Klucz do udanej adaptacji: współpraca Nauczycieli z Rodzicami
Dzieci, po raz pierwszy przekraczające próg przedszkola, bardzo często mają trudności z adaptacją w nowym środowisku. Podobne (a czasem i jeszcze większe) trudności mają ich rodzice. Tym samym start w przedszkolu rzadko odbywa się bezboleśnie. Dla wielu dzieci i rodziców pierwsze dni i tygodnie są wręcz pasmem udręki. Aby ułatwić dziecku "miękkie lądowanie" w przedszkolnym świecie trzeba je odpowiednio przygotować do zmiany - i to w głównej mierze należy do rodziców.
Wczesna Edukacja Rodziców
Wczesna pedagogizacja rodziców jeszcze przed przybyciem dziecka do przedszkola może znacząco ułatwić debiut malucha. Wspólne uzgodnienie oczekiwań rodziców i przedszkola przynosi korzyści dziecku i pomaga w procesie adaptacji. Aby odpowiedzieć na wszystkie pytania nurtujące rodziców, przedszkole może zaproponować organizację spotkań już w czerwcu. Dużą atrakcją takich spotkań mogą być krótkie występy aktorskie dzieci z najstarszej grupy. Spotkania te powinny odbywać się w miłej atmosferze, przy estetycznie nakrytych stołach, kawie, herbacie i ciasteczkach.
Propozycje na Spotkania z Rodzicami:
-
Przedstawienie Personelu: Warto zaprezentować personel pracujący w grupie trzylatków, aby rodzice mogli poznać nauczycieli i opiekunów swoich dzieci.
-
Informacje o Placówce: Przekazanie rodzicom informacji o działalności przedszkola, jego profilu, organizowanych uroczystościach, spotkaniach, zasadach i umowach obowiązujących w placówce.
-
Omówienie Wymagań: Przedstawienie wymagań wobec przedszkolaka, rozkładu dnia oraz organizacji przedszkola, co pomoże rodzicom zrozumieć, jak wygląda typowy dzień ich dziecka.
-
Propozycja Zakupu Misiaków: Zaproponowanie zakupu jednakowych misiaków dla każdego wychowanka, wraz z dokładnym wyjaśnieniem zasadności i zastosowania tego zakupu.
-
Informacja o Zachowaniach Adaptacyjnych: Uprzedzenie rodziców o zachowaniach, jakie mogą towarzyszyć dzieciom w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu, co pomoże im lepiej przygotować się na różne reakcje maluchów.
-
Wydrukowany Biuletyn: Wręczenie każdemu z rodziców biuletynu pt. „Debiut w przedszkolu”, w którym opisane są najważniejsze kwestie dotyczące adaptacji dziecka.
Korzyści ze Spotkań:
Organizacja takich spotkań w przyjaznej atmosferze i z bogatym programem informacyjnym z pewnością pomoże rodzicom lepiej przygotować się na nowy etap w życiu ich dziecka, a nauczycielom ułatwi budowanie relacji i współpracy z opiekunami maluchów. Należy jednak pamiętać o kilku ważnych kwestiach:
Drogi Nauczycielu wychowania przedszkolnego! Podczas spotkania z rodzicami:
- koniecznie pamiętaj o uśmiechu,
- powiedz kilka słów o sobie (wykształcenie, doświadczenie, preferowane metody pracy),
- zachowaj wyprostowaną postawę ciała,
- odpowiednio ustaw stoliki w sali (tak, by nie stały w rzędzie),
- możesz przygotować mały poczęstunek (paluszki, zimne napoje) – pamiętaj, że to Ty jesteś gospodarzem i Ty, drogi nauczycielu, tworzysz atmosferę tego spotkania,
- nie stój za biurkiem (tworzysz barierę!), usiądź np. w środku półkola,
- nie sprawdzaj obecności za pomocą dziennika (złe skojarzenia),
- nawiąż kontakt wzrokowy z rodzicami,
- możesz wręczyć wizytówki, na których rodzice napiszą, np. „Ania – mama Bartka”,
- mów językiem zrozumiałym dla wszystkich rodziców (jeśli nauczyciel używa specjalistycznego słownictwa, część rodziców może się wyłączyć),
- nie czytaj całej podstawy programowej!
Kwestie, które można/powinno się poruszyć na spotkaniu z nowymi rodzicami (najczęściej dotyczy to rodziców trzylatków):
- szczegółowe informacje organizacyjne grupy (rozkład dnia, wyprawka, inne wewnętrzne rozwiązania w zależności od potrzeb grupy/placówki),
- przedstawienie w ogólnym szkicu założeń z planu pracy na wrzesień,
- wręczenie druków upoważnień do odbioru dzieci przez osoby postronne,
- wręczenie króciutkich ankiet na temat dziecka (czy jest na coś uczulone, czy przyjmuje na stałe leki, nietypowe zachowania dziecka, uaktualnienie telefonów rodziców) – taką ankietę można przeprowadzić już na czerwcowym spotkaniu z rodzicami,
- poinformowanie o obowiązku przygotowania zapasowych ubrań/bielizny w szafce dziecka w szatni,
- zapoznanie z zasadami panującymi w grupie,
- krótkie przypomnienie treści z biuletynu „Debiut w przedszkolu”,
- wybranie trójki grupowej,
- poznanie oczekiwań rodziców – w formie ustnej lub pisemnej,
- przedstawienie tematyki spotkań z rodzicami na cały rok szkolny,
- krótka relacja z obserwacji dzieci podczas pierwszych dni pobytu w przedszkolu.
Podsumowując, kluczem do sukcesu w adaptacji dziecka do przedszkola jest wczesna edukacja rodziców, właściwe zagospodarowanie czasu i przestrzeni oraz dobrze zorganizowane spotkania z rodzicami. Dzięki temu proces adaptacji będzie przebiegał sprawniej, a dzieci szybciej poczują się bezpiecznie w nowym środowisku.
Tekst powstał na podstawie artykułu Agnieszki Czeglik "Start małego i dużego przedszkolaka. Organizacja i przebueg procesu adaptacyjnego dzieci i ich rodziców" zawartego w publikacji Vademecum efektywnych rozwiązań. Adaptacja.
Więcej związanych z adaptacją:
- wartościowych, specjalistycznych artykułów,
- zabaw do wykorzystania podczas zajęć adaptacyjnych i w pierwszych tygodniach nowego roku (przed)szkolnego,
- rozbudowanych scenariuszy zajęć adaptacyjnych z elementami multisensorycznymi,
- scenariuszy uroczystości pasowania na przedszkolaka,
- zagadek, opowiadań,
- piosenek (z zapisami nutowymi i podkładami muzycznymi), które przybliżają dzieciom rzeczywistość przedszkolną lub mają charakter zabaw integrujących grupę
znajdziesz w publikacji Vademecum efektywnych rozwiązań. Adaptacja
Przeczytaj fragment i skorzystaj z wiedzy ekspertów i sprawdzonych metod, które przyniosą korzyści zarówno dziecku, jak i całej rodzinie. Must-Have dla nauczycieli wychowania przedszkolnego na czas adaptacji!