Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Sprawozdanie grupy Sówek z Zespołu Szkół w Tarnówce


Film dodał(a) Joanna Rudzińska
ponad 5 lat temu, wyświetleń 952


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Sprawozdanie z realizacji Międzynarodowego Projektu „Piękna Nasza Polska Cała” realizowanego w Oddziale Przedszkolnym sześciolatków w grupie „Sówki Mądre Główki” w Zespole Szkół w Tarnówce

 

Termin realizacji: 10. 09. 2018 – 31. 12. 2018

 

Realizacja tego projektu była dla naszej grupy wielkim wyzwaniem. Od 03. 09. 2018 września  rozpoczęłam pracę w przedszkolu i od września i tym samym wzięłam pod swoje skrzydła te przeurocze dzieciaki. Bałam się ogromnie tego wyzwania, jakim był projekt „Piękna Nasza Polska Cała” ale patriotyzm był od zawsze bliski mojemu sercu. Była to doskonała okazja, by zaszczepić w najmłodszych miłość do Ojczyzny i regionu, w którym dane jest nam mieszkać, uczyć się i pracować.   Realizując poszczególne zadania, które byliśmy w stanie zrobić, wzbudzały one ogromne emocje zarówno we mnie, jak również w przedszkolakach i ich rodzicach. Wszyscy są i byli przeszczęśliwi, że mogli wziąć udział w tym zacnym przedsięwzięciu, tym bardziej, że patronat nad naszym projektem objął Wójt Gminy Tarnówka i dopingował nam w poszczególnych zadaniach. Nie ma nic piękniejszego dla mnie jako nauczyciela, widzieć radość w oczach wychowanków. Do tej pory, podczas zabaw dowolnych dzieci, spacerów, wycieczek, nawet, kiedy uczyliśmy się kolęd i pastorałek, rozbrzmiewał Mazurek Dąbrowskiego i Legiony na ustach podopiecznych.

 

Pierwszym zadaniem, które podjęliśmy się zrealizować, była nauka hymnu Polski. Nie wyobrażałam sobie realizacji projektu bez Mazurka Dąbrowskiego. Dzieci z ogromnym entuzjazmem i szybko nauczyły się wszystkich zwrotek, przy ogromnym wsparciu i zaangażowaniu rodziców. Dzięki temu biliśmy rekord w śpiewaniu hymnu 09. 11. 2018 wraz z całą szkołą (klasy 1-8 SP i 3 gimnazjum z nauczycielami i zaproszonymi gośćmi.  (Zadanie nr 1)

 Kolejnym zadaniem, które zostało zrealizowane przez grupę  ,,Sówki Mądre Główki”, było posadzenie  Drzewa Pamięci przed budynkiem „małej szkoły”, w którym mieści się nasz oddział przedszkolny. Oprócz magnolii purpurowej, którą nazwaliśmy od nazwy miejscowości „Tarnowianka”, posadziliśmy również białą różę Chopin, czerwoną „Irena”, jak również 100 cebulek tulipanów, cebulic, krokusów, narcyzów i szafirków. Z udziałem dzieci, przewodniczącej Rady Rodziców, Pana Dyrektora udało nam się posadzić nasze symbole życia i wolności. (Zadanie nr 16)

            Cała Szkoła 9 listopada zorganizowała Apel z okazji 11 listopada, na której każda klasa prezentowała piosenkę patriotyczną. Nie zabrakło i naszej grupy, która wykonała piosenkę „Jesteśmy Polką i Polakiem”, „Piosenkę młodego patrioty”, „Co to jest Niepodległość” i „Legiony”. Po występie „Sówek, punktualnie o godzinie 11.11 włączyliśmy się w akcję „Rekord dla Niepodległej”. Z kolei 16 listopada dzieci wystąpiły przed rodzicami i dziadkami z inscenizacją „A było to tak” (załącznik 1) (Zadanie nr 3)

W ramach zajęć dydaktycznych  realizowane były zadania związane głównie z muzyką i tańcem.  Na zajęciach  dzieci nauczyły się śpiewać piosenkę o tematyce patriotycznej „Jesteśmy Polką i Polakiem”, ,,Piosenka młodego patrioty” i ,, Legiony’’, a także  wspólna recytacja wiersza ,,Katechizm polskiego dziecka’’. Piosenki, tańce, wiersz  zaprezentowane zostały  całej szkole oraz zaproszonym gościom na Apelu z okazji 11 listopada oraz rodzicom 16 listopada 2018. (Zadanie nr  4 i 6)

W ramach zajęć i podczas spotkania z zespołem ludowym „Tarnowianie,  dzieci poznały różne zabawy i piosenki ludowe m.in. „My jesteśmy krasnoludki”, „Jagódki”, „Dwóm tańczyć się zachciało”. (Zadanie nr 9)

 Na zajęciach ,, Sówki”  poznały wielkopolski taniec ludowy  „Moja Maryneczka”. Widać, że muzyka i tańce związane z tematyką ludową i patriotyczną bardzo spodobały się dzieciom. Bardzo chętnie uczestniczyły  we wskazanych aktywnościach i widać, że sprawiało im to wiele radości. (Zadanie nr 5)

W naszej sali, jak również na korytarzu, zorganizowany został kącik „Piękna nasza Polska cała”. Pojawiły się w nim książki o tematyce patriotycznej, plansze, obrazki i sylwety o tej tematyce . Dzieci również wykonywały liczne prace plastyczne związane z tematyką narodową (zwłaszcza w listopadzie) (Zadanie nr 7)

Zorganizowany został także konkurs fotograficzny pt.: „To wszystko Polska”, którego celem było  pokazanie wyjątkowości regionu krajeńskiego.  Tarnówka to  wieś położona na skraju krainy historyczno-geograficznej Krajna, rozbudowująca się, stale powiększająca ilość swoich mieszkańców. Atut wsi to bliskość lasów, rzeki Gwdy i jezior. ( Zadanie nr 17)

Również na zajęciach dydaktycznych dzieci wraz z rodzicami wykonywały pracę grupową pt. ”Strój ludowy naszego regionu”. Powstała przepiękna fotobudka przedstawiająca Tarnowiankę i Tarnowiaka w stroju krajeńskim. (Zadanie nr 8)

 

Dzień i pokaz mody patriotycznej w całej szkole  pozwolił na przypomnienie sobie barw narodowych (biało – czerwonych). Dzieci i młodzież z uśmiechami na twarzach miały możliwość przespacerowania się po czerwonym dywanie by zaprezentować piękne stroje patriotyczne. (Zadanie nr 15)

 

 

Z kolei dla całego przedszkola w Tarnówce zorganizowane zostały zawody sportowe pt. ,, Biało-czerwoni’. Uśmiechom przedszkolaków i ich pań nie było końca. Zwieńczeniem rozgrywek było wręczenie każdej grupie symbolicznego dyplomu, torby cukierków i patriotycznych gier dydaktycznych otrzymanych z IPN-u. (Zadanie nr 20)

Wykonaliśmy również zadanie „Szlakiem historii”. Odbyło się ono w 3 etapach. W pierwszym z nich zorganizowana została wycieczka do miejsc najważniejszych zabytków i miejsc, które mieszczą się w stolicy naszego powiatu - Złotowie. Celem wyprawy było poznanie zabytków kultury regionalnej, dorobku historycznego, architektury i tradycji. Zwiedziliśmy muzeum szkolne p. Tadeusza Stecyka, gdzie dzieci mogły zobaczyć prywatne eksponaty z naszego regionu, jak również Muzeum Ziemi Złotowskiej, gdzie zobaczyliśmy ubrania i naczynia wyszyte i pomalowane haftem krajeńskim i  posłuchaliśmy o historii jego powstania. Odbyliśmy spacer do Pomnika Piasta, na którym wmurowana jest tablica z pięcioma Prawdami Polaków. Dzieci nauczyły się ich na pamięć. Odwiedziliśmy również zagrodę krajeńską, gdzie zapoznaliśmy się z budownictwem szachulcowym popularnym w naszym regionie. W drugim etapie realizacji zadania nr 19  pojechaliśmy zapalić znicze przy granitowych obeliskach upamiętniających walki o wyzwolenie ziemi złotowskiej spod okupacji niemieckiej w 1945 roku. Wycieczka ta odbyła się przed Świętem Wszystkich Świętych, 31 października 2018. Nadmienić tutaj również należy, że nasze ziemie wróciły do Polski dopiero w 1945 roku. Ostatnim etapem realizacji zadnia nr 19 była ponowna wycieczka do Złotowa, tym razem jednak do Dziennego Domu Opieki Senior-Wigor. Przedszkolaki wystąpiły z okazji Dnia Seniora (14 listopada) z przedstawieniem patriotycznym, zaśpiewały wraz z seniorami Mazurka Dąbrowskiego, wręczyły im biało-czerwone kwiaty i wykonały masaż terapeutyczny. Pensjonariuszem domu opieki okazał się być żołnierz AK, który za poświęcenie dla Ojczyzny został skazany na Syberię. Łzom wzruszenia nie było końca… (Zadanie nr 18)

Cieszymy się, że mogliśmy dzięki realizacji projektu przystąpić do ogólnopolskiej  akcji BOHATERON i wysłać kartki do powstańców warszawskich, realizując tym samym  (Zadanie nr 13) „Napisz kartkę Bohaterom”. W to przedsięwzięcie zaangażowaliśmy wszystkie klasy naszej szkoły, jak również rodziców  przedszkolaków. Jesteśmy z tego bardzo dumni.

Na zakończenie i zwieńczenie projektu, w jego ostatnim dniu, czyli 31. 12. 2018 wysłaliśmy kartki do Pomysłodawczyni i Wspaniałej Patriotki, Pani Ludmiły Fabiszewskiej, realizując nasze ostatnie zadanie nr 12. Dzięki tak cudownym osobom jak Pani Ludmiła tysiące dzieci i nauczycieli poderwało swe skrzydła i wzbiło się wysoko nabierając pewności siebie, odwagi, uwierzyło w siebie, odkryło swe talenty i ukochało Naszą Piękną Polskę Całą J              

 

Opiekun grupy przedszkolnej „Sówki Mądre Główki  Joanna Rudzińska (Zespół Szkół w Tarnówce – północna Wielkopolska)

 

 

Załacznik nr 1

A było to tak...

 

Na podstawie scenariusza z Bliżej Przedszkola

 nr 10.145 10. 2013 Natalia Petrynka - Szymańska

 

 

1. Przywitanie gości

 

2. Piosenki

 

„Piosenka młodego patrioty”

„Jesteśmy Polką i Polakiem”

 

3. Przedstawienie

 

SCENA 1

Wnuki:

Dzień dobry, dziadku.

Dziadek:

Dzień dobry, kochane dzieci, jak u was leci?

Czy grzeczne jesteście? Mamy i taty słuchacie? O ząbki dbacie? Owoce i warzywa zjadacie?

Wnuk 1:

Tak, tak, dziadku. My to jesteśmy dzielne przedszkolaki!

Wszystko wzorowo robimy i niczego się nie boimy!

Wszystkie strachy pokonamy i każdemu radę damy!

Babcia:

Oj, odważne i przemądrzałe z was przedszkolaki, a przy okazji kochane moje słodziaki.

Usiądźcie razem z nami, zjedzmy ciasto z bakaliami.

Dziadek: Krzysiu, a co tam za plecami chowasz?

 

Wnuk 2: Popatrz, dziadku, to gra komputerowa. Dziadku, to największy hit, to rewelacja! Dla dzieci to superowa atrakcja!

Wnuk 3: W grze zadanie to wroga pokonać i swoje miasto uratować. Strzelasz, bronisz, atakujesz i oczywiście punkty zyskujesz!

Babcia:

A jakiego państwa masz, chłopcze, bronić?  I kto tej wojnie ma dowodzić?

Wnuk 4:

To bez znaczenia, babciu droga, dziadku drogi, strzelasz do każdego, kto na drodze stoi.

Dziadek:

Oj, dzieci, dzieci... To nie jest mądra zabawa.

 

Wojna to bardzo poważna sprawa.

Nie walczy się bez powodu, nie bez powodu ma się wrogów.

Trudne to i skomplikowane, nie dla każdego zrozumiale. (dziadek udaje zamyślenie)

Babcia:

To ja wam herbatkę zaparzę, a wy, drogie dziatki, obok dziadka usiądźcie i historii posłuchajcie.

 

SCENA 2

 

Bohaterowie sceny pierwszej pozostają na swoich miejscach. Na środek wchodzi osoba będąca narratorem, ubrana w odświętny strój. W zależności od liczby dzieci danej płci, w scenie tej mogą brać udział zarówno dziewczynki, jak i chłopcy. Wszyscy wystylizowani są na żołnierzy lub na walczących cywilów. Scena może odbywać się w starej chacie – wówczas potrzebne do scenografii będą stare przedmioty – lub w lesie przy ognisku. Dzieci siedzą, niektóre mogą stać lub się przechadzać.

Narrator 1:

Snuł dziadek opowieść o tym, jak Polacy o wolność walczyli i bohaterską postawą się odznaczyli. Historii świata biegi zmienili i Polskę oswobodzili. A było to tak...

 

Piosenka „Legiony”

Żołnierz 1:

Mamy 1916 rok, wojna trwa i trwa, a końca nie widać.

Wielu ludzi zginąć musiało, bo ojczyzny bronić chciało. Oni bohaterami zostali, w pamięć naszą się wpisali.

Żołnierz 2:

Tyle lat czekamy, ale Polskę odzyskamy! Nasz kraj wolnym się stanie!

Żołnierz 3:

Póki co Polska pod rządami innych państw jest, a na frontach mawiają, że nie samą walką wolność zyskamy.

Żołnierz 4:

Co zatem czynić mamy? Z zaborcami się zbratać mamy? Przecież się nie poddamy...

Żołnierz 5:

Czekać musimy, przyjaciele, jak przyjdą nowi wybawiciele i sprawią, by biało-czerwona flaga nad głowami Polaków triumfalnie się zakołysała.

 

Żołnierz 6:

Niech pieśń w czekaniu nam towarzyszy i złe myśli zagłuszy.

 

Piosenka „Piechota”

Narrator 2

Wojna trwała cztery lata, a gdy ku schyłkowi się miała,  na czele polskich oddziałów stanął Józef Piłsudski, by z Polski zdjąć kajdany.

Józef Piłsudski

Wielu Polaków życie oddało, by wolność nasze państwo odzyskało.

Wiele krwi przelaliśmy, ale się nie poddaliśmy! Dziś, gdy wojna ustaje, a nasz wróg słabszym się staje, my, Polacy, z sercami nadzieją wypełnionymi, z oczami w biało-czerwone flagi wpatrzonymi wciąż walczymy bronią i słowem za ojczyznę!  Za wolną Polskę!

Narrator 1

W 1918 roku woja się skończyła. Dla Niemiec, Austrii i Rosji  był to rok klęski, a dla Polski koniec udręki. „Wolność! Wolność!”  – słychać było dookoła, radosna dla naszego narodu nadeszła pora.

Narrator 2

Po 123 latach walki Polska wolność odzyskała – niepodległa się stała.  A było to 11 listopada 1918 roku i stąd data ta  dla potomnych godna jest zapamiętania.

Piosenka „Co to jest niepodległość”

Aktorzy biorący udział w scenie drugiej i trzeciej ustawiają się na baczność  w rzędzie po obu stronach sceny.

Wnuk 2: Dziadku, to piękna historia była, czy naprawdę się wydarzyła?

Wnuk 1: Jasne! Przecież pani w przedszkolu mówiła i flagi z nami zrobiła.

Co roku 11 listopada święto obchodzimy i w jego obchodach uczestniczymy. Tamte dni wspominamy i o poległych w walce pamiętamy.

Wnuk 3: O tych, co życie stracili, gdy o wolną Polskę walczyli.

Dla uczczenia rocznicy wszyscy powstańcie i hymn wspólnie odśpiewajcie.

 

Wszystkie dzieci stojąc na baczność, wykonują hymn Polski.

 

Taniec z białymi i czerwonymi wstążeczkami z podkładem muzycznym „Taniec węgierski”

 

Piękna Nasza Polska cała

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.


Strona projektu


Zobacz wszystkie wpisy
od Joanna Rudzińska



Wyślij wiadomość
do Joanna Rudzińska

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Joanna Rudzińska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się