Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

"Chcesz żyć zdrowo i bezpiecznie te zasady znaj koniecznie".


Wydarzenie dodał(a) Agnieszka Baśko
ponad 10 lat temu, wyświetleń 3141


Wpis został sprawdzony przez moderatora

SCENARIUSZ ORGANIZACJI DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH DOTYCZĄCYCH BEZPIECZEŃSTWA DZIECI W RÓŻNYCH SYTUACJACH I MIEJSCACH PRZEPROWADZONYCH W RAMACH PODSUMOWANIA PROGRAMU ZAJĘĆ DODATKOWYCH „BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK – MĄDRY PRZEDSZKOLAK” ORAZ OBCHODÓW TRZECICH OGÓLNOPOLSKICH DNI BEZPIECZNEGO PRZEDSZKOLA.

  1. TYTUŁ  SPOTKANIA GÓŁWNEGO: „CHCESZ ŻYĆ ZDROWO I BEZPIECZNIE, TE ZASADY ZNAJ KONIECZNIE”.
  2. TERMIN: 24. 05. 2016 R.
  3. MIEJSCE: JADALNIA PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 11 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W PABIANICACH..
  4. ADRESACI: DZIECI Z GRUP II INTEGRACYJNEJ ORAZ VII - WDRAŻAJĄCYCH PROGRAM PT. „BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK – MĄDRY PRZEDSZKOLAK”.
  5. ORGANIZATOR/GOSPODARZ: NAUCZYCIELKI Z GRUPY VII „KOTKI” – AGNIESZKA BAŚKO ORAZ Z GRUPY II INTEGRACYJNEJ „KANGURKI” – KATARZYNA WOTA-MAGDZIARZ.
  6. OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA ORGANIZACJĘ I PRZEBIEG SPOTKANIA: AGNIESZKA BAŚKO I KATARZYNA WOTA-MAGDZIARZ.
  7. DZIAŁANIA POPRZEDZAJĄCE SPOTKANIE GŁÓWNE:

I – „BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE” – PODSUMOWANIE WIEDZY Z ZAKRESU BEZPIECZNEGO PORUSZANIA SIĘ PO ULICACH I DROGACH POPRZEZ UDZIAŁ W ZAJĘCIACH EDUKACYJNYCH W BIBLIOTECE PEDAGOGICZNEJ W PABIANICACH.

CELE ZAJĘCIA:

  • Utrwalenie wiedzy dotyczącej znajomości podstawowych zasad ruchu drogowego oraz ukazanie skutków lekceważenia tych zasad.
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania wybranych znaków drogowych i wyjaśnienie konieczności stosowania się do nich.
  • Dostarczanie wiedzy na temat sytuacji będących źródłem bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia oraz sposobów radzenia sobie w nich.

PODCZAS ZAJĘĆ PRZEDSZKOLAKI:

  1. Obejrzały prezentację multimedialną dotyczącą zachowania się dzieci
    i dorosłych w ruchu drogowym, po czym udzielały odpowiedzi na zadawane przez nauczycielkę pytania oraz opowiadały o swoich przygodach
    i doświadczeniach związanych z uczestnictwem w ruchu drogowym.
  2. Czynnie demonstrowały w kąciku ruchu drogowego przejście przez ulicę po pasach i przy sygnalizacji świetlnej oraz wcielały się w role pojazdów
    i  pieszych.
  3. Słuchały wierszy związanych z ruchem drogowym, rozwiązywały tematyczne zagadki oraz bawiły się w grę
    z wykorzystaniem wybranych znaków drogowych.

II – „KIEDY OGIEŃ BUCHA BUCH! KTO POMOŻE? STRAŻAK – ZUCH! – PODSUMOWANIE WIEDZY Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA PRZECIWPOŻAROWEGO POPRZEZ UDZIAŁ W ZAJĘCIACH EDUKACYJNYCH NA TERENIE JEDNOSTKI PAŃSTWOWEJ POWIATOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W PABIANICACH.

CELE ZAJĘCIA:

  • Wyrabianie szacunku do ciężkiej i niebezpiecznej pracy strażaka.
  • Zapoznanie z przyczynami i skutkami powstawania pożarów połączone
    z przybliżeniem właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia związanej z pożarem.
  • Przypomnienie numerów alarmowych do Policji, Straży Pożarnej
    i Pogotowia Ratunkowego oraz sytuacji, w których należy wezwać odpowiednie służby ratunkowe.

PODCZAS ZAJĘĆ PRZEDSZKOLAKI:

  1.  Zapoznały się z zadaniami, jakie wykonują strażacy podczas codziennej  pracy i jak ważne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa również podczas udzielania pomocy.
  2. Zwiedzały dyspozytornię oraz garaże, w których znajdują się wozy strażackie, oglądały sprzęt wykorzystywany przez strażaków w różnych sytuacjach, przymierzały strój strażacki oraz siedziały w bojowym wozie strażackim.
  3. Obejrzały pokaz gaszenia wodą z wykorzystaniem różnego rodzaju strumienia wody.
  4. 8. SPOTKANIE GŁÓWNE - „PRZEGLĄD WIEDZY O BEZPIEZEŃSTWIE” POPRZEZ UDZIAŁ W ZAJĘCIACH ZORGANIZOWANYCH W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 11 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W PABIANICACH.

CELE SPOTKANIA:

  • Sprawdzenie wiedzy przedszkolaków z zakresu bezpieczeństwa i odpowiedniego zachowania się w różnych sytuacjach.
  • Kształtowanie pożądanych postaw dotyczących przestrzegania zasad bezpieczeństwa w życiu codziennym.
  • Rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w grupie.
  • Promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia.
  • Podsumowanie programu „Bezpieczny przedszkolak – mądry przedszkolak”.

Etap I –   PRZYGOTOWANIA   POPRZEDZAJĄCE   SPOTKANIE:

  1. Ustalenie terminu i przebiegu spotkania.
  2. Udział w zajęciach utrwalających zasady bezpieczeństwa zorganizowanych w bibliotece i jednostce straży pożarnej.
  3. Opracowanie i wydrukowanie dokumentów i pomocy dydaktycznych.
  4. Przygotowanie informacji dla rodziców o planowanym spotkaniu i włączeniu się do obchodów Trzecich Ogólnopolskich Dni Bezpiecznego Przedszkola oraz krótkiej notatki do prasy i kroniki.
  5. Przygotowanie dyplomów oraz nagród dla dzieci w postaci lizaków i medali.
  6. Przygotowanie oprawy muzycznej oraz fotograficznej – magnetofon, płyta z muzyką i aparat fotograficzny.

Etap II –   PRZEBIEG SPOTKANIA:

  1. Powitanie zebranych przedszkolaków, podanie celu spotkania, wspólne zaśpiewnie hymnu bezpiecznego przedszkola.
  2. Wspólne wykonywanie zadań związanych z właściwym zachowaniem sięw podanych sytuacjach lub miejscach:

Zadanie 1. „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”

  • „Jestem na ulicy…” – ocena dobrego i złego sposobu przechodzenia przez jezdnię w wykonaniu nauczycielki, demonstrowanie przez dzieci prawidłowego sposobu przechodzenia przez jezdnię po przejściu dla pieszych oraz z wykorzystaniem sygnalizacji świetlnej.
  • „Ważne numery” – dopasowywanie przez dzieci w grupach numerów alarmowych oraz osób do odpowiednich pojazdów, wspólne sprawdzenie poprawności wykonania zadania.
  • „Pojazdy i piesi” – zabawa ruchowa przy piosence.

Zadanie 2. „Bezpieczne kontakty ze zwierzętami”.

  • Wysłuchanie kilku zdań przedstawiających zachowanie dzieci podczas spotkania z nieznajomym psem, podawanie propozycji właściwego zachowania się do wybranej sytuacji, próba uzasadniania odpowiedzi.

Przykłady zdań:

- Idziesz ulicą, za siatką widać 3 duże psy. Podchodzisz do siatki, drażnisz psy, wkładasz patyki za siatkę, a nawet przez nieuwagę swoją rękę… Czy można tak robić?

- Jesteś na placu zabaw, przybłąkał się do ciebie mały piesek. Od razu do niego podchodzisz i głaszczesz, pomimo, że nie widzisz jego właściciela. Czy można tak robić?

- Idziesz ulicą i widzisz dużego psa, który warczy i biegnie w twoim kierunku. Co robisz?

- Przychodzi do Twojego domu ciocia z psem Brutusem, pytasz ciocię, czy możesz pogłaskać psa lub się z nim pobawić czy bez pytania go zaczepiasz?

  • „Uwaga – pies” – zabawa ruchowa połączona z prezentacją „pozycji żółwika” oraz szybką reakcją na sygnał słowny – szczekanie psa.

Zadanie 3. „W jaki sposób dzieci mogą dbać o swoje zdrowie?”.

  • „W zdrowym ciele zdrowy duch” – wspólne podawanie propozycji dbania
    o swoje zdrowie.
  • „Zdrowe i niezdrowe” – zabawa dydaktyczna polegająca na segregowaniu do odpowiednich koszyków obrazków przedstawiających zdrowe
    i niezdrowe produkty spożywcze.

Zadanie 4. „Kodeks Bezpiecznego Przedszkolaka”.

  • „Wzorowe przedszkolaki” – oglądanie ilustracji przedstawiających różne zachowania dzieci podczas zabaw i zajęć w przedszkolu, ocena tych zachowań, wspólne tworzenie „Kodeksu Bezpiecznego Przedszkolaka” poprzez wybieranie ilustracji przedstawiających prawidłowe zachowania i przypinanie ich do tablicy.
  • „Każdy z nas wie, co jest złe” – wspólne śpiewanie piosenki.

Zadanie 5. „Jestem zdrowy i bezpieczny”.

  • Wysłuchanie kilku historyjek związanych z zachowaniem dzieci w domu czy na placu zabaw, podawanie propozycji prawidłowego zachowania się dzieci w podawanych sytuacjach, nagrodzenie dzieci brawami.

Przykłady historyjek:

- Jesteś sam w domu, oglądasz bajkę, nagle puka ktoś do drzwi. Co robisz?

- W łazience na półce stoją kolorowe butelki – są duże i małe, widać w nich kolorowe płyny. Czy możesz spróbować napić się takiego płynu?

- Jesteś sam w pokoju, na podwórku bawią się twoi koledzy i wołają cię do zabawy. Czy możesz otworzyć okno i wychylić się, aby porozmawiać z nimi?

- Bawisz się w swoim pokoju, nagle widzisz dym wydobywający się z kuchni. Co robisz?

- Na placu zabaw podchodzi do ciebie ładna pani i chce, żebyś z nią poszedł do jej auta, ponieważ ma tam dla ciebie niespodziankę. Co robisz?

9. Podziękowanie przedszkolakom za udział w spotkaniu, przypomnienie o zasadności dbania o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych, wręczenie dyplomów „Bezpiecznego Przedszkolaka” dla grup oraz medali i lizaków dla każdego dziecka.

10. Pożegnanie, czynności porządkowe w jadalni.

 

Pabianice, dn. 24. 05. 2016 r.

O p r a c o w a n i e:

……………………………………….

……………………………………….

 

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Agnieszka Baśko



Wyślij wiadomość
do Agnieszka Baśko

bliżej MAX

Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:

  • gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
  • atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
  • 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.

Komentarze

Wyślij wiadomość do Agnieszka Baśko