Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
"Chcesz żyć zdrowo i bezpiecznie te zasady znaj koniecznie".
Wpis został sprawdzony przez moderatora
SCENARIUSZ ORGANIZACJI DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH DOTYCZĄCYCH BEZPIECZEŃSTWA DZIECI W RÓŻNYCH SYTUACJACH I MIEJSCACH PRZEPROWADZONYCH W RAMACH PODSUMOWANIA PROGRAMU ZAJĘĆ DODATKOWYCH „BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK – MĄDRY PRZEDSZKOLAK” ORAZ OBCHODÓW TRZECICH OGÓLNOPOLSKICH DNI BEZPIECZNEGO PRZEDSZKOLA.
- TYTUŁ SPOTKANIA GÓŁWNEGO: „CHCESZ ŻYĆ ZDROWO I BEZPIECZNIE, TE ZASADY ZNAJ KONIECZNIE”.
- TERMIN: 24. 05. 2016 R.
- MIEJSCE: JADALNIA PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 11 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W PABIANICACH..
- ADRESACI: DZIECI Z GRUP II INTEGRACYJNEJ ORAZ VII - WDRAŻAJĄCYCH PROGRAM PT. „BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK – MĄDRY PRZEDSZKOLAK”.
- ORGANIZATOR/GOSPODARZ: NAUCZYCIELKI Z GRUPY VII „KOTKI” – AGNIESZKA BAŚKO ORAZ Z GRUPY II INTEGRACYJNEJ „KANGURKI” – KATARZYNA WOTA-MAGDZIARZ.
- OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA ORGANIZACJĘ I PRZEBIEG SPOTKANIA: AGNIESZKA BAŚKO I KATARZYNA WOTA-MAGDZIARZ.
- DZIAŁANIA POPRZEDZAJĄCE SPOTKANIE GŁÓWNE:
I – „BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE” – PODSUMOWANIE WIEDZY Z ZAKRESU BEZPIECZNEGO PORUSZANIA SIĘ PO ULICACH I DROGACH POPRZEZ UDZIAŁ W ZAJĘCIACH EDUKACYJNYCH W BIBLIOTECE PEDAGOGICZNEJ W PABIANICACH.
CELE ZAJĘCIA:
- Utrwalenie wiedzy dotyczącej znajomości podstawowych zasad ruchu drogowego oraz ukazanie skutków lekceważenia tych zasad.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania wybranych znaków drogowych i wyjaśnienie konieczności stosowania się do nich.
- Dostarczanie wiedzy na temat sytuacji będących źródłem bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia oraz sposobów radzenia sobie w nich.
PODCZAS ZAJĘĆ PRZEDSZKOLAKI:
- Obejrzały prezentację multimedialną dotyczącą zachowania się dzieci
i dorosłych w ruchu drogowym, po czym udzielały odpowiedzi na zadawane przez nauczycielkę pytania oraz opowiadały o swoich przygodach
i doświadczeniach związanych z uczestnictwem w ruchu drogowym. - Czynnie demonstrowały w kąciku ruchu drogowego przejście przez ulicę po pasach i przy sygnalizacji świetlnej oraz wcielały się w role pojazdów
i pieszych. - Słuchały wierszy związanych z ruchem drogowym, rozwiązywały tematyczne zagadki oraz bawiły się w grę
z wykorzystaniem wybranych znaków drogowych.
II – „KIEDY OGIEŃ BUCHA BUCH! KTO POMOŻE? STRAŻAK – ZUCH! – PODSUMOWANIE WIEDZY Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA PRZECIWPOŻAROWEGO POPRZEZ UDZIAŁ W ZAJĘCIACH EDUKACYJNYCH NA TERENIE JEDNOSTKI PAŃSTWOWEJ POWIATOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W PABIANICACH.
CELE ZAJĘCIA:
- Wyrabianie szacunku do ciężkiej i niebezpiecznej pracy strażaka.
- Zapoznanie z przyczynami i skutkami powstawania pożarów połączone
z przybliżeniem właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia związanej z pożarem. - Przypomnienie numerów alarmowych do Policji, Straży Pożarnej
i Pogotowia Ratunkowego oraz sytuacji, w których należy wezwać odpowiednie służby ratunkowe.
PODCZAS ZAJĘĆ PRZEDSZKOLAKI:
- Zapoznały się z zadaniami, jakie wykonują strażacy podczas codziennej pracy i jak ważne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa również podczas udzielania pomocy.
- Zwiedzały dyspozytornię oraz garaże, w których znajdują się wozy strażackie, oglądały sprzęt wykorzystywany przez strażaków w różnych sytuacjach, przymierzały strój strażacki oraz siedziały w bojowym wozie strażackim.
- Obejrzały pokaz gaszenia wodą z wykorzystaniem różnego rodzaju strumienia wody.
- 8. SPOTKANIE GŁÓWNE - „PRZEGLĄD WIEDZY O BEZPIEZEŃSTWIE” POPRZEZ UDZIAŁ W ZAJĘCIACH ZORGANIZOWANYCH W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 11 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W PABIANICACH.
CELE SPOTKANIA:
- Sprawdzenie wiedzy przedszkolaków z zakresu bezpieczeństwa i odpowiedniego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Kształtowanie pożądanych postaw dotyczących przestrzegania zasad bezpieczeństwa w życiu codziennym.
- Rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w grupie.
- Promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia.
- Podsumowanie programu „Bezpieczny przedszkolak – mądry przedszkolak”.
Etap I – PRZYGOTOWANIA POPRZEDZAJĄCE SPOTKANIE:
- Ustalenie terminu i przebiegu spotkania.
- Udział w zajęciach utrwalających zasady bezpieczeństwa zorganizowanych w bibliotece i jednostce straży pożarnej.
- Opracowanie i wydrukowanie dokumentów i pomocy dydaktycznych.
- Przygotowanie informacji dla rodziców o planowanym spotkaniu i włączeniu się do obchodów Trzecich Ogólnopolskich Dni Bezpiecznego Przedszkola oraz krótkiej notatki do prasy i kroniki.
- Przygotowanie dyplomów oraz nagród dla dzieci w postaci lizaków i medali.
- Przygotowanie oprawy muzycznej oraz fotograficznej – magnetofon, płyta z muzyką i aparat fotograficzny.
Etap II – PRZEBIEG SPOTKANIA:
- Powitanie zebranych przedszkolaków, podanie celu spotkania, wspólne zaśpiewnie hymnu bezpiecznego przedszkola.
- Wspólne wykonywanie zadań związanych z właściwym zachowaniem sięw podanych sytuacjach lub miejscach:
Zadanie 1. „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”
- „Jestem na ulicy…” – ocena dobrego i złego sposobu przechodzenia przez jezdnię w wykonaniu nauczycielki, demonstrowanie przez dzieci prawidłowego sposobu przechodzenia przez jezdnię po przejściu dla pieszych oraz z wykorzystaniem sygnalizacji świetlnej.
- „Ważne numery” – dopasowywanie przez dzieci w grupach numerów alarmowych oraz osób do odpowiednich pojazdów, wspólne sprawdzenie poprawności wykonania zadania.
- „Pojazdy i piesi” – zabawa ruchowa przy piosence.
Zadanie 2. „Bezpieczne kontakty ze zwierzętami”.
- Wysłuchanie kilku zdań przedstawiających zachowanie dzieci podczas spotkania z nieznajomym psem, podawanie propozycji właściwego zachowania się do wybranej sytuacji, próba uzasadniania odpowiedzi.
Przykłady zdań:
- Idziesz ulicą, za siatką widać 3 duże psy. Podchodzisz do siatki, drażnisz psy, wkładasz patyki za siatkę, a nawet przez nieuwagę swoją rękę… Czy można tak robić?
- Jesteś na placu zabaw, przybłąkał się do ciebie mały piesek. Od razu do niego podchodzisz i głaszczesz, pomimo, że nie widzisz jego właściciela. Czy można tak robić?
- Idziesz ulicą i widzisz dużego psa, który warczy i biegnie w twoim kierunku. Co robisz?
- Przychodzi do Twojego domu ciocia z psem Brutusem, pytasz ciocię, czy możesz pogłaskać psa lub się z nim pobawić czy bez pytania go zaczepiasz?
- „Uwaga – pies” – zabawa ruchowa połączona z prezentacją „pozycji żółwika” oraz szybką reakcją na sygnał słowny – szczekanie psa.
Zadanie 3. „W jaki sposób dzieci mogą dbać o swoje zdrowie?”.
- „W zdrowym ciele zdrowy duch” – wspólne podawanie propozycji dbania
o swoje zdrowie. - „Zdrowe i niezdrowe” – zabawa dydaktyczna polegająca na segregowaniu do odpowiednich koszyków obrazków przedstawiających zdrowe
i niezdrowe produkty spożywcze.
Zadanie 4. „Kodeks Bezpiecznego Przedszkolaka”.
- „Wzorowe przedszkolaki” – oglądanie ilustracji przedstawiających różne zachowania dzieci podczas zabaw i zajęć w przedszkolu, ocena tych zachowań, wspólne tworzenie „Kodeksu Bezpiecznego Przedszkolaka” poprzez wybieranie ilustracji przedstawiających prawidłowe zachowania i przypinanie ich do tablicy.
- „Każdy z nas wie, co jest złe” – wspólne śpiewanie piosenki.
Zadanie 5. „Jestem zdrowy i bezpieczny”.
- Wysłuchanie kilku historyjek związanych z zachowaniem dzieci w domu czy na placu zabaw, podawanie propozycji prawidłowego zachowania się dzieci w podawanych sytuacjach, nagrodzenie dzieci brawami.
Przykłady historyjek:
- Jesteś sam w domu, oglądasz bajkę, nagle puka ktoś do drzwi. Co robisz?
- W łazience na półce stoją kolorowe butelki – są duże i małe, widać w nich kolorowe płyny. Czy możesz spróbować napić się takiego płynu?
- Jesteś sam w pokoju, na podwórku bawią się twoi koledzy i wołają cię do zabawy. Czy możesz otworzyć okno i wychylić się, aby porozmawiać z nimi?
- Bawisz się w swoim pokoju, nagle widzisz dym wydobywający się z kuchni. Co robisz?
- Na placu zabaw podchodzi do ciebie ładna pani i chce, żebyś z nią poszedł do jej auta, ponieważ ma tam dla ciebie niespodziankę. Co robisz?
9. Podziękowanie przedszkolakom za udział w spotkaniu, przypomnienie o zasadności dbania o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych, wręczenie dyplomów „Bezpiecznego Przedszkolaka” dla grup oraz medali i lizaków dla każdego dziecka.
10. Pożegnanie, czynności porządkowe w jadalni.
Pabianice, dn. 24. 05. 2016 r.
O p r a c o w a n i e:
……………………………………….
……………………………………….
Zobacz wszystkie wpisy
od Agnieszka Baśko
Wyślij wiadomość
do Agnieszka Baśko
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl