Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Metoda Ruchu Rozwijającego
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Co to jest Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne i co ona daje?
Jest to wykorzystanie zabawy ruchowej dla wsparcia rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i społecznego dziecka. Jest to oswojenie z własnym ciałem, z dotykiem jednej, a wreszcie wielu osób w bezpieczny i przyjemny sposób. Pomaga tworzyć zdrowe związki z bliskimi, zaakceptować siebie samego i dawać coś z siebie innym.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne (MRR) ma na celu rozwijanie (jak sama nazwa wskazuje) za pomocą ruchu świadomości schematu ciała, przestrzeni, dzielenia tej przestrzeni z innymi oraz nawiązywania relacji poprzez ruch i dotyk. W założeniu tej metody jest także świadome poznawanie wymiarów ruchu (siła, czas, przepływ, przestrzeń) i jego cech, także kontrola własnego ciała, emocji.
Terapia MRR to system ćwiczeń ruchowych zbudowanych w oparciu o wczesnodziecięce zabawy rodziców z dziećmi. W założeniu posługiwanie się ruchem jako formą terapii wpływa nie tylko na kondycję i sprawność fizyczną człowieka, ale również wspomaga rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny. Dzieje się tak w efekcie rozwijania przez ruch świadomości własnego ciała i przestrzeni oraz nawiązywania bliskiego kontaktu z innymi osobami. Zabawy ruchowe są dla dzieci i rodziców dobrą zabawą, wyzwalają naturalne zachowania, przynoszą radość i poczucie harmonii z innymi, wzmacniają poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie. Ideę MRR najlepiej przedstawiła sama Weronika Sherborne: Na podstawie własnych doświadczeń w nauczaniu i obserwacji ruchu ludzkiego doszłam do wniosku, że wszystkie dzieci mają dwie podstawowe potrzeby: potrzebują się czuć się w swoim własnym ciele jak w domu oraz umieć nawiązywać relacje.
W jaki sposób dąży się do osiągnięcia w/w celów?
Poprzez zorganizowany program zajęć, w skład którego wchodzą cztery główne bloki:
Ø ćwiczenia kształtujące świadomość osoby, schematu ciała i przestrzeni,
Ø ćwiczenia rozwijające relację opiekuńczą (tzw. "z"),
Ø ćwiczenia rozwijające relację siły i energii (tzw. "przeciwko"),
Ø ćwiczenia oparte na relacji partnerskiej (tzw. "razem").
Sesja trwa najczęściej 45 min. W przypadku dzieci najmłodszych ok. 30 min.
Dla kogo przeznaczona jest MRR?
Metoda jest na tyle elastyczna, że służy każdemu, bez ograniczenia wiekowego. Bardzo dobre efekty przynosi w pracy z dziećmi autystycznymi, upośledzonymi umysłowo, z porażeniem mózgowym, głuchymi i niewidomym i z zaburzeniami emocjonalnymi, z ADHD, mającymi trudności w nauce, itp. Ponadto zajęcia świetnie się sprawdzają w świetlicach, w domach dziecka, poradniach psychologicznych, ale także na lekcjach w-fu czy też w pracy z dziećmi zdrowymi w wieku przedszkolnym w celu prawidłowego rozwijania ich sfery emocjonalno-społecznej oraz świadomości swojej osoby i innych poprzez ruch.
Kto może prowadzić zajęcia MRR?
Odpowiedzialność doboru odpowiednich ćwiczeń i układu scenariusza spoczywa na osobie prowadzącej, dlatego ważne jest, żeby zdobyć kwalifikacje pozwalające na wykorzystywanie tej metody w pracy.
Czy MRR jest faktycznie skuteczna?
Tak. Wielokrotne badania naukowe prowadzone głównie na Uniwersytecie Gdańskim potwierdziły, że uczestniczenie w zajęciach MRR wpływają stymulująco na rozwój emocjonalny, społeczny oraz poznawczy dziecka.
Metoda Ruchu Rozwijającego wspiera i stymuluje rozwój dziecka, młodzieży, dorosłych, zarówno zdrowych, jak i z zaburzeniami psychofizycznymi, mikrouszkodzeniami centralnego układu nerwowego, a także z zaburzeniami emocjonalnymi. Celem tej metody jest doświadczenie:
Ø - ruchu,
Ø - kontaktu emocjonalnego,
Ø - kontaktu fizycznego,
Ø - kontaktu społecznego,
Ø - poznawanie własnego ciała.
Stosując tę metodę dążymy do rozwoju:
Ø - świadomości schematu ciała, integracji poszczególnych jego części,
- orientacji w czasie i przestrzeni w środowisku zewnętrznym,
- poczucia bezpieczeństwa, zaufania do siebie i partnera, współdziałania, partnerstwa
- emocji, opanowania ich,
Ø - własnej inwencji, pewności siebie, inicjatywy,
- spontaniczności ruchu i zachowań,
- sprawności ruchowej, wyobraźni, pojęć,
- koncentracji uwagi, sposobu komunikowania się,
- integracji środowiska, w którym jesteśmy,
- umiejętności rozluźniania się po okresie napięcia i koncentracji.
W metodzie Sherborne można wyróżnić kilka kategorii ćwiczeń :
Ø ćwiczenia prowadzące do poznania siebie i własnego ciała (świadomość ciała, własnej osoby)
Øćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i budować poczucie bezpieczeństwa w swoim otoczeniu (świadomość przestrzeni)
Ø ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu oraz współpracę z partnerami i grupą - świadomość innych osób
Wykorzystaj MRR aby:
- pogłębić więzi ze swoim dzieckiem
- poznać lepiej jego potrzeby
- umożliwić sobie i dziecku kontakt z innymi dziećmi i ich rodzicami
- wspomagać rozwój własnego dziecka
- samemu poczuć się dzieckiem i przeżyć radosną zabawę
1. Ćwiczenia ruchowe lub inaczej doświadczenia ruchowe( ze względu na oddziaływanie fizyczne
i psychiczne) mają podstawowe znaczenie dla rozwoju wszystkich dzieci, ale szczególnie istotne są dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, które często mają trudności w kontaktach „z własnym ciałem” oraz innymi ludźmi.
2. Intensywność i ciągłość doświadczeń ruchowych jest ważniejsza dla dzieci „sprawnych inaczej„ niż dla dzieci w normie .
3. Doświadczenia ruchowe mają walor zabawowy, uczą przez śmiech bez oceniania i ciągłej rywalizacji , która cechuje zajęcia wychowania fizycznego .
4. Zajęcia ruchowe realizowane są w parze lub grupie, którą dziecko zna i akceptuje .
5. Doświadczeniom ruchowym towarzyszy miła atmosfera, dziecko czuje się bezpieczne.
Wpływ metody Ruchu Rozwijającego na rozwój sfery fizycznej i psychicznej:
1. Rozwój fizyczny.
Dzieci doświadczając to znaczy czuć się dobrze w swoim ciele . Uczą się używać ciała i kontrolować je oraz opanowują różne elementy ruchu, które mogą być zastosowane w wielu zadaniach fizycznych, z którymi dzieci mogą się spotkać.
2. Rozwój osobowości.
Dzięki metodzie RR dzieci nabierają pewności siebie, stają się pewne swoich możliwości .
Uczą się podejmować inicjatywę oraz wykorzystywać własną inwencję.
Stają się wrażliwsi na potrzeby i uczucia innych. Zaczynają skupiać uwagę na rzeczach ważnych, czerpią satysfakcję z własnych dokonań.
Elżbieta Doręda
nauczycielka Przedszkola Samorządowego w Piotrkowie Kujawskim
Zobacz wszystkie wpisy
od Katarzyna Dziubich
Wyślij wiadomość
do Katarzyna Dziubich
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl