Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Międzynarodowy projekt edukacyjny Kreatywne Prace Plastyczne
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Międzynarodowy projekt edukacyjny „KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE”
w Miejskim Przedszkolu nr 16 w Katowicach.
Przygodę z projektem poprzedzały wizyty na blogu Kreatywne Prace Plastyczne (http://kreatywnepraceplastyczne.blogspot.com/ ), który jest bazą świetnych, niekonwencjonalnych pomysłów. Wspólne działania z dziećmi pozwalały na codzienne zabawy kolorami, plamami, fakturami, stemplami, kreskami. Stosowanie kasz, soli, sznurków, różnych folii pozwalało nie tylko na rozwój integracji sensorycznej dzieci ale także
na fascynujące odkrywanie i doświadczanie swoich możliwości.
W miarę upływu czasu 4 letnie wówczas dzieci stały się pewniejsze siebie, ich kreatywność nabrała rozmachu , dzieci zaczęły samodzielnie inicjować zabawy plastyczne, swobodnie, samodzielnie korzystać z kącika kreatywnego i jego zasobów. Pod koniec roku połowa grupy potrafiła samodzielnie posługiwać się nożyczkami, sprawnie konstruować , kleić proste rzeczy z papieru, od czasu do czasu włączając w swoje dzieła różne dodatkowe elementy.
Kiedy na początku bieżącego roku szkolnego zauważyłam pojawienie się projektu Kreatywne Prace Plastyczne bez wahania zgłosiłam naszą grupę do udziału w nim.
To, co najbardziej urzekło mnie w projekcie to jego wielowymiarowość. Śledzenie postów
i komentarzy na stronie facebookowej projektu daje możliwość wzbogacania swojego warsztatu o ciekawe wyzwalacze kreatywności dziecięcej, nowe interpretacje tematów czy technik a także pole do prezentacji potencjału twórczego małych artystów. Na uwagę zasługuje również fakt, że podczas zabaw kreatywnych dzieci także uczą się od siebie nawzajem, inspirują się wzajemnie, nabywają świadomości tego, że każdy z nas może zupełnie inaczej postrzegać barwy , mieć zupełnie odmienne podejście nie tylko to tematu pracy czy tworzywa ale także do świata w ogóle.
Zaskakujące jest także , iż podczas wspólnych rozmów dzieci przekonują się do tego, że nie tylko jedno rozwiązanie jest dobre, może być ich zdecydowanie więcej. W ten sposób dzieci nabywają zrozumienia bardzo cennej wartości ,jaką jest tolerancja .
Wszyscy wiemy , że aktywność plastyczna rozwija sprawność manualną i manipulacyjną , ma terapeutyczny wpływ na dzieci i ich emocje, pozwala na nabywanie poczucia sprawstwa, elastyczności , czyni dzieci nie tylko wrażliwymi odbiorcami sztuki i świata ale też ich twórcami.
Uczestnicząc w projekcie można nabyć umiejętności lub tak jak ja nawyku wykorzystywania wielu ciekawych materiałów, które niewiele kosztują a czynią spektakularne efekty.
Poprzez częste wykorzystywanie materiałów takich jak: ścinki, rolki po ręcznikach papierowych, papierze toaletowym, stary papier , stare sznurki czy resztki tasiemek dzieci w praktyce nabywają umiejętności ekologicznych takich jak recykling czy up-cykling.
Sięganie po materiał przyrodniczy : piasek, kamienie, gałązki, liście, kasztany, szyszki, nasiona, patyki, łodygi, igły drzew- można przybliżyć dzieciom piękno otaczającej nas przyrody , przedstawić przyrodę jako źródło inspiracji dla artystów, architektów, itp.
Ogromnym atutem programu jest jego forma czyli baza pomysłów na prace artystyczne.
To, za co cenię ten projekt to to, że podsuwa on pomysły ale nie narzuca konieczności sztywnego odwzorowywania. Wręcz przeciwnie- twórczyni zawsze podkreśla , że jest to tylko punkt wyjścia, nie cel, nie efekt sam w sobie. Ogromnym sukcesem jest to, że dzieci chętnie inicjują samodzielne działania plastyczne, wykorzystują w nich poznane „triki”, samodzielnie je modyfikują i wzbogacają.
Odwaga tworzenia i pomysłowość sprawia, że zabawy artystyczne zyskują wymiar praktyczny w postaci wspólnego tworzenia scenografii , dekoracji przedszkola czy sali.
Wykorzystywanie w pracy dydaktyczno- wychowawczej propozycji pochodzących z projektu
z pewnością wpłynęło na odwagę twórczą dzieci, polegającą na sięganiu po niebanalne rozwiązania czy podejście do tematu, które choćby w obecnym semestrze zostało docenione wielokrotnie zarówno podczas lokalnych jak i ogólnopolskich konkursów plastycznych.
Zabawy artystyczne przy stolikach sprzyjają nabywaniu umiejętności dzielenia się, współdziałania, wielowątkowym, niekończącym się rozmowom, które budują bezcenne poczucie przynależności i bezpieczeństwa. Nade wszystko są po prostu źródłem radosnych, dziecięcych doświadczeń. Uważam, że jest to godny polecenia przykład dobrych
i wartościowych praktyk edukacyjnych.
Katarzyna Sobolewska- Kwiecień,
nauczyciel Miejskiego Przedszkola nr 16 w Katowicach
Zobacz wszystkie wpisy
od Katarzyna Sobolewska
Wyślij wiadomość
do Katarzyna Sobolewska
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl