Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
PROJEKT "Technikoludek czyli dziecko w świecie technologii" - V EDYCJA
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Organizator projektu
Pomysłodawczyniami i autorkami projektu są p. Agnieszka Chudzik oraz p. Aleksandra Mazur, nauczyciele Przedszkola nr 41 w Rybniku.
Organizatorem projektu jest Przedszkole nr 41 w Rybniku "Puchatkowo" ul. Chabrowa 11 44-210 Rybnik tel.: 32 424 08 65 email: przedszkole41@op.pl strona internetowa: https://www.p41.miastorybnik.pl/
Cel główny Rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez wprowadzenie dziecka w świat technologii, wartości, piękna i zdrowia. ·Rozwijanie współpracy między nauczycielami z przedszkoli i szkół podstawowych z całej Polski
Cele szczegółowe
1. W zakresie rozumienia i tworzenia informacji: Rozwijanie kompetencji językowych dziecka, w tym doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi przez dziecko oraz uświadomienie rodzicom znaczenia i roli mowy w rozwoju dziecka. 2. W zakresie wielojęzyczności: Kształcenie umiejętności posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
3. W obrębie kompetencji matematycznych oraz kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii: Kształcenie umiejętności liczenia, kodowania z użyciem gier, programów interaktywnych. Uwrażliwienie na piękno zjawisk przyrodniczych, pór roku oraz otaczającego świata i przyrody, w tym budzenie zaciekawienia otaczającym nas światem, promowanie programów ukazujących piękno i wartości przyrodnicze. Kształtowanie postaw proekologicznych.
4. W zakresie kompetencji cyfrowych: Kształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnym sprzętem. Uwrażliwienie dzieci i rodziców na skutki nadmiernego używania nowoczesnych technologii. 5 W zakresie kompetencji osobistych, społecznych i umiejętności uczenia się: Rozwijanie postaw społecznych oraz prospołecznych poprzez udział w imprezach wycieczkach, akcjach, spotkaniach, konkursach. Kształtowanie postaw prorodzinnych, w tym wzmacnianie więzi w rodzinie, między dziećmi w grupie oraz zwrócenie uwagi na rolę rodziny w niesieniu pomocy dziecku w trudnych sytuacjach. Rozwijanie cech osobowości dzieci takich jak: otwartość, towarzyskość, solidność, spokój, aktywność, optymizm.
Cele szczegółowe Cel główny Rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez wprowadzenie dziecka w świat technologii, wartości, piękna i zdrowia. ·Rozwijanie współpracy między nauczycielami z przedszkoli i szkół podstawowych z całej Polski
6. W zakresie kompetencji obywatelskich: Rozwijanie świadomości na temat dbania o nasze otoczenie oraz kraj poprzez udział w akcjach, uroczystościach, ważnych dniach organizowanych w placówce. Wdrażanie do dbania o dobro wspólne grupy. Kształtowanie postawy patriotyzmu u dzieci.
7. W zakresie przedsiębiorczości: Rozwijanie samodzielności u dzieci. Rozbudzenie u dzieci motywacji do działania. Kształcenie umiejętności planowania działań. Promowanie działań placówki.
8. W zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej: Kształcenie umiejętności wyrażania swoich emocji, pomysłów przy pomocy różnorodnych środków ekspresji takich jak: muzyka, śpiew, taniec, działania twórcze, plastyczne
DLA NAUCZYCIELI
1.Rozwijanie umiejętności technologicznych wśród nauczycieli.
2.Dzielenie się pomysłami oraz doświadczeniem przez nauczycieli.
3.Promocja placówek oraz działań nauczycieli. Termin realizacji Projekt będzie realizowany w terminie: wrzesień 2024 - czerwiec 2025.
Projekt przeznaczony jest dla wszystkich placówek przedszkolnych oraz klas I-III szkoły podstawowej.
Udział w projekcie jest dobrowolny i bezpłatny.
Zgłoszenia do udziału w projekcie przyjmowane są od 15 sierpnia do 20 września 2024r (później wyłącznie za zgodą organizatorów). Zgłoszenia należy dokonać poprzez formularz udostępniony na stronie projektowej Facebook.
Nauczyciele, który wyrażą chęć uczestnictwa w projekcie zobowiązani są do uzyskania zgody rodziców na udział dziecka w projekcie i przechowywanie oświadczeń w dokumentacji projektu. Zgody należy skonstruować według wewnętrznych zaleceń placówki w porozumieniu z IOD. Uczestnicy projektu po zrealizowanym zadaniu umieszczają krótki opis i fotorelację z przeprowadzonych działań. Grupa projektowa traktowana powinna być jako źródło inspiracji, pomysłów, wymiany doświadczeń między nauczycielami. Relacja powinna być opisana w następujący sposób: Rok szkolny 2024/2025 - Przedszkole nr... w ... zrealizowało we wrześniu... Strona Facebook: https://www.facebook.com/groups/569304870415103? modal=false&should_open_composer=false&hoisted_section_header_type=notifi cations&show_migration_preparation_dialog=false&show_migration_onboarding_ dialog=false UWAGA! Prosimy, aby udostępniane zdjęcia były zgodne z zasadami ochrony małoletnich. Zdjęcia powinny zawierać wyłącznie wytwory prac dzieci, nauczycieli lub powinny być zrobione w taki sposób, aby nie naruszały ochrony wizerunku dziecka.
Każda zgłoszona placówka wyznacza koordynatora projektu, którego zadaniem jest zgłoszenie placówki do projektu, nadzorowanie działań w placówce, kontakty z organizatorami, umieszczanie relacji z wykonanych działań oraz wypełnienie arkusza ewaluacyjnego. Aby uzyskać podziękowanie/ zaświadczenie/ certyfikat (wysyłany będzie drogą mailową in blanco) udziału w projekcie należy wykonać min. 8 zadań. oraz wypełnić udostępniony arkusz ewaluacyjny do 15 lipca 2025. Projekt zakłada realizację dwóch zadań obowiązkowych oraz sześciu wybranych spośród proponowanych. Organizator informuje, że w trakcie roku szkolnego mogą być organizowane konkursy dla dzieci oraz nauczycieli
Zasady uczestnictwa
Zachęcamy do dzielenia się swoją wiedzą oraz doświadczeniem poprzez przeprowadzanie szkoleń w swoich placówkach i udostępnienia ich na grupie projektowej, dotyczących narzędzi multimedialnych, nowoczesnych technologii, Każda osoba, która udostępni opracowane szkolenie otrzyma od organizatora projektu podziękowanie za przeprowadzenie szkolenia w ramach dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami potwierdzonego pieczątką i podpisem organizatorów projektu. INNOWACJA – informujemy, że projekt może stać się innowacją w państwa placówce.
Należy jednak zaznaczyć, że innowacja została napisana w oparciu o Ogólnopolski Projekt Edukacyjny, którego organizatorem jest Przedszkole nr 41 w Rybniku, a autorami są p. Aleksandra Mazur oraz p. Agnieszka Chudzik.
Wszelkie kopiowanie jakiejkolwiek treści regulaminu bez zgody autorek jest zabronione.
ZADANIA OBOWIĄZKOWE
„To ja, Technikoludek” – zapoznanie z postacią bohatera projektu – Technikoludka, Słuchanie opowiadania o Technikoludku, np. „Pierwszy dzień Technikoludka w przedszkolu” A. Mazur, poch. z książki „Technikoludkowe wiersze i opowiadania” A. Chudzik, K. Ciupek, A. Mazur.
Stworzenie kącika Technikoludka z różnymi sprzętami technologicznymi (np. stare klawiatury, telefony, zabawkowe kasy, kalkulatory, aparaty fotograficzne, itp.) „To my, Technikoludki” – nauka hymnu projektowego. Zarejestrowanie wykonania hymnu na dyktafonie. Hymn znajduje się w udostępnionych plikach na stronie projektowej Facebook.
PROPONOWANE ZADANIA DO WYBORU
Biało-czerwoni” – zorganizowanie quizu, olimpiady na temat znajomości symboli narodowych, najważniejszych zabytków, miejsc w Polsce. “Bal robotów” – Stworzenie przy współpracy z rodzicami stroju związanego z technologią (może to być np. monitor z kartonu, tablet, odkurzacz, itp.) oraz ich prezentacja na balu lub pokaz mody technologicznej.
“Światowy dzień pokoju” – zorganizowanie zajęć wg. kreatywności nauczyciela uwzględniając użycie Internetu – np. ukazanie zniszczeń wojen za pomocą zdjęć, ukazanie biedy w niektórych krajach (można tutaj stworzyć prezentacje).
„Piękno naszego kraju” - robienie przez dzieci zdjęć za pomocą aparatu fotograficznego, zorganizowanie konkursu plastycznego na temat krajobrazów w Polsce i ich walorów. Zorganizowanie wystawy w przedszkolu. „Polska reprezentacja” - zorganizowanie dnia sportu. Przebranie się dzieci za swoich ulubionych sportowców, pokaz talentów sportowych. Zachęcanie do spędzania wolnego czasu poza domem, na świeżym powietrzu, rozwijanie sprawności fizycznej i zwrócenie uwagi na zdrowy tryb życia.
„Dzień integracji” - zorganizowanie akcji lub dnia integracji dzieci z osobami niepełnosprawnymi, pogadanka na temat osób niepełnosprawnych oraz sprzętów ułatwiających im życie.
„Pierwsza pomoc przedmedyczna” – szkolenie z pierwszej pomocy dla dzieci, praktyczne ćwiczenia dotyczące wzywania pomocy, poznanie sprzętu medycznego, zapoznanie z numerem alarmowym 112
. „Legenda mojego regionu” – przygotowanie prezentacji dotyczącej legendy związanej z regionem, w którym mieszkam. Udostępnienie prezentacji innym uczestnikom na stronie Facebookowi projektu – zapoznanie dzieci z legendami innych regionów, miast Polski.
Sprzęty zbieramy, o środowisko dbamy” - Zorganizowanie akcji ekologicznej zbierania zużytego małego sprzętu elektronicznego (tonery, telefony, itp.), przekazanie zebranych przedmiotów odpowiednim instytucjom.
„Bajkowy świat technologii” – zapoznanie z etapami powstawania książki, przedstawienie historii czytelnictwa – od papieru do ebooka. Wspólne napisanie i zilustrowanie historii naszego udziału w projekcie.
„Moja rodzina jest dla mnie ważna” – rozmowa z dziećmi na temat tego, że rodzice są dla nas wsparciem, możemy im zaufać i z każdym problemem możemy się do nich zwrócić. Stworzenie prac plastycznych dzieci na temat wspólnego spędzenia przez nich czasu wolnego z rodzicami bez telefonu. Zorganizowanie wystawy prac.
„Cyber higiena” – zajęcia profilaktyczne dotyczące zasad korzystania z nowych technologii oraz podnoszące bezpieczeństwo poruszania się w sieci.
„Jak pomóc dziecku i zadbać o siebie” – zorganizowanie szkolenia dla rodziców lub prezentacji multimedialnej na temat zdrowia psychicznego i dobrych relacji. Wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci
. „Obcy niebezpieczny” - pogadanka, zajęcia na temat, jak się zachować wobec obcej osoby lub osób w Internecie.
„Moje zdjęcia w sieci i ich potencjalne zagrożenia” - zorganizowanie spotkania z Policjantem lub inną osoba zajmującą się cyber bezpieczeństwem. Pogadanka na temat zagrożeń wynikających z udostępniania zdjęć i postów w mediach społecznościowych, szczególnie wizerunku naszych dzieci.
„Wartościowe bajki” - zorganizowanie wieczoru lub popołudnia w przedszkolu dla dzieci z wartościową bajką. Oglądanie bajki, gry i zabawy budujące dobre relacje między dziećmi.
„Cyber bezpieczeństwo” – zorganizowanie szkolenia lub stworzenie gazetki w przedszkolu oraz na stronę internetową na temat cyber przemocy w Internecie ze szczególnym uwzględnieniem patoyouberów jako zagrożenia dla zdrowia psychicznego dzieci.
„Przyjaciele stumilowego lasu – każdy z nas jest inny, ale ważny w taki sam sposób” - rozmowy o różnych charakterach, postawach, inności na podstawie bohaterów książki „Kubuś Puchatek”. Zwrócenie uwagi na tworzenie realnych relacji z żywym człowiekiem.
„Ja i moje emocje” – zajęcia na temat bezpiecznego rozładowania emocji, wyszukanie w Internecie i stworzenie listy niebezpiecznych gier dla dzieci oraz wywieszenie ich na gazetce dla rodziców wraz z krótką informacją o czym są i jakie zagrożenia ze sobą niosą.
„W morskiej otchłani, czyli światowy dzień oceanów” – przygotowanie i przeprowadzenie zajęć logorytmicznych związanych z tematyką mórz i oceanów.
„Każdy z nas wie, jak zgodnie bawić się” – wprowadzenie kodeksu grupowego poprzez zabawy z kodowaniem. Zwrócenie uwagi na integrację grupy, budowanie pozytywnych relacji między dziećmi
“Piękna mowa – ważna sprawa” – stworzenie na stronie internetowej placówki kącika logopedycznego, zamieszczanie ważnych informacji dotyczących rozwoju mowy, propozycje ćwiczeń artykulacyjnych, oddechowych, itd.
„Czy moje dziecko mówi poprawnie?” – przygotowanie i udostępnienie rodzicom ulotki lub prezentacji multimedialnej dotyczącej etapów rozwoju mowy dziecka, najczęstszych wad wymowy oraz propozycji ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny, oddechowych, słuchowych, itd.
„Logopedyczne multimedia” – stworzenie gier on-line (np. na platformie Wordwall) i wykorzystanie ich podczas zajęć logopedycznych. Udostępnienie linków do stworzonych gier innym uczestnikom projektu. Stworzenie bazy wartościowych i ciekawych gier, które można wykorzystać podczas zajęć logopedycznych jako urozmaicenie standardowych zajęć.
„Międzynarodowy dzień języka ojczystego” – pogadanka na temat dzieci niesłyszących, z CAPD, z jąkaniem - poznanie różnych sprzętów ułatwiających dzieciom słyszenie. Uczenie tolerancji. Poznanie różnego rodzaju sposobu komunikacji. “Wpływ ekranów i innych urządzeń na mowę dziecka” – stworzenie za pomocą nowoczesnej technologii obrazków na gazetkę informujących o zagrożeniach związanych ze zbyt wczesnym udostępnianiem dzieciom telefonów.
“Światowy dzień Autyzmu” – stworzenie gazetki, plakatu na stronę uświadamiającej czym jest autyzm i jak można pomóc dzieciom w spektrum. „This is us” - nawiązanie połączenia z innym przedszkolem w języku angielskim. Przedstawienie swojej grupy, zaśpiewanie piosenki w języku angielskim.
Dinosaur day” - stworzenie interaktywnej gry edukacyjnej w języku angielskim dla całej grupy lub zabawy z dywanem interaktywnym albo genibotami. Gry i zabawy z dinozaurami. Poszerzanie słownictwa.
“Zosia mała nauczycielka spotyka Indian” – STEAM - kodowanie z robotem „Zosia mała nauczycielka” na podstawie gotowych materiałów (pakiet za darmo).
Przedstawienie realizacji zajęć na pomocą fotorelacji na stronie projektowej Technikoludka oraz stronie https://www.facebook.com/profile.php? id=100091432549942. UWAGA! Istnieje możliwość wypożyczenia robota - Zosi małej nauczycielki. Dla realizujących to zadanie przewidziane są certyfikaty dodatkowe od firmy EDUKO.
Wszelkie Pytania należy kierować do autorów projektu za pomocą strony projektowej Facebook oraz poprzez e-mail lub Messenger technikoludkiprojekt@gmail.com przedszkole.olamazur@gmail.com
MOŻNA O NAS POCZYTAĆ NA STRONIE
ZALETY WZIĘCIA UDZIAŁU W PROJEKCIE TECHNIKOLUDEK CZYLI DZIECKO W ŚWIECIE TECHNOLOGII
- Możliwość wzięcia udziału w konkursach dla dzieci, ale i nauczycieli (dla nauczycieli konkurs np. na napisanie artykułu, który jest publikowany w kwartalniku Antidotum - profilaktyka, wychowanie, zdrowie)
- Projekt dostosowany do priorytetów MEN
- Możliwość realizacji kompetencji kluczowych
- Możliwość korzystania z różnych pomocy tych nowych, jak i umieszczonych w plikach czy multimediach
- Super zabawa
- Umożliwienie prowadzenia przez Was szkolenia z zaświadczeniem od organizatora
- Umożliwienie realizacji zadań z awansu zawodowego, które sobie postawiliście
- Realizacja profilaktyki zagrożeń, uzależnienia od nowoczesnej technologii
- Realizacja preorientacji zawodowej
- Współpraca między placówkami
- Promocja waszej placówki, kto wie być może i na arenie międzynarodowej
- Wymiana doświadczeń i pomysłów
13. Darmowe kalendarze z ciekawymi dniami
14.Promocyjne pakiety logopedyczne od osób tworzących je i współpracujących z nami
15. Możliwość podzielenia się zadaniami z specjalistami, gdyż projekt jest nie tylko dla nauczycieli, ale może go realizować także psycholog, pedagog
LINK NA STRONE PRZEDSZKOLA https://www.p41.miastorybnik.pl/projekty-i-programy.html
AUTORKI PROJEKTU
Zobacz wszystkie wpisy
od Agnieszka Chudzik
Wyślij wiadomość
do Agnieszka Chudzik
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl