Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Międzynarodowy projekt edukacyjny Kreatywne Prace Plastyczne


Wpis dodał(a) Katarzyna Sobolewska
ponad 3 lat temu, wyświetleń 851


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Międzynarodowy projekt edukacyjny „KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE”

 w  Miejskim Przedszkolu nr 16 w Katowicach.

 

               Przygodę z projektem poprzedzały wizyty na blogu Kreatywne Prace Plastyczne (http://kreatywnepraceplastyczne.blogspot.com/ ),  który jest  bazą świetnych, niekonwencjonalnych pomysłów. Wspólne działania z dziećmi  pozwalały na codzienne zabawy kolorami, plamami, fakturami, stemplami, kreskami.  Stosowanie kasz, soli, sznurków, różnych folii pozwalało nie tylko na rozwój integracji sensorycznej dzieci ale także

na fascynujące odkrywanie  i doświadczanie  swoich możliwości.

W miarę upływu czasu  4 letnie  wówczas dzieci stały się pewniejsze siebie, ich kreatywność  nabrała rozmachu , dzieci zaczęły samodzielnie inicjować zabawy plastyczne, swobodnie, samodzielnie korzystać z kącika kreatywnego i jego zasobów.  Pod koniec roku połowa grupy potrafiła samodzielnie posługiwać się nożyczkami, sprawnie konstruować , kleić proste rzeczy z papieru, od czasu do czasu włączając w swoje dzieła różne dodatkowe elementy.

Kiedy na początku bieżącego  roku szkolnego zauważyłam pojawienie się projektu Kreatywne Prace Plastyczne  bez wahania zgłosiłam naszą grupę do udziału w nim.

To, co  najbardziej urzekło mnie w projekcie to jego wielowymiarowość. Śledzenie postów

 i komentarzy na stronie facebookowej  projektu daje możliwość wzbogacania swojego warsztatu o ciekawe wyzwalacze kreatywności dziecięcej, nowe interpretacje tematów czy technik a także pole do prezentacji potencjału twórczego małych artystów. Na uwagę zasługuje również fakt, że podczas zabaw kreatywnych dzieci także uczą się od siebie nawzajem, inspirują się wzajemnie, nabywają świadomości tego, że każdy z nas może zupełnie inaczej postrzegać  barwy , mieć zupełnie odmienne  podejście nie tylko to tematu pracy czy  tworzywa ale także do świata w ogóle.

Zaskakujące jest także , iż podczas wspólnych rozmów dzieci przekonują się do tego, że nie tylko jedno rozwiązanie jest dobre, może być ich zdecydowanie więcej.  W ten sposób dzieci nabywają zrozumienia bardzo cennej wartości ,jaką jest tolerancja .

Wszyscy wiemy , że aktywność plastyczna rozwija sprawność manualną i manipulacyjną , ma terapeutyczny wpływ na dzieci i ich emocje, pozwala na nabywanie poczucia sprawstwa, elastyczności , czyni dzieci nie tylko wrażliwymi odbiorcami sztuki i świata ale też ich twórcami.

        Uczestnicząc w projekcie można  nabyć umiejętności lub tak jak ja nawyku  wykorzystywania wielu ciekawych materiałów, które niewiele kosztują a czynią spektakularne efekty.

Poprzez częste  wykorzystywanie  materiałów  takich jak: ścinki, rolki po ręcznikach papierowych, papierze toaletowym, stary papier , stare sznurki czy resztki tasiemek dzieci w praktyce nabywają umiejętności ekologicznych takich  jak recykling czy up-cykling. 

Sięganie po  materiał przyrodniczy : piasek, kamienie, gałązki, liście, kasztany, szyszki, nasiona, patyki, łodygi, igły drzew-  można  przybliżyć dzieciom piękno otaczającej nas przyrody , przedstawić przyrodę jako źródło inspiracji  dla artystów, architektów, itp.

 Ogromnym atutem programu jest jego forma czyli baza pomysłów na prace artystyczne.

To, za co cenię ten projekt to to, że podsuwa  on pomysły ale nie narzuca konieczności sztywnego odwzorowywania. Wręcz przeciwnie- twórczyni zawsze podkreśla , że jest to tylko punkt wyjścia, nie  cel, nie efekt sam w sobie.  Ogromnym sukcesem jest to, że dzieci chętnie inicjują samodzielne  działania plastyczne, wykorzystują w nich poznane „triki”, samodzielnie je modyfikują i wzbogacają.

Odwaga  tworzenia i pomysłowość  sprawia, że zabawy artystyczne zyskują wymiar praktyczny w postaci wspólnego tworzenia scenografii , dekoracji przedszkola czy sali.

Wykorzystywanie w pracy dydaktyczno- wychowawczej propozycji pochodzących z projektu

z pewnością wpłynęło na odwagę twórczą dzieci, polegającą na sięganiu po niebanalne rozwiązania czy podejście do tematu, które choćby w obecnym semestrze zostało docenione wielokrotnie zarówno podczas lokalnych jak i ogólnopolskich konkursów plastycznych.   

Zabawy artystyczne przy stolikach sprzyjają  nabywaniu umiejętności dzielenia się, współdziałania,  wielowątkowym, niekończącym się  rozmowom, które budują bezcenne poczucie przynależności i bezpieczeństwa. Nade wszystko są po prostu źródłem radosnych, dziecięcych doświadczeń. Uważam, że jest to godny polecenia przykład dobrych

i wartościowych praktyk  edukacyjnych.

 

                                                                                                               Katarzyna Sobolewska- Kwiecień,

                                                                                     nauczyciel Miejskiego Przedszkola nr 16 w Katowicach


Zobacz wszystkie wpisy
od Katarzyna Sobolewska



Wyślij wiadomość
do Katarzyna Sobolewska

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Katarzyna Sobolewska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się