Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Rozwijamy u dzieci inteligencje wielorakie poprzez metodę planu daltońskiego


Wpis dodał(a) Jolka Storzyńska
ponad 7 lat temu, wyświetleń 1057


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Być samodzielnym, odpowiedzialnym, i umieć współpracować to zadania wynikające z planu daltońskiego realizowanego w grupie Słoneczek z Samorzadowego Przedszkola nr 2 w Szubinie. Szanując dziecko i podążając za jego możliwościami stworzyliśmy razem z maluszkami  kącik zadań, przy którym dzieci będą mogły się realizować uwzględniając własne tempo pracy. Tygodniowy przydział zadań na tablicy motywuje dziecko do podjęcia zadania wybranego z „tablicy zadań”, które może wybrać przez siebie w dowolnym czasie. Jest to ważna umiejętność, którą przedszkolak rozpoczyna od najmłodszych lat. Uczy się dobrze używać swobody i odpowiedzialności.

Eksperymenty podejmowane w kąciku zadań zapewniają realizację w odpowiednim tempie i czasie dla dziecka. Działa i poszukuje, bada świat i wyciąga wnioski, a dzięki samodzielnej pracy odkrywa swoje możliwości i pragnienia.

Podczas zabawy „Zamarznięte zabawki” dziecko przekonało się o skutecznym działaniu mrozu. Kolejną zabawą eksperymentalną w kąciku było zanurzenie rąk w cieczy newtonowskiej, dającej wiele radości a jednocześnie wspaniałe odprężenie dla dłoni.

„Tęcza z cukierków Skittels” spowodowała rozpuszczenie w wodzie cukierków, które po rozpuszczeniu utworzyły kolorową tęczę. „Mumia” – to doświadczenie polegające na przechowywaniu małych części pokrojonego jabłka i posypanego proszkiem do pieczenia. Efektem dłuższego procesu obserwacji jest suche jabłko, które podobnie jak przechowywane Mumie egipskie ma takie same właściwości.

„Wędrująca woda” to eksperyment, obrazujący przemieszczanie się wody z użyciem barwnika po papierowych ręcznikach. Dzieci podchodziły co jakiś czas do fascynującego badania, aby zobaczyć ile wody już zabarwionej się przemieściło do pustych szklanek. „Statek papierowy pływa”, wcześniej wykonany z dziećmi, a następnie puszczony na wodę w celu zaobserwowania jak długo może się papier utrzymać na wodzie.

„Ozobot” skłonił dzieci do projektowania za pomocą kolorowego kodu na kartce papieru zadania, które ma wykonać robot. To badanie pochłonęło działania Słoneczek, wprowadzając klimat zainteresowania i zaobserwowania natychmiastowego efektu swojej pracy.

Kolejnym zadaniem w kąciku eksperymentów i tworzenia była praca ekspedienta. Dzieci najpierw zagospodarowały teren „Sklepu wielobranżowego” zapełniając potrzebnymi produktami, a następnie przy użyciu kasy fiskalnej finalizowały sprzedaż produktów. 

            Ciekawym zajęciem dla dzieci są stopy sensoryczne, które zależnie od ułożenia są przez nie pokonywane za pomocą skoku, chodu stwarzając wyobraźnię dotykową.

Rozwijając aktywność geometryczną, dziecko bawi się Tangramem układając najpierw kolorem  poszczególne części kwadratu, a następnie według schematu różne rysunki.

Dzięki samodzielnej pracy np. podczas rozwiązywania zadań matematycznych, dziecko odkrywa swoje możliwości i pragnienia i przydzielone przez siebie zadanie w ciągu dnia, wykonuje w poczuciu przyjemnego obowiązku.

            Klocki Lego są ulubionym zajęciem dzieci, szczególnie, gdy układają według instrukcji, sekwencyjnie (uporządkowane krok po kroku) skupiając uwagę i ćwicząc w ten sposób kreatywność myślenia.

            Wspaniałą zabawą zespołową jest przechodzenie przez koło hula-hop przez dziecko, które stojąc w kole trzyma się z koleżankami i kolegami za ręce i bez puszczania rąk przekazuje koło następnej osobie, przechodząc przez nie całym ciałem. Ćwiczy w ten sposób koordynację ruchową oraz koncentrację na wykonywanym ćwiczeniu.

             Dzieci, planując swój czas wypracowują w sobie odpowiedzialność, systematyczność i dokładność oraz potrafią pracować z instrukcją w myśl zasady metody daltońskiej: „….nauczycielowi oraz rodzicom nie wolno robić niczego, co dziecko potrafi zrobić sam”.


Zobacz wszystkie wpisy
od Jolka Storzyńska



Wyślij wiadomość
do Jolka Storzyńska

Nagrody dla dzieci nowość

Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 

Komentarze

Wyślij wiadomość do Jolka Storzyńska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź