Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Metoda Ruchu Rozwijającego


Wydarzenie dodał(a) Katarzyna Dziubich
ponad 13 lat temu, wyświetleń 3983


Wpis został sprawdzony przez moderatora

 

Co to jest Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne i co ona daje?

Jest to wykorzystanie zabawy ruchowej dla wsparcia rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i społecznego dziecka. Jest to oswojenie z własnym ciałem, z dotykiem jednej, a wreszcie wielu osób w bezpieczny i przyjemny sposób. Pomaga tworzyć zdrowe związki z bliskimi, zaakceptować siebie samego i dawać coś z siebie innym.

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne (MRR) ma na celu rozwijanie (jak sama nazwa wskazuje) za pomocą ruchu świadomości schematu ciała, przestrzeni, dzielenia tej przestrzeni z innymi oraz nawiązywania relacji poprzez ruch i dotyk. W założeniu tej metody jest także świadome poznawanie wymiarów ruchu (siła, czas, przepływ, przestrzeń) i jego cech, także kontrola własnego ciała, emocji. 

Terapia MRR to system ćwiczeń ruchowych zbudowanych w oparciu o wczesnodziecięce zabawy rodziców z dziećmi. W założeniu posługiwanie się ruchem jako formą terapii wpływa nie tylko na kondycję i sprawność fizyczną człowieka, ale również wspomaga rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny. Dzieje się tak w efekcie rozwijania przez ruch świadomości własnego ciała i przestrzeni oraz nawiązywania bliskiego kontaktu z innymi osobami. Zabawy ruchowe są dla dzieci i rodziców dobrą zabawą, wyzwalają naturalne zachowania, przynoszą radość i poczucie harmonii z innymi, wzmacniają poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie. Ideę MRR najlepiej przedstawiła sama Weronika Sherborne: Na podstawie własnych doświadczeń w nauczaniu i obserwacji ruchu ludzkiego doszłam do wniosku, że wszystkie dzieci mają dwie podstawowe potrzeby: potrzebują się czuć się w swoim własnym ciele jak w domu oraz umieć nawiązywać relacje.

 

 W jaki sposób dąży się do osiągnięcia w/w celów?


Poprzez zorganizowany program zajęć, w skład którego wchodzą cztery główne bloki:

Ø    ćwiczenia kształtujące świadomość osoby, schematu ciała i przestrzeni,

Ø    ćwiczenia rozwijające relację opiekuńczą (tzw. "z"),

Ø    ćwiczenia rozwijające relację siły i energii (tzw. "przeciwko"),

Ø    ćwiczenia oparte na relacji partnerskiej (tzw. "razem").

Sesja trwa najczęściej 45 min. W przypadku dzieci najmłodszych ok. 30 min.

 

Dla kogo przeznaczona jest MRR?


Metoda jest na tyle elastyczna, że służy każdemu, bez ograniczenia wiekowego. Bardzo dobre efekty przynosi w pracy z dziećmi autystycznymi, upośledzonymi umysłowo, z porażeniem mózgowym, głuchymi i niewidomym  i z zaburzeniami emocjonalnymi, z ADHD, mającymi trudności w nauce, itp. Ponadto zajęcia świetnie się sprawdzają w świetlicach, w domach dziecka, poradniach psychologicznych, ale także na lekcjach w-fu czy też w pracy z dziećmi zdrowymi w wieku przedszkolnym w celu prawidłowego rozwijania ich sfery emocjonalno-społecznej oraz świadomości swojej osoby i innych poprzez ruch. 

 

Kto może prowadzić zajęcia MRR?


Odpowiedzialność doboru odpowiednich ćwiczeń i układu scenariusza spoczywa na osobie prowadzącej, dlatego ważne jest, żeby zdobyć kwalifikacje pozwalające na wykorzystywanie tej metody w pracy. 


Czy MRR jest faktycznie skuteczna?


Tak. Wielokrotne badania naukowe prowadzone głównie na Uniwersytecie Gdańskim potwierdziły, że uczestniczenie w zajęciach MRR wpływają stymulująco na rozwój emocjonalny, społeczny oraz poznawczy dziecka.

Metoda Ruchu Rozwijającego wspiera  i stymuluje rozwój dziecka, młodzieży, dorosłych, zarówno zdrowych, jak i z zaburzeniami psychofizycznymi, mikrouszkodzeniami centralnego układu nerwowego, a także z zaburzeniami emocjonalnymi. Celem tej metody jest doświadczenie: 

Ø       -  ruchu,

Ø       - kontaktu emocjonalnego,

Ø       - kontaktu fizycznego,

Ø       - kontaktu społecznego,

Ø       - poznawanie własnego ciała.

Stosując tę metodę dążymy do rozwoju: 

Ø      - świadomości schematu ciała, integracji poszczególnych jego części,

 - orientacji w czasie i przestrzeni  w środowisku zewnętrznym,

 - poczucia bezpieczeństwa, zaufania do siebie i partnera, współdziałania, partnerstwa

 - emocji, opanowania ich,

Ø      - własnej inwencji, pewności siebie, inicjatywy,

 - spontaniczności ruchu i zachowań,

 - sprawności ruchowej, wyobraźni, pojęć,

 - koncentracji uwagi, sposobu komunikowania się,

 - integracji środowiska, w którym jesteśmy,

- umiejętności rozluźniania się po okresie napięcia i koncentracji.

 

W  metodzie Sherborne można wyróżnić kilka kategorii ćwiczeń :

Ø  ćwiczenia prowadzące do poznania siebie i własnego ciała (świadomość ciała, własnej osoby)

Øćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i budować poczucie bezpieczeństwa w swoim otoczeniu (świadomość przestrzeni)

Ø ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu oraz współpracę z partnerami i grupą - świadomość innych osób

 

Wykorzystaj MRR aby:

  • pogłębić więzi ze swoim dzieckiem
  • poznać lepiej jego potrzeby
  • umożliwić sobie i dziecku kontakt     z innymi dziećmi i ich rodzicami
  • wspomagać rozwój własnego dziecka
  • samemu poczuć się dzieckiem i przeżyć radosną zabawę

 
Założenia metody Ruchu Rozwijającego:

1. Ćwiczenia ruchowe lub inaczej doświadczenia ruchowe( ze względu na oddziaływanie fizyczne
i psychiczne) mają podstawowe znaczenie dla rozwoju wszystkich dzieci, ale szczególnie istotne są dla dzieci ze specjalnymi  potrzebami, które często mają trudności w kontaktach „z własnym ciałem” oraz innymi ludźmi.

2. Intensywność i ciągłość doświadczeń ruchowych jest ważniejsza dla dzieci „sprawnych inaczej„ niż dla dzieci w normie .

3. Doświadczenia ruchowe mają walor zabawowy, uczą  przez  śmiech bez oceniania i ciągłej rywalizacji , która cechuje zajęcia wychowania fizycznego .

4. Zajęcia ruchowe realizowane są w parze lub grupie, którą dziecko zna i akceptuje .

5. Doświadczeniom ruchowym towarzyszy miła atmosfera, dziecko czuje się bezpieczne.

 

Wpływ metody Ruchu Rozwijającego na rozwój sfery fizycznej i psychicznej:

1. Rozwój fizyczny.

Dzieci doświadczając to znaczy czuć się dobrze w swoim ciele . Uczą się używać ciała i kontrolować je oraz opanowują różne elementy ruchu, które mogą być zastosowane w wielu zadaniach fizycznych, z którymi dzieci mogą się spotkać.

2. Rozwój osobowości.

Dzięki metodzie RR dzieci nabierają pewności siebie, stają się pewne swoich możliwości .

Uczą się podejmować inicjatywę oraz wykorzystywać własną inwencję.

Stają się wrażliwsi na potrzeby i uczucia innych. Zaczynają skupiać uwagę na rzeczach ważnych, czerpią satysfakcję z własnych dokonań.



Elżbieta Doręda 

nauczycielka Przedszkola Samorządowego w Piotrkowie Kujawskim

 

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Katarzyna Dziubich



Wyślij wiadomość
do Katarzyna Dziubich

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Katarzyna Dziubich

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się