Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Filary planu daltońskiego podczas I Laboratorium w Szubinie


Wpis dodał(a) Jolka Storzyńska
ponad 5 lat temu, wyświetleń 1047


Wpis został sprawdzony przez moderatora

I LABORATORIUM DALTOŃSKIE

 

Pierwsze laboratorium daltońskie dobiegło końca. Sobotnie spotkanie w Daltońskim Samorządowym Przedszkolu nr 2 w Szubinie przy współorganizacji Kujawsko- Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli na czele z panią Grażyną Szczepaniak oraz panią Krystyną Karpińską miało charakter utylitarnego rozpowszechnienia koncepcji Planu Helen Parkhurst w województwie kujawsko - pomorskim. Praktyczna realizacja rozwiązań, jakie niesie idea planu daltońskiego była nadrzędnym celem spotkania, które ukazało fundamentalne filary: współpracę, odpowiedzialność i samodzielność. Filary, które, przeplatając się i współistniejąc, tworzą strukturę formy realizacji zagadnień podstawy programowej na drodze codziennego rozwoju dziecka.

Powitanie gości przez gospodarza i dyrektora placówki panią Irenę Mastalerz oraz przybliżenie aspektu drogi do zdobycia certyfikatu przedszkola daltońskiego inaugurowało spotkanie. Etymologię natomiast orazteoretyczną wizję koncepcji zaprezentowała pani Grażyna Szczepańczyk, sytuując Helen Parkhurst w miejscu i czasie jej aktywności. Izabela Szpotańska ukazała szczegółowe rozwiązania planu daltońskiego, jakie funkcjonują i są na stałe przyjęte w placówce, z uwzględnieniem jej specyfiki, rodzaju, inspiracji kulturowych. Zwróciła także uwagę na oddziaływanie koncepcji planu daltońskiego na dzieci, ich rozwóji funkcjonowanie poza przedszkolem.

Uczestnicy warsztatów zostali podzieleni na mniejsze grupy, by każda mogła wziąć udział w trzech zaproponowanych zajęciach. Wszystkie trzy spotkania koncentrowały się na określonym elemencie pedagogiki daltońskiej, uwzględniając naturalnie jej wszystkie, nierozerwalne ogniwa. Pierwsze warsztaty zwracały uwagę na odpowiedzialność, gdzie Monika Tews - Ciężka oraz Elżbieta Kwiecińska zaprezentowały wykorzystanie surowców wtórnych do wykonania instrumentów: kastanietów, grzechotek, instrumentów szarpanych i talerzy muzycznych.Uczestnicy wykonywali według instrukcji wylosowany instrument i wspólnie zagrali na nich utwór muzyczny.Dowiedzieli się także, w jaki sposób dzieci pełnią określone funkcje i dyżury, zwizualizowane na tablicach i planszach w sali. Kolejne zajęcia przygotowane przez Jolantę Storzyńską i Klaudię Jamkę ukazały oblicze współpracy. Podczas nich nauczyciele wzięli udział w kodowaniu, programowaniu, rozwiązując zadania podczas gry planszowej na macie edukacyjnej, rozwiązując szyfr przestawieniowy, uzupełniając trasę dla ozobota z uwzględnieniem kodów oraz układając klocki Lego WeDo. Na trzecich warsztatach u Olgi Nowak, Martyny Ucińskiej i Anny Ucińskiej można było zwrócić uwagę na aspekt samodzielności.Uczestnicy podzieleni na mniejsze zespoły stworzyli mini przyjęcia w trzech krajach (USA, Włochy, Polska), nieprzypadkowych, gdyż w nich twórczyni planu daltońskiego miała i kontynuuje swoje żniwo. Będąc odpowiedzialnym każdy nauczyciel za jedno zadanie na tych warsztatach należało przygotować strój, dekorację, potrawę i nakrycie do stołu według instrukcji. Wyjaśniono równieżzasady działania zegara daltońskiego oraz sygnalizatora w codziennej pracy z dziećmi, a także zwrócono uwagę na zobrazowany plan dnia.

Filary wyeksponowane podczas zorganizowanych spotkań praktycznych przeplatały się, ukazywały metodyczne rozwiązanie i angażowały uczestników zarówno do współpracy, ale wymagając każdorazowo odpowiedzialności i samodzielności. Zajęcia zwieńczała swoista refleksja, która dała możliwość zmierzenia się oczekiwań ze stanem faktycznym po wykonaniu zadań, budząc wiele spostrzeżeń,pytań i inspiracji.

Pani Krystyna Karpińska odegrała bardzo znaczącą rolę w przedsięwzięciu, ilustrując niczym kronikarz cały przebieg spotkania. Eksponowała najważniejsze hasła zobrazowane w formie graficznej, upamiętniając tym samym szczegółowo zaprezentowane treści oraz przesłanie, które niosło za sobą I laboratorium daltońskie w każdym jego momencie.

Hasło twórczyni koncepcji Planu Daltońskiego Nie rób za mnie nic, co potrafię zrobić sam stało się po niniejszym spotkaniu zaszczepioną myślą uczestników warsztatów, utworzoną z liter, które każdy wylosował przy wejściu. To właśnie ta myśl miała na celu rozbudzić motywację do intensyfikowania działań i aranżowania sytuacji, w których podopieczni, choć czasem nieudolnie, ale samodzielnie, będą mieli szanse wykonywać różnorodne czynności. Kształtując przy tym umiejętność współpracy i odpowiedzialnie podchodząc do zadań, czy problemów.

Pamiątka, jaką każdy uczestnik otrzymał był papierowy balonik, wykonany przez Wiolettę Wojtalewicz, Marię Berendt i Izabelę Kaszewską. Balonik, który stał się symbolem placówki, laboratorium, zaakcentowany w motywie wystroju miejsca spotkania dzięki kreatywności Anny Kluski. Balonik, który jest znakiem, że można wznieść się dokądkolwiek się chce, ponad to, co zwyczajne, oczywiste i znane. Balonik, który jest metaforą wolności, odejścia od schematu. Balonik, którym może wyruszyć każdy, pokonując strach, wątpliwości, nieśmiałość. Z pewnością ciąg dalszy nastąpi. Nie tylko w szubińskim przedszkolu.  Już w sobotę 16 listopada wielu spośród przybyłych gości ustawiło się w kolejce do balonika, by wyruszyć w podróż według daltońskiego planu.

Autor: Samorządowe Przedszkole nr 2 w Szubinie


Zobacz wszystkie wpisy
od Jolka Storzyńska



Wyślij wiadomość
do Jolka Storzyńska

Nagrody dla dzieci nowość

Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 

Komentarze

Wyślij wiadomość do Jolka Storzyńska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź