Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Bawimy się ruchem i muzyką
Wpis został sprawdzony przez moderatora
SCENARIUSZ ZAJĘĆ TANECZNYCH
Temat: Bawimy się ruchem i muzyką
Grupa wiekowa: 4-5- latki
Cele:
•rozwijanie poczucia rytmu
• odreagowanie napięć psychoruchowych,
•ćwiczenie koordynacji ruchowej oraz werbalno – ruchowej
•ćwiczenie uważnego słuchania i prawidłowej reakcji na polecenia
•wykształcenie prawidłowych reakcji na zmianę tempa, dynamiki, rejestru, nastroju
•wyrabianie poczucia świadomego ruchu
•wyrabianie umiejętności świadomego rozluźniania i napinania ciała
•rozwijanie koncentracji uwagi
•ćwiczenie umiejętności gospodarowania oddechem
•kształcenie inwencji twórczej (improwizacja ruchowa)
•Ćwiczenie świadomego wyrażania emocji i rozpoznawania ich u innych osób
Metody:
Zabawy rytmiczne i ruchowe
Forma pracy:
Z całą grupą, w małych zespołach,
Środki dydaktyczne: klawesyn, muzyka relaksacyjna, chusta animacyjna, odtwarzacz CD, płyta z nagraniami muzyki klasycznej i filmowej (tytuły w treści scenariusza), chustki dla każdego dziecka, lekkie plastikowe piłeczki,
Przebieg zajęć:
I. Odreagowanie
1. Powitanie – „Wszyscy są…” zabawa integracyjna, śpiew na różne sposoby.
2. Zabawa „Marionetka”, w pozycji stojącej tańczą poszczególne części ciała, potem całe ciało. Wyobraź sobie marionetkę pociąganą za sznurki –
(muzyka z filmu „Amelia” La Valse D`Amelie (Piano Version) autor Yann Tiersen )
3. Ćwiczenia oddechowe w pozycji stojącej. Ręce w górę nabieranie powietrza nosem, ręce w dół wypuszczanie powietrza buzią.
II. Zrytmizowanie
Zapraszamy do wspólnej zabawy.
1. W takt muzyki granej na klawesach przez nauczyciela maszerujemy w różnych kierunkach, maszerujemy w miejscu z równoczesnym klaskaniem w dłonie. Kończąc klaszczemy w uda, ręce.
2. Ćwiczenia oddechowe – na stojąco, trzymanie się za boki, nabieranie powietrza i wypuszczanie z równoczesnym lekkim pochylaniem się do przodu.
3. Taniec z chustami. Taniec dowolny, przerwa w nagraniu muzycznym, dzieci stojąc w miejscu odtwarzają zapamiętaną melodię przy pomocy wyrazów dźwiękonaśladowczych. (Utwór Eine Kleine Nachtmusic Allegro Wolfgang Amadeusz Mozart.
4. Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą na nogach, ręce wyciągnięte do góry, zamknięte oczy i głębokie wdechy i wydechy.
III. Uwrażliwienie
1. Marsz w parach, marsz w miejscu czwórkami, podział dzieci na cztery
grupy.
2. Zabawa „Uczucia”. Każda grupa ma inne instrumenty, przedstawiamy grając na instrumentach emocje (smutek, radość, złość) Pozostałe dzieci w
grupach odgadują, jakie zostały zagrane emocje. Wszyscy razem zagramy smutek, radość, złość (głośno, cicho).
3. Ćwiczenia oddechowe na stojąco z unoszeniem rąk.
4. Zabawa z chustkami. Grupowa improwizacja do muzyki. Chustka jako lekkie piórko (delikatne miękkie ruchy), chusta jako ciężka kula (ruchy z wysiłkiem). Muzyka podpowiada, co „trzymamy” w ręce (dźwięki wysokie i niskie)
5. Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą po turecku dmuchają na chustki.
6. Zabawa z chustą animacyjną. Dzieci trzymają chustę, na chuście leżą
piłki, do muzyki podnoszą i opuszczają chustę.
IV. Relaks
Kładziemy się, ciało ułożone luźno.
1. Ćwiczenia izometryczne – równoczesne zaciskanie pięści i prostowanie nóg w kolanach, po sekundzie rozluźnianie mięśnie, powtarzamy ćwiczenie kilka razy.
2. Ćwiczenia oddechowe – na leżąco, wykonujemy kilka szybkich oddechów przez nos, usta zamknięte. Wykonujemy kilka oddechów głęboko i spokojnie.
3. Sugestia słowna – muzyka relaksacyjna.
A teraz wyobraź sobie, że jest ciepły słoneczny dzień. Leżysz na miękkiej białej chmurce. Całe twoje ciało miękko na niej spoczywa. Wszystkie części ciała toną w chmurze i żadna nie musi nic robić, bo chmura utrzymuje cię w powietrzu. Leżysz i płyniesz z
chmurą. Wieje lekki, zimny wietrzyk na twoje ciało. Nad tobą, w górze,
słońce świeci i ogrzewa twoje ciało ciepłymi promieniami . Dobrze ci tu. Chmura unosi cię coraz wyżej i wyżej, kołyszesz się na niej.
Wsłuchujesz się w muzykę, płyniesz po niebieskim, delikatnym niebie.
Zaczynasz delikatnie się poruszać, najpierw palcami u rąk i nóg. Teraz poruszają się ręce i nogi. Porusza się całe twoje ciało i powoli podnosi z chmurki. Powoli siadasz, rozciągasz się, nabierasz powietrze nosem a wydmuchujesz ustami, wstajesz i poruszasz się jak drzewo na wietrze. Strzepujesz ręce i nogi.
V. Aktywacja
1. Zabawa „Kwiaty”. Dzieci siedzą na dywanie, przyjmują formę pąka kwiatowego, stopniowo rozwijają się (różne części ciała) w rytm oddechów. Np. najpierw rozwiń zaciśniętą dłoń - weź głęboki wdech i wydychając powietrze uwolnij palce. Dalej rozwiń swoje ciało, by przybrało formę kwiatu w pełnym rozkwicie. Energię do rozkwitu da ci oddech.
2. Improwizacja taneczna z chustami do utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta Eine Kleine Nachtmusik Romance andante .
VI. Zakończenie
Rozmowa o uczuciach i wrażeniach doznanych w czasie zajęć.
Poszukiwacze Przygód - W krainie tańca
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Katarzyna Rusek
Wyślij wiadomość
do Katarzyna Rusek
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl