Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
W fabryce cukierków
Wpis został sprawdzony przez moderatora
GRUPA: mieszana
FORMA:
- grupowa, zespołowa, indywidualna
METODY (według M. Kwiatowskiej–Topińskiej):
- czynna:
- zabawy dydaktyczne
- zadań stawianych do wykonania
- kierowania aktywności dzieci
- porównywanie liczebności zbiorów
- oglądowa:
-obserwacja i pokaz
- układanie obrazu z mozaiki
- słowna:
- rozmowy
- instrukcje
-pogadanka
-objaśnienie
CELE GŁÓWNE:
- dziecko potrafi rozpoznać figury geometryczne
- Potrafi wykonać proste polecenia nauczyciela
- Potrafi zgodnie bawić się i współpracować
CELE OPERACYJNE - Dziecko:
- potrafi posegregować wg określonej cechy
- potrafi posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- potrafi przeliczać w zakresie 10
- potrafi odwzorować rytm
POMOCE:
- mozaika geometryczna
- pojemniki
- cukierki wykonane z kolorowego papieru, kartoniki z cyframi
- figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru,
- klej
- kartki z bloku
- obręcze
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Dzieci siedzą na dywanie w kręgu. Powitanie dzieci, przypomnienie zasad pracy w grupie.
1. Rozmowa wprowadzająca.
Dzisiaj na zajęciach wybierzemy się do fabryki słodyczy. W krainie tej cukierki mają różne kształty: koła, trójkąty, kwadraty, prostokąty.
Demonstracja prawdziwych cukierków i przyporządkowanie im określonych kształtów.
2. Zabawa „szukamy cukierków”
Dzieci szukają ukrytych w sali papierowych cukierków i układają je w kole.
3. Zabawa dydaktyczna „porządkujemy cukierki”
Zwrócenie uwagi na bałagan w kole. Porządkowanie według kształtu (w dużym kole umieszczamy małe kółeczka do których dzieci wkładają cukierki według określonej cechy). Przeliczanie elementów zbiorów, porównanie, gdzie jest więcej, gdzie mniej i o ile.
4. Zabawa ruchowa
Nauczyciel zamienia dzieci w cukierki. Krótko opowiada o procesie tworzenia cukierków. Każde dziecko jest cukierkiem o określonym kształcie (karteczki rozdane dzieciom). Podczas gdy muzyka gra, dzieci swobodnie biegają po sali (rozpuszczanie cukru). Na przerwę w muzyce, zatrzymują się, a nauczyciel wymienia kształt lub kolor cukierków, które mają zostać spakowane (zrobić koło).
5. Zabawa matematyczna „układamy cukierki”
Dzieci układają z figur geometrycznych określony kształt cukierka. Wybrane dzieci przeliczają- ile i jakich figur użyły. Nauczyciel prosi, by dzieci podniosły kolejno: trójkąty, prostokąty, kwadraty, koła.
6. Karta pracy
Pokaz bombonierki, wyjaśnienie, że cukierki w pudełkach są poukładane. Zadaniem dzieci będzie wklejenie po 4 figury odpowiedniego kształtu w każde pole.
7. Tęcza cukierkowa
Wykonanie doświadczenia, w wyniku którego cukierki rozpłyną się na talerzu tworząc tęczę.
8. Ćwiczenie usprawniające proces myślenia i sprawność palców „zaczarowana skrzynia”
Dzieci w nagrodę za wytrwałą pracę wyszukują za pomocą dotyku cukierki
w papierowej torbie. Poczęstunek. Przypomnienie, że nadmiar słodyczy szkodzi zdrowiu i należy spożywać przede wszystkim owoce i warzywa.
9. Zakończenie
Dzieci siadają (w zależności do tego czy zajęcia im się podobały) przy buzi uśmiechniętej lub smutnej.
GRUPA: mieszania
FORMA:
- grupowa, zespołowa, indywidualna
METODY (według M. Kwiatowskiej–Topińskiej):
- czynna:
- zabawy dydaktyczne
- zadań stawianych do wykonania
-kierowania aktywności dzieci
- porównywanie liczebności zbiorów
- oglądowa:
-obserwacja i pokaz
- układanie obrazu z mozaiki
- słowna:
- rozmowy
- instrukcje
-pogadanka
-objaśnienie
CELE GŁÓWNE:
- dziecko potrafi rozpoznać figury geometryczne
- Potrafi wykonać proste polecenia nauczyciela
- Potrafi zgodnie bawić się i współpracować
CELE OPERACYJNE - Dziecko:
- potrafi posegregować wg określonej cechy
- potrafi posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- potrafi przeliczać w zakresie 10
- potrafi odwzorować rytm
POMOCE:
- mozaika geometryczna
- pojemniki
- cukierki wykonane z kolorowego papieru, kartoniki z cyframi
- figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru,
- klej
- kartki z bloku
- obręcze
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Dzieci siedzą na dywanie w kręgu. Powitanie dzieci, przypomnienie zasad pracy w grupie.
1. Rozmowa wprowadzająca.
Dzisiaj na zajęciach wybierzemy się do fabryki słodyczy. W krainie tej cukierki mają różne kształty: koła, trójkąty, kwadraty, prostokąty.
Demonstracja prawdziwych cukierków i przyporządkowanie im określonych kształtów.
2. Zabawa „szukamy cukierków”
Dzieci szukają ukrytych w sali papierowych cukierków i układają je w kole.
3. Zabawa dydaktyczna „porządkujemy cukierki”
Zwrócenie uwagi na bałagan w kole. Porządkowanie według kształtu (w dużym kole umieszczamy małe kółeczka do których dzieci wkładają cukierki według określonej cechy). Przeliczanie elementów zbiorów, porównanie, gdzie jest więcej, gdzie mniej i o ile.
4. Zabawa ruchowa
Nauczyciel zamienia dzieci w cukierki. Krótko opowiada o procesie tworzenia cukierków. Każde dziecko jest cukierkiem o określonym kształcie (karteczki rozdane dzieciom). Podczas gdy muzyka gra, dzieci swobodnie biegają po sali (rozpuszczanie cukru). Na przerwę w muzyce, zatrzymują się, a nauczyciel wymienia kształt lub kolor cukierków, które mają zostać spakowane (zrobić koło).
5. Zabawa matematyczna „układamy cukierki”
Dzieci układają z figur geometrycznych określony kształt cukierka. Wybrane dzieci przeliczają- ile i jakich figur użyły. Nauczyciel prosi, by dzieci podniosły kolejno: trójkąty, prostokąty, kwadraty, koła.
6. Karta pracy
Pokaz bombonierki, wyjaśnienie, że cukierki w pudełkach są poukładane. Zadaniem dzieci będzie wklejenie po 4 figury odpowiedniego kształtu w każde pole.
7. Tęcza cukierkowa
Wykonanie doświadczenia, w wyniku którego cukierki rozpłyną się na talerzu tworząc tęczę.
Zajęcia dodatkowe
Odbijanie i liczenie piłką - dzieci siedzą w kręgu, tyłem. Jedno dziecko odbija piłkę, pozostałe dzieci liczą ile razy piłka odbije się od podłogi. Odbijana piłka to cukierki, które zostaną wrzucone do opakowania.
Poszukiwacze Przygód - W krainie matematyki
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Katarzyna Rusek
Wyślij wiadomość
do Katarzyna Rusek
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl