukładane. Zadaniem dzieci będzie wklejenie po 4 figury odpowiedniego kształtu w każde pole.

 

7. Tęcza cukierkowa

Wykonanie doświadczenia, w  wyniku którego cukierki rozpłyną się na talerzu tworząc tęczę.

 

Zajęcia dodatkowe

 Odbijanie i liczenie piłką - dzieci siedzą w kręgu, tyłem. Jedno dziecko odbija piłkę, pozostałe dzieci liczą ile razy piłka odbije się od podłogi. Odbijana piłka to cukierki, które zostaną wrzucone do opakowania.

Poszukiwacze Przygód - W krainie matematyki


Strona projektu


Zobacz wszystkie wpisy
od Katarzyna Rusek



Wyślij wiadomość
do Katarzyna Rusek

Nagrody dla dzieci nowość

Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 

Komentarze

Wyślij wiadomość do Katarzyna Rusek

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź