Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Bawimy się ruchem i muzyką
Wpis został sprawdzony przez moderatora
SCENARIUSZ ZAJĘĆ TANECZNYCH
Temat: Bawimy się ruchem i muzyką
Grupa wiekowa: 4-5- latki
Cele:
•rozwijanie poczucia rytmu
• odreagowanie napięć psychoruchowych,
•ćwiczenie koordynacji ruchowej oraz werbalno – ruchowej
•ćwiczenie uważnego słuchania i prawidłowej reakcji na polecenia
•wykształcenie prawidłowych reakcji na zmianę tempa, dynamiki, rejestru, nastroju
•wyrabianie poczucia świadomego ruchu
•wyrabianie umiejętności świadomego rozluźniania i napinania ciała
•rozwijanie koncentracji uwagi
•ćwiczenie umiejętności gospodarowania oddechem
•kształcenie inwencji twórczej (improwizacja ruchowa)
•Ćwiczenie świadomego wyrażania emocji i rozpoznawania ich u innych osób
Metody:
Zabawy rytmiczne i ruchowe
Forma pracy:
Z całą grupą, w małych zespołach,
Środki dydaktyczne: klawesyn, muzyka relaksacyjna, chusta animacyjna, odtwarzacz CD, płyta z nagraniami muzyki klasycznej i filmowej (tytuły w treści scenariusza), chustki dla każdego dziecka, lekkie plastikowe piłeczki,
Przebieg zajęć:
I. Odreagowanie
1. Powitanie – „Wszyscy są…” zabawa integracyjna, śpiew na różne sposoby.
2. Zabawa „Marionetka”, w pozycji stojącej tańczą poszczególne części ciała, potem całe ciało. Wyobraź sobie marionetkę pociąganą za sznurki –
(muzyka z filmu „Amelia” La Valse D`Amelie (Piano Version) autor Yann Tiersen )
3. Ćwiczenia oddechowe w pozycji stojącej. Ręce w górę nabieranie powietrza nosem, ręce w dół wypuszczanie powietrza buzią.
II. Zrytmizowanie
Zapraszamy do wspólnej zabawy.
1. W takt muzyki granej na klawesach przez nauczyciela maszerujemy w różnych kierunkach, maszerujemy w miejscu z równoczesnym klaskaniem w dłonie. Kończąc klaszczemy w uda, ręce.
2. Ćwiczenia oddechowe – na stojąco, trzymanie się za boki, nabieranie powietrza i wypuszczanie z równoczesnym lekkim pochylaniem się do przodu.
3. Taniec z chustami. Taniec dowolny, przerwa w nagraniu muzycznym, dzieci stojąc w miejscu odtwarzają zapamiętaną melodię przy pomocy wyrazów dźwiękonaśladowczych. (Utwór Eine Kleine Nachtmusic Allegro Wolfgang Amadeusz Mozart.
4. Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą na nogach, ręce wyciągnięte do góry, zamknięte oczy i głębokie wdechy i wydechy.
III. Uwrażliwienie
1. Marsz w parach, marsz w miejscu czwórkami, podział dzieci na cztery
grupy.
2. Zabawa „Uczucia”. Każda grupa ma inne instrumenty, przedstawiamy grając na instrumentach emocje (smutek, radość, złość) Pozostałe dzieci w
grupach odgadują, jakie zostały zagrane emocje. Wszyscy razem zagramy smutek, radość, złość (głośno, cicho).
3. Ćwiczenia oddechowe na stojąco z unoszeniem rąk.
4. Zabawa z chustkami. Grupowa improwizacja do muzyki. Chustka jako lekkie piórko (delikatne miękkie ruchy), chusta jako ciężka kula (ruchy z wysiłkiem). Muzyka podpowiada, co „trzymamy” w ręce (dźwięki wysokie i niskie)
5. Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą po turecku dmuchają na chustki.
6. Zabawa z chustą animacyjną. Dzieci trzymają chustę, na chuście leżą
piłki, do muzyki podnoszą i opuszczają chustę.
IV. Relaks
Kładziemy się, ciało ułożone luźno.
1. Ćwiczenia izometryczne – równoczesne zaciskanie pięści i prostowanie nóg w kolanach, po sekundzie rozluźnianie mięśnie, powtarzamy ćwiczenie kilka razy.
2. Ćwiczenia oddechowe – na leżąco, wykonujemy kilka szybkich oddechów przez nos, usta zamknięte. Wykonujemy kilka oddechów głęboko i spokojnie.
3. Sugestia słowna – muzyka relaksacyjna.
A teraz wyobraź sobie, że jest ciepły słoneczny dzień. Leżysz na miękkiej białej chmurce. Całe twoje ciało miękko na niej spoczywa. Wszystkie części ciała toną w chmurze i żadna nie musi nic robić, bo chmura utrzymuje cię w powietrzu. Leżysz i płyniesz z
chmurą. Wieje lekki, zimny wietrzyk na twoje ciało. Nad tobą, w górze,
słońce świeci i ogrzewa twoje ciało ciepłymi promieniami . Dobrze ci tu. Chmura unosi cię coraz wyżej i wyżej, kołyszesz się na niej.
Wsłuchujesz się w muzykę, płyniesz po niebieskim, delikatnym niebie.
Zaczynasz delikatnie się poruszać, najpierw palcami u rąk i nóg. Teraz poruszają się ręce i nogi. Porusza się całe twoje ciało i powoli podnosi z chmurki. Powoli siadasz, rozciągasz się, nabierasz powietrze nosem a wydmuchujesz ustami, wstajesz i poruszasz się jak drzewo na wietrze. Strzepujesz ręce i nogi.
V. Aktywacja
1. Zabawa „Kwiaty”. Dzieci siedzą na dywanie, przyjmują formę pąka kwiatowego, stopniowo rozwijają się (różne części ciała) w rytm oddechów. Np. najpierw rozwiń zaciśniętą dłoń - weź głęboki wdech i wydychając powietrze uwolnij palce. Dalej rozwiń swoje ciało, by przybrało formę kwiatu w pełnym rozkwicie. Energię do rozkwitu da ci oddech.
2. Improwizacja taneczna z chustami do utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta Eine Kleine Nachtmusik Romance andante .
VI. Zakończenie
Rozmowa o uczuciach i wrażeniach doznanych w czasie zajęć.
Poszukiwacze Przygód - W krainie tańca
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Katarzyna Rusek
Wyślij wiadomość
do Katarzyna Rusek
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl