Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Sprawozdanie z akcji "Książka dla szpitala" w przedszkolu w Radwanicach
Wpis został sprawdzony przez moderatora
SPRAWOZDANIE Z PRZEPROWADZENIA AKCJI „KSIĄŻKA DLA SZPITALA” W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU PRZY ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM W RADWANICACH
W roku szkolnym 2013/2014 w Publicznym Przedszkolu przy Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Radwanicach w miesiącu październiku i grudniu przeprowadzono akcję „Książka dla szpitala” objętą patronatem fundacji ABCXXI Cała polska czyta dzieciom Bliżej Przedszkola. Jako kordynator akcji nawiązałam współpracę z panem dyrektorem Szpitala im. Jana Pawła II w Głogowie Ryszardem Brzozowskim i ordynatorem oddziału pediatrycznego Markiem Turkiewiczem.
Akcję „Książka dla szpitala” przeprowadzono w myśl idei:
Dzieciństwo to czas radości, miłości, ale dla małych pacjentów to czas nadziei na wyleczenie...
-
Aby czytać – potrzebne są książki…
-
Aby rysować – trzeba mieć kredki, mazaki, farby…
-
Aby się bawić – przydałyby się klocki, lalki, pluszaki…
-
Aby wspierać małych pacjentów – wystarczy odrobina dobrej woli!
Akcję przeprowadzono również w ramach programu innowacji pedagogicznej „Promocja zdrowia w przedszkolu” dla dzieci z oddziału pediatrycznego Szpitala im. Jana Pawła II w Głogowie!
Rodzice wszystkich grup przedszkolnych wspierali akcję przynosząc zabawki, książki i przybory plastyczne. W grupie 5 latków przeprowadzono zajęcia w październiku zaczynające akcję według scenariusza „Serce dla małych pacjentów”. Plakat wykonany na zajęciach i udekorowany przez grupę Kubusie nawołujący do akcji „Książka dla szpitala” został powieszony w holu przedszkola.
Przez dwa miesiące dokonano zbiórki: książek dla dzieci – 68 sztuk (wierszy, baśni, opowiadań), kolorowanek 15 sztuk, bloków 23 sztuki, pędzelków 12 sztuk, książek grafomotorycznych 5 sztuk, kredek 14 sztuk, puzzli 3 sztuki, farb plakatowych 5 sztuk, farb akwarelowych 11 sztuk, maskotek 9sztuk i plasteliny – 7 sztuk.
Dziękuję za wsparcie pani dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Radwanicach – Bogusławy Niemasz oraz za udział w akcji dzieciom i rodzicom grup przedszkolnych oraz nauczycielom:
- w grupie Smerfiki – wychowawcy pani Agnieszce Olchowskiej
- w grupie Muchomorki – wychowawcy pani Małgorzacie Majewskiej
- w grupie Pszczółki – wychowawcy pani Dorocie Głodowicz
- w grupie Biedronki – wychowawcy pani Magdalenie Macherze
- w grupie Kubusie – wychowawcy pani Iwonie Derkacz
- w grupie Kotki – wychowawcy pani Agnieszce Gąsiorowskiej
- w grupie Krasnoludki – wychowawcy pani Natalii Horoszczak – Bethke
Po dokonaniu zbiórki koordynator akcji zaniosła dary dla małych pacjentów z oddziału pediatrycznego Szpitala im. Jana Pawła II z Głogowa w miesiącu grudniu. Bardzo serdecznie powitał mnie pan dyrektor Szpitala im. Jana Pawła II w Głogowie Ryszard Brzozowski i ordynator oddziału pediatrycznego Marek Turkiewicz. Na oddziale czekał na nas pan lekarz Waldemar Skibiszewski oraz pielęgniarka oddziałowa pani Anna Skórska. Ile uśmiechu było na twarzach dzieci, które otwierały torbę z prezentami: książkami, maskotkami, przyborami plastycznymi oraz puzzlami.
Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie się w akcję „Książka dla szpitala”. Szczególne wyrazy podziękowania przekazał pan dyrektor szpitala Ryszard Brzozowski dla pani Dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego Bogusławy Niemasz oraz nauczycieli Publicznego Przedszkola w Radwanicach i rodziców.
SCENARIUSZ „SERCE DLA MAŁYCH PACJENTÓW"
Miejsce: Publiczne Przedszkole przy Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Radwanicach
Prowadzący: Iwona Derkacz
Grupa: 5 latki – grupa Kubusie
Metody: aktywizujące: burza mózgu, gra dydaktyczna, drama; praktyczne; podające: pogadanka, pokaz; problemowe
Formy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa
Pomoce: nagranie melodii „Zdrowe Kubusie na melodię Jagódki”, obrazki udzielania I pomocy, opowiadanie z programu Super Wiewiórki – Przyjaciółki Oli i Kuby „Na placu zabaw”, „Wypadek mamy”, zagadki słowne, szablon dużego serca, dziurkacze, bandaże, plastry, apteczka I pomocy, obrazki pojazdów uprzywilejowanych, kartki z numerami alarmowymi, serduszka, nagranie melodii do biegu, obręcze, plansza z klownem, plansza z rodziną, szpitala, obrazek z prezentem, pomarańczowa tarcza
Cele ogólne:
- wykształcenie nawyków bezpiecznej zabawy
- zapoznanie dzieci z następstwami nieostrożnej zabawy
- wykształcenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przy lekkich urazach
- uwrażliwienie na krzywdę innych
- zapoznanie z numerami alarmowymi
- rozwijanie postawy pomagania innym
- uświadomienie o akcji „Książka dla szpitala"
Cele operacyjne:
- dziecko zna numery alarmowe
- dziecko współpracuje w parach
- dziecko zna zasady bezpiecznej zabawy na placu zabaw
- dziecko poznaje akcję „Książka dla szpitala”
Przebieg:
I. Zabawa dydaktyczna „ Do szpitala”
1. Wprowadzenie do tematu piosenką „Zdrowe Kubusie”, ilustracją szpitala i zagadką
-
Nauczyciel zadaje dzieciom zagadki:
Co to za pan lub pani
W białym fartuszku
Przychodzi do nas
Kiedy nas coś boli
Bada, recepty wypisuje
Czy wiesz, kto to taki? (lekarz
Kiedy wypadek się zdarzy
To karetka pogotowia szybko się zjawi.
I zawiezie chorego na sygnale do …………(szpitala)
-
Śpiewanie piosenki: „Zdrowe Kubusie”
Jesteśmy Kubusie,
zdrowe Kubusie.
Myjemy zęby codziennie.
Lubimy owoce, lubimy warzywa.
Bo my chcemy być
naprawdę super zdrowe.
Ref.:
Bo kiedy jesteś zdrowy, jesteś zdrowy
do gry w piłkę jesteś wciąż gotowy.
Nie wiesz co to smutek,
co to nuda.
I wtedy na pewno
wszystko ci się uda.
2. Pogadanka i burza mózgu Co to znaczy być zdrowym?
Dzieci siedząc przed tablicą z obrazkiem szpitala wyjaśniają znaczenie wyrażenia: być zdrowym, co to jest zdrowie, jak się czujemy, kiedy jesteśmy chorzy, co to jest szpital, kiedy jesteśmy zdrowi, co robić, żeby być zdrowym”.
3. Przedstawienie dwóch opowiadań z programu Super Wiewiórki – Przyjaciółki Oli i Kuby „Na placu zabaw” i „Wypadek mamy"
Słuchanie ilustrowanego opowiadania czytanego przez nauczyciela „Na placu zabaw”
— Posłuchajcie co przydarzyło się Asi — koleżance Oli. Prowadzący czyta opowiadanie:
Koło domu Oli jest plac zabaw. Są tam huśtawki, drabinki, piaskownica i kolorowa karuzela. Ola bardzo lubi bawić się tam z kolegami. Pewnego dnia Ola pobiegła ze swoją koleżanką Asią na plac zabaw. Po drodze spotkała Kubę, który właśnie wyszedł z psem na spacer. Przez chwilę Ola kręciła się z Asią na karuzeli, później Asia poszła bujać się na huśtawce, a Ola na drabinki. Nagle Ola usłyszała krzyk. Patrzy, a tu Asia siedzi pod huśtawką, płacze trzymając się za nogę. „Kuba! Kuubaaa!” — zawołała Ola zeskakując z drabinki. Już po chwili nadbiegł Kuba, a za nim pies — Azor. „Co się stało?” — spytał chłopiec. „Spadłam z huśtawki i teraz boli mnie noga” — szlochała Asia — „Uuuuu jak boli!”. Kuba szybko wysłał Olę po mamę, a sam zajął się dziewczynką. Kiedy Asia przestała już krzyczeć, mama Kuby powiedziała: „Następnym razem musisz uważać, ale nie martw się — wszystko będzie dobrze”.
Prowadzący prosi, aby dzieci odpowiedziały na pytanie:
Dlaczego Asia spadła z huśtawki?
• Jak bawić się bezpiecznie? Czego nie należy robić?
• Dlaczego Kuba kazał Oli pobiec po mamę?
Dzieci opowiadają co się dzieje na obrazku.
Prowadzący czyta dzieciom opowiadanie „Wypadek mamy” oparte ilustracjami.
Pewnego dnia Ola bawiła się sama w swoim pokoju. W pewnej chwili usłyszała okropny hałas i krzyk mamy. Pobiegła szybko do kuchni. Okazało się, że mama sięgając z górnej półki po mąkę spadła z krzesła. Nie mogła się podnieść, prawdopodobnie złamała nogę. Poprosiła Olę, aby zadzwoniła szybko po pogotowie. Ola pobiegła do drugiego pokoju. Wykręcając numer 999 zadzwoniła i powiedziała co się stało. Już po chwili przyjechał pan doktor i zajął się mamą. Na szczęście wszystko dobrze się skończyło i mama już po 3 tygodniach mogła chodzić zupełnie bez kłopotu.
— Prowadzący prosi, aby dzieci odpowiedziały na pytania:
• Co stało się mamie Oli?
• Co należy zrobić, jeżeli stanie nam się coś złego?
Nauczyciel uświadamia dzieci mówiąc - Jeżeli zdarzy się coś złego, co zagraża nam lub komuś innemu np.:. naszemu koledze, przede wszystkim zgłaszamy się do osoby dorosłej. Jeżeli nie ma z nami rodziców, ani nikogo ze znajomych, znajdujemy kogoś innego. Jeżeli naprawdę nie ma z nami nikogo, dopiero wtedy dzwonimy po pomoc.
4. Zabawa ruchowa „Karetka pogotowia”
Zabawa w parach z obręczą. Do melodii do biegu dzieci „jadą” w parach. Pierwsza osoba jest kierowcą trzyma obręcz imitującą kierownicę, druga osoba trzyma się za biodra partnera - jest pacjentem. Potem zmiana ról. Na sygnał - pomarańczowy kolor tarczy włączają sygnał dając odgłos ija-ija.
II. Zabawa dydaktyczna „W szpitalu”
1. Zabawa „Dzwoń do szpitala"
Nauczyciel przygotował numery alarmowe na kartkach 998, 997, 999 oraz 112 i obrazki pojazdów uprzywilejowanych. W zespołach 3-4 osobowych dzieci dopasowują numery do pojazdów. W razie trudności na tablicy jest wzór.
2. Zajęcia praktyczne „Pierwsza pomoc”
– pokaz nauczyciela jak zrobić opatrunek. Pokaz chętnej pary. — Prowadzący opowiada dzieciom jakie są rodzaje obrażeń i jak należy pomagać udzielając pierwszej pomocy.
• Małe skaleczenia i otarcia — przemywamy wodą i zakładamy opatrunek lub plaster
• Duże skaleczenia i otarcia — zostawiamy dorosłym
• Złamanie (objawy: ból, sinienie, kiedy nie poruszamy kończynami, pozostawiamy tak jak jest i unieruchamiamy oraz jak najszybciej biegniemy po pomoc do osoby dorosłej
3. Zabawa dramowa „W szpitalu”
Dzieci swoją miną pokazują emocje, które może wywoływać pobyt w szpitalu: śmiech, złość, smutek.
Zgłaszają dzieci jak rozweselić małych pacjentów w szpitalu w oparciu o obrazki:
- zaproszenie klowna
- odwiedziny mamy, taty
- prezent
III. Wprowadzenie do akcji „Książka dla szpitala”
1. Zapoznanie z akcją „Książka dla szpitala”
- Uświadomienie o akcji; - zbiórka książek, przyborów plastycznych, maskotek dla dzieci – pacjentów oddziału pediatrycznego Szpitala im. Jana Pawła II w Głogowie.
2.Wykonanie plakatu – serduszek „Serca dla małych pacjentów”
3. Wystawka plakatu w holu.
Koordynator akcji – nauczyciel Iwona Derkacz
Książka dla szpitala
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Iwona Derkacz
Wyślij wiadomość
do Iwona Derkacz
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl