Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Jak bawić się i uczyć wspólnie z rodzicami i przedszkolem?
Wpis został sprawdzony przez moderatora
„Od ziarenka do bochenka" to temat zajęć, który realizowany był metodą projektu w Przedszkolu Nr 9 im. Bursztynek w Koszalinie. Metoda ta zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ w trakcie realizacji dzieci samodzielnie podejmują i wypełniają zadania, współdziałają w zespole, podejmują indywidualne i grupowe decyzje, rozwiązują problemy, nabywają umiejętność poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z rożnych źródeł. Realizację tematu rozpoczęliśmy od ułożenia planu działań i przydzielenia osób odpowiedzialnych za realizacje poszczególnych etapów projektu. Pierwszym etapem były wycieczki do: Skansenu Dawnej Chaty przy ulicy Młyńskiej w Koszalinie i Piekarni Bułeczka zorganizowane z pomocą rodziców. Dzieci miały okazje obejrzeć dawne przedmioty używane do wysiewu i zbioru zbóż, a także do wypieku chleba. W piekarni pod okiem Mamy Michała wzięły udział w procesie wyrobu ciasta i wypieku w dużym piecu chlebowym. Zaangażowaliśmy również babcie i dziadków, którzy dostarczyli do naszej sali, różnorodne ziarna zbóż, które po wnikliwej obserwacji posadziliśmy w kąciku przyrody. W dalszej części projektu dzieci upiekły w przedszkolu bułeczki z ciasta drożdżowego (pod okiem Babci Macka) a z masy solnej przygotowały ciasteczka do kącika lalek. Metoda projektu pobudza dzieci do zadawania pytań i poszukiwania na nie odpowiedzi. Przykładem może być rosnące ciasto drożdżowe, które zainspirowało dzieci do pytania, dlaczego tak się dzieje, że ciasto rośnie. W tym celu przeprowadziliśmy doświadczenie z drożdżami i balonem. Dzieci obserwowały jak rozpuszczone w butelce z wodą i cukrem drożdże produkują gaz - dwutlenek węgla i napełniają nałożony na butelkę balon? Inny ciekawy pomysł, który zrodził się w trakcie realizacji projektu to zorganizowanie kącika regionalnego w sali. Z pomocą rodziców i dziadków zgromadziliśmy w sali dawne i dzisiejsze przedmioty domowego użytku. Mama Maćka odnalazła na strychu swoich rodziców maselnicę i sito, a Piotruś stary młynek. Pani Dyrektor przyniosła dawny stary moździerz. Dla porównania był również mikser, blender, ekspres do kawy, dzisiejsze sito do mąki i elektryczny młynek. Dzieci miały możliwość wszystko dotknąć, wprawić w ruch, sprawdzić jak to działa, jak np. dawniej mielono pieprz, a jak robi się to dzisiaj. Pytań nasuwało się bardzo dużo, dzieci analizowały, swobodnie wypowiadały się i wyrażały swoje opinie. Zastosowana metoda projektu nabrała dużej wartości poznawczej, którą nie zawsze można przewidzieć i zaplanować.
Aneta Kalwajtys, nauczyciel, Przedszkole Nr 9 im. Bursztynek w Koszalinie
Zobacz wszystkie wpisy
od Aneta Kalwajtys
Wyślij wiadomość
do Aneta Kalwajtys
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl