Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 369.39 kb
Stron: 3
Id: 4182

Brzydkie kaczątko w gospodarstwie wiejskim (zajęcia inspirowane bajką)

Edyta Kaczanowska   Maj 2014

Przykładowe zabawy ze scenariusza: ● Przyglądam się koniowi. Ilustracje zwierząt zaraz zostaną zakryte. Za chwilę po kolei odkryjecie po jednym z obrazków. Trzeba będzie użyć nazwy tego zwierzęcia w zdaniu: „Przyglądam się…”. Na końcu jeszcze raz wszystkie dzieci utrwalają formę celownika nazw zwie... więcej
Pobierz

Zobacz również

bajkabaśńedukacja czytelniczascenariusz zajęć

Więcej z działu

Scenariusze zajęć wieloobszarowych

Więcej z tego numeru

Maj 2014

Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:
  • fotografie łabędzi – znajdziesz je TU;
  • szablony-kolorowanki ze zwierzętami z wiejskiego gospodarstwa – TU;
  • szablony-ślady zwierząt wiejskich oraz karta pracy – TU.
Od Autorki:
W maju bohater jednej z bardziej znanych bajek Jana Christiana Andersena „Brzydkie kaczątko” oprowadzi dzieci po gospodarstwie hodowlanym. Zachęci również do układania zdań i wyodrębniania wyrazów. Podczas pisania scenariusza inspirowałam się metodami pedagogiki zabawy, a sytuacje edukacyjne ujęłam w formę zadaniową, nakierowaną na dzieci w starszym wieku przedszkolnym.

W scenariuszu określono następujące umiejętności dzieci:
  • uważne słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę;
  • wysnucie morału z bajki o brzydkim kaczątku;
  • wykonywanie sekwencji rytmiczno-ruchowych przy piosence;
  • rozróżnianie i naśladowanie odgłosów wybranych zwierząt hodowlanych;
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych zwierząt hodowlanych oraz miejsc, w których bytują;
  • rozpoznawanie atrybutów i śladów wybranych zwierząt hodowlanych;
  • naśladowanie ruchem wybranych zwierząt hodowlanych;
  • używanie poprawnej formy celownika nazw zwierząt hodowlanych;
  • układanie zdania z nazwą związaną z gospodarstwem hodowlanym;
  • wyodrębnianie i przeliczanie kolejnych wyrazów w podanym zdaniu;
  • współdziałanie i współpraca.
Przykładowe zabawy ze scenariusza: ● Przyglądam się koniowi. Ilustracje zwierząt zaraz zostaną zakryte. Za chwilę po kolei odkryjecie po jednym z obrazków. Trzeba będzie użyć nazwy tego zwierzęcia w zdaniu: „Przyglądam się…”. Na końcu jeszcze raz wszystkie dzieci utrwalają formę celownika nazw zwierząt hodowlanych poprzez powtórzenie zdań. ● Kurki do kurnika. Podzielę was teraz na dwie grupy. Jedną grupę zamienię w kurnik. Nauczycielka ustawia dzieci z tej grupy w dwóch szeregach naprzeciwko siebie. Dzieci te unoszą ramiona w górę i łapią się za ręce z osobami stojącymi naprzeciw, tworząc dach kurnika. Pozostałe dzieci będą poruszać się po sali jako kurki i koguty. Będą też wydawać odpowiednie dźwięki. Gdy zawołam: „kurki do kurnika!”, wtedy szybciutko wchodzą do swojego „domku”. Następnie grupa naśladująca kurki i koguty zostaje zamieniona w stajnię. Dzieci ponownie zostają ustawione w dwa szeregi, unoszą ramiona w górę i łapią się za ręce z osobami stojącymi naprzeciwko, tworząc dach stajni. Pozostałe przedszkolaki naśladują koniki. Kolejnym razem „koniki” zostaną zamienione w oborę. Pozostali będą krowami. Potem „krówki” zamieniają się w stodołę, a pozostali w koty.

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania