Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
"Międzygrupowy przegląd wiedzy o bezpieczeństwie" w PM Nr 11 w Pabianicach
Wpis został sprawdzony przez moderatora
pod honorowym patronatem Komendy Powiatowej Policji, Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej
oraz Pabianickiego Centrum Medycznego,
zorganizowanego w ramach programu "Bezpieczny przedszkolak - mądry przedszkolak"
w Przedszkolu Miejskim Nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi
w Pabianicach.
Termin: 09. 12. 2014 r.
Osoby odpowiedzialne: Agnieszka Baśko i Katarzyna Wota-Magdziarz.
Adresaci przeglądu: przedszkolaki ze wszystkich grup wiekowych.
Cel ogólny: Pogłębianie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa oraz kształtowanie postaw właściwego zachowania się w sytuacjach zagrożenia poprzez praktyczne działania.
Oczekiwane efekty: Dziecko:
- wie, w jaki sposób należy bezpiecznie poruszać się po drogach oraz przechodzić na drugą stronę ulicy
- zna kolory świateł na sygnalizatorze, pasów na przejściu dla pieszych, rozpoznaje i łączy w pary wybrane znaki drogowe;
- potrafi ocenić zachowanie dzieci na ilustracjach;
- wie, czym nie wolno bawić się dzieciom w domu;
- odgaduje zagadki o policjancie, strażaku i lekarzu;
- układa z części obrazki przedstawiające radiowóz policyjny, wóz strażacki i karetkę pogotowia;
- zapoznaje się z numerami alarmowymi służb ratowniczych i dopasowuje je do odpowiednich sytuacji;
- naśladuje w zabawie ruchowej sygnały dźwiękowe wydawane przez pojazdy uprzywilejowane w drodze do poszkodowanych;
- wie, w jaki sposób należy się zachować w kontakcie z nieznajomym;
- wybiera spośród wielu innych te rzeczy, które będą potrzebne do opatrzenia rany lub skaleczenia;
- potrafi zgodnie współpracować w zespole.
Metody:
- czynne - zadań stawianych do wykonania
- problemowe - samodzielnych doświadczeń
Formy pracy: zróżnicowana (stopniowanie trudności), w małych zespołach
Pomoce dydaktyczne: materiały plastyczne do zadań (kleje, karty pracy, telefony alarmowe i znaki drogowe, mazaki), obrazki i kolorowe buzie umieszczone w koszulkach, puzzle w kopertach, przejście dla pieszych i kolorowe kółka jako światła, elementy z apteczki pierwszej pomocy, zabawki, dyplomy, podziękowania dla gości, słodycze.
Czynności przygotowawcze:
1. Opracowanie i wykonanie dokumentacji przeglądu (zaproszenie, regulamin, informacja dla rodziców w formie plakatu).
2. Wyszukiwanie i przygotowanie propozycji zabaw i zadań do wykonania.
3. Przygotowanie pism do KPP, KPPSP i PCM z prośbą o objęcie honorowym patronatem przeglądu i dostarczenie ich do tych instytucji.
4. Opracowanie wzoru dyplomu dla uczestniczących grup oraz podziękowania dla zaproszonych gości.
5. Przygotowanie nagród dla uczestników.
6. Wyszukiwanie muzyki do zabawy ruchowej i piosenek o bezpieczeństwie.
7. Przygotowanie notatki o przeglądzie do lokalnej prasy.
8. Opracowanie scenariusza przebiegu przeglądu i umieszczenie go na edukacyjnych portalach internetowych.
Proponowany przebieg przeglądu:
1. Powitanie uczestników przeglądu oraz zaproszonych gości, podanie celu i przybliżenie jego charakteru.
2. Zadanie I "Bezpieczeństwo na drodze"
"Światła sygnalizatora" - wybieranie spośród kilku kolorowych kółek tych, które widnieją na sygnalizatorze i przyklejanie ich we właściwej kolejności.
"Przejście dla pieszych" - układanie i przyklejanie przejścia z pasków wyciętych z papieru w odpowiednim kolorze.
"Znaki drogowe" (karta pracy nr 1) - dobieranie w pary i przyklejanie wybranych znaków drogowych.
3. Zadanie II "Bezpieczeństwo w domu" "Dobre i złe zachowanie" -ocena zachowania dzieci na ilustracjach podczas zabaw w domu, poprzez przyklejanie wyciętych uśmiechniętych lub smutnych buziek. Czym wolno się bawić w domu? (karta pracy nr 2) - skreślanie czerwonym mazakiem przedmiotów, którymi dzieciom nie wolno się bawić w domu.
4. Zadanie III "Numery alarmowe" - "Ko to jest?"? rozwiązywanie zagadek o policjancie, strażaku, lekarzu w podanej kolejności, wyszukiwanie koperty z odpowiednią osobą.
"Czyj to pojazd?" - układanie obrazków z części przedstawiających pojazdy służb ratowniczych (policji, straży pożarnej i pogotowia).
"Ważne telefony" (karta pracy nr 3) - dopasowywanie numeru alarmowego do podanej instytucji i przyklejanie w odpowiednim miejscu na karcie pracy (dla starszych numer do ułożenia z rozsypanki cyferkowej, dla młodszych cały numer do wklejenia).
"Kogo wezwać do pomocy?" -zabawa ruchowo-słuchowa połączona z naśladowaniem odgłosów wydawanych przez pojazdy uprzywilejowane spieszące z pomocą; słuchanie czterech przykładowych rozmów telefonicznych, w których następuje zgłaszanie wybranego rodzaju zdarzenia, ocenianie, kto powinien udać się z pomocą, tworzenie pociągów i naśladowanie ruchem i odgłosem drogi, jaką przemierzają te pojazdy, aby dotrzeć do poszkodowanych.
5. Zadanie IV "Wiem, jak należy zachować się w kontakcie z nieznajomym" - wysłuchanie kilku krótkich historyjek przedstawiających zachowanie dzieci podczas spotkania z osobą obcą, popieranie lub negowanie zachowania dzieci w różnych sytuacjach poprzez podniesienie odpowiedniego lizaka przygotowanego z kolorowego kartonu (czerwony w odpowiedzi oznacza nie, zielony oznacza tak).
6. Zadanie V "Pierwsza pomoc" - wybieranie spośród przygotowanych wielu rzeczy tych, które będą nam potrzebne do opatrzenia rany lub skaleczenia powstałego w wyniku podanej przykładowej sytuacji.
7. Podziękowanie za udział wszystkim przybyłym reprezentacjom grup, wręczenie nagród i dyplomów oraz podziękowań za udział w przeglądzie zaproszonym gościom.
8. Pożegnanie.
Zobacz wszystkie wpisy
od Agnieszka Baśko
Wyślij wiadomość
do Agnieszka Baśko
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl