Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Opowieści z krainy liczb w Miejskim Przedszkolu nr 4


Wydarzenie dodał(a) Bożena Kociuba
ponad 11 lat temu, wyświetleń 4332


Wpis został sprawdzony przez moderatora

 

Sprawozdanie z realizacji zadań

„Opowieści z krainy liczb”

               
Zajęcia w ramach małego projektu „Opowieści z krainy liczb” rozpoczęliśmy we wszystkich grupach wiekowych wprowadzając „Dzień z matematyką”. Przez cały dzień nauczycielki stwarzały warunki do liczenia w różnych zabawach, ćwiczeniach, codziennych sytuacjach. Przygotowywały dzieci do posługiwania się pojęciami matematycznymi. „Dzień z matematyką” rozpoczęliśmy od opowiadania „Zielona niespodzianka”, na podstawie której zostały przeprowadzone rozmowy w poszczególnych grupach. Po zabawie ruchowej przeprowadzono zabawę matematyczną – od najmniejszego do największego. W dalszej części dnia przeprowadzono szereg zabaw i ćwiczeń w zależności od grupy wiekowej. Poniżej przedstawiam nasze propozycje zrealizowane w dalszej części „Dnia z matematyką”:
- zabawa cyframi – rozróżnianie cyfr, układanie grzybków pod daną cyfrą;
- zabawa ruchowa „Hop, hop żabki skok”- na dywanie rozłożone są koła, dzieci skaczą do mety; na mecie wybierają kierunek powrotu;
- „Słyszę i liczę” – ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków – N. wrzuca do kubka określoną liczbę guzików w takim tempie, aby dzieci mogły je policzyć. Dzieci układają guziki i podpisują odpowiednią cyfrą;
- „Dodajemy i odejmujemy” – dzieci otrzymują 10 klamerek, manipulują nimi – dodają i odejmują, ustalając wynik działania; zabawa matematyczna „Śnieżynki”- każde dziecko otrzymuje śnieżynkę w innym kolorze. Na środku leżą klamerki, nauczycielka proponuje dzieciom aby przypięły na śnieżynkę jedną klamerkę w takim samym kolorze. nauczycielka proponuje dzieciom inne zadania: przypnijcie jeszcze po dwie klamerki – ile jest teraz, co stanie się jak dopniemy jeszcze dwie itp.
- „Matematyczne zagadki” – nauczyciel rozkłada kartoniki z cyframi – na odwrocie znajduje się zagadka np. „Ile palców u obu dłoni ma człowiek?” lub „Jak nazywa się narysowana figura matematyczna?”;
- „Geometryczne bingo”: Dzieci otrzymują plansze z 9 polami, w których znajdują się figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, w 3 kolorach, 2 opcjach wielkości: duże i małe. Nauczyciel rzuca 3 kostkami do gry, które wskazują odpowiedni kształt, kolor, wielkość figur geometrycznych. Dzieci identyfikują figurę na podstawie 3 cech, a następnie te, na których planszy bingo znajduje się wybrana figura, zakrywają odpowiednie pole, wygrywa ten kto najszybciej zakryje wszystkie pola;
- „Gra z figurami” - nauczyciel tworzy plansze do gry w postacie drogi złożonej z kafelek, na których znajdują się figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt w 4 kolorach. Rzut 2 kostkami do gry identyfikuje konkretny kształt i kolor figury na planszy, na którym dziecko stawia swój pionek, wygrywa ten kto najszybciej dotrze do mety;
- zabawa ruchowa „Figury geometryczne” - Dzieci otrzymują różnokolorowe figury geometryczne. Zajmują miejsca na krzesełkach. Nauczyciel mówi, nazwę lub kolor figury – dzieci, których figury spełniają podane kryteria zamieniają się miejscami. Na hasło „figury geometryczne” wszystkie dzieci zmieniają miejsce – zwrócenie uwagi na bezpieczne przemieszczanie się dzieci w trakcie zmiany miejsc;
- "Polowanie na tygrysa" – zabawa dydaktyczna. Dzieci siadają na krzesełkach, przed krzesełkami leżą kartoniki z liczbami.

Nauczycielka organizuje zabawę i wyjaśnia jej reguły:

              - Nauczę was zabawy „Polowanie na tygrysa”. To jest  miejsce polowania (gest). Tu są kartoniki z liczbami. Każda liczba może być tygrysem.

              - Przyjdzie do mnie np. Jaś. Będzie mi pomagać. Zamknę oczy i odwrócę się. Jaś wybierze liczbę tygrysa i pokaże ją wam. To wasza tajemnica. Potem tę liczbę odłoży na miejsce.

              - Zaczynamy, odwracam się… (wybrane dziecko pokazuje dzieciom liczbę, np. pięć i odkłada kartonik).

              - Spróbuję dowiedzieć się, jaka to liczba. Zapoluję na tygrysa. Nie mam strzelby. Będę pytać, a wy mądrze odpowiadajcie.

              - Pytam: Czy tygrys jest liczbą jeden? Jeżeli wybrana przez dziecko liczba jest większa, mówcie „za mało”. Wtedy wiem, że wymieniłam liczbę za małą.

              - Pytam: Czy tygrys to liczba dwanaście? Jeżeli liczba wymieniona przez dziecko jest mniejsza, mówcie „za dużo”, żebym wiedziała, że wymieniłam liczbę za dużą.

              - Gramy! Czy tygrys jest liczbą dwa? (za mało – odpowiadają dzieci). Jak za mało, to zasłonię liczby dwa i jeden, bo tygrys jest liczbą od nich większą (zasłania).

              - Czy tygrys jest liczbą dziesięć? (za dużo – wołają dzieci). Jak za dużo, to zasłaniam liczby dziesięć, jedenaście i dwanaście (zasłania).

              - Tygrys schował się tu (pokazuje liczby: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9). Pytam: Czy tygrys jest liczbą cztery? (za mało – powiedziały dzieci). Jak za mało, to zasłonię te liczby (gest pokazujący od 4 do 1), bo tygrys jest liczbą większą.

              - Czy tygrys jest liczbą siedem? (za dużo – mówią dzieci). Jak za dużo, to zasłonię te liczby (gest pokazujący liczby: 7, 8, 9, 10, 11, 12).

              - Tygrys może być liczbą pięć albo sześć. Strzelam. Tygrys to liczba pięć. Pif, paf (dzieci wołają Ustrzelony).  

·         Praca indywidualna dostosowana do możliwości dzieci – dzieci otrzymują karty pracy z poznanymi literami i cyframi, mają policzyć litery, elementy, określić ich liczbę kolorując kwadrat z odpowiednią cyfrą.

 

         Na zakończenie dnia dzieci otrzymały naklejki – medal dzielnego przedszkolaka - matematyka.

 

Opowieści z Krainy Liczb

Projekt wspomagający realizację celów wychowania przedszkolnego w obszarze wspomagania rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.


Strona projektu


Zobacz wszystkie wpisy
od Bożena Kociuba



Wyślij wiadomość
do Bożena Kociuba

bliżej MAX

Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:

  • gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
  • atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
  • 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.

Komentarze

Wyślij wiadomość do Bożena Kociuba