Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
sprawozdanie z projektu "Piekna nasza Polska cała" PSP Szerzawy
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Sprawozdanie z realizacji projektu „Piękna Nasza Polska Cała”
19 października przedszkolaki z grupy 5-cio i 6-cio latków naszej szkoły dołączyły do realizacji międzynarodowego projektu edukacyjnego „Piękna Nasza Polska Cała”, który był odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100 rocznicę odzyskania niepodległości. Honorowy patronat nad projektem objęli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Witold Stępień - Marszałek Województwa Łódzkiego, Jacek Lipiński – Burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Wydawnictwo Edukacyjne MAC, telewizja Łódzka, Telewizja Aleksandrowski Kurier oraz Zespół ludowy Rokiczanka.
Celem programu było: kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwianie na piękno, folklor i tradycje Polski; kształtowanie tożsamości narodowej dzieci poprzez: poznanie historii państwa polskiego, poznanie tradycji, zwyczajów, obrzędów ludowych z regionów Polski i Kresów, poznanie tańców ludowych i potraw regionalnych, wzmacnianie poczucia radości i dumy z bycia Polakiem.
Nasze przedszkolaki wraz ze swoimi paniami: Martą Ryś, Marią Klamczyńską, Agatą Kępa i Angeliką Więcław zrealizowały 18 z 20 zadań. Oto w jaki sposób realizowaliśmy poszczególne zadania:
Zadanie 1 – przedszkolaki z grupy 0 „a” i 0 „b” osłuchały się, nauczyły i zaśpiewały Hymn Polski podczas uroczystej akademii z okazji 11 listopada oraz wzięły udział w biciu Rekordu dla Niepodległej 9 listopada o 11:11.
Zadanie 2 – w grupie 0 „a” odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców o tematyce patriotycznej „Polska – moje miejsce na ziemi”.
Zadanie 3 – przedszkolaki z grupy 0 „a” wzięły udział w akademii szkolnej z okazji 11 listopada podczas której śpiewały piosenkę „Jesteśmy Polką i Polakiem”, recytowały wiersze: „Katechizm dziecka polskiego”, „Jestem Polakiem”, tańczyły Krakowiaka.
Zadanie 4 – przedszkolaki nauczyły się piosenek patriotycznych: „Jesteśmy Polką
i Polakiem”, „Płynie Wisła”.
Zadanie 5 – przedszkolaki z grupy 0 „a” nauczyły się tańca ludowego – krakowiaka, który wykonywały podczas różnych uroczystości szkolnych: akademia z okazji 11 listopada, święto szkoły – Jubileusz 20- lecia nadania Publicznej Szkole Podstawowej w Szerzawach im. Lucyny i Mieczysława Ambrożów.
Zadanie 6 – przedszkolaki nauczyły się i wyrecytowały wiersze o tematyce patriotycznej:
„ Katechizm dziecka Polskiego”, „ Barwy Ojczyste”, „Jestem Polakiem”
Zadanie 7 – w grupie 0 „a” został zorganizowany kącik patriotyczny nawiązujący do tematyki folkowej naszego regionu – świętokrzyskiego.
Zadanie 8 – grupa 0 „b” razem ze swoimi paniami wykonała pracę plastyczną „Strój ludowy naszego regionu”.
Zadanie 9 – przedszkolaki miały możliwość poznania zabaw ludowych takich jak: toczenie fajerki, budujemy mosty, Ulijanka. Najwięcej emocji dostarczyła zabawa w toczenie fajerki.
Zadanie 10 – przedszkolaki wzięły czynny udział w przygotowaniu i pieczeniu „Rogalików babci Joli”, którymi później podzieliły się z innymi.
Zadanie 11 – pani Marta Ryś wykonała prezentację multimedialną o swojej miejscowości – Szerzawach i zapoznała z nią przedszkolaków oraz opublikowała ją na grupie „Piękna Nasza Polska Cała”.
Zadanie 12 – przedszkolaki wraz z paniami wykonały i wysłały pocztówkę swojej miejscowości do Pani Ludmiły Fabiszewskiej.
Zadanie 14 – zorganizowałyśmy i przeprowadziłyśmy konkurs plastyczny dla dzieci
z rodzicami „Moja mała Ojczyzna” w grupie 0 „a”. Prace były wyeksponowane na holu szkolnym. Dzieci otrzymały kolorowanki o tematyce patriotycznej.
Zadanie 15 – przedszkolaki z grupy 0 „a” wraz ze swoimi paniami zorganizowały dzień mody patriotycznej dla wszystkich grup przedszkolnych. Podczas realizacji tego zdania przedszkolaki biorące udział w projekcie otrzymały z rąk pani wicedyrektor Dyplomy Młodego Patrioty. Zadanie to realizowałyśmy jako ostatnie podsumuwujące cały projekt.
Zadanie 16 – przedszkolaki 30 października z dyrekcją szkoły, Wójtem Gminy Pawłów – Markiem Wojtasem, swoimi paniami zasadziły na placu szkolnym Drzewo Pamięci. Sadzonką był dąb podarowany przez Nadleśnictwo Skarżysko Kamienna. Ponadto przedszkolaki przygotowały również Kapsułę Niepodległości, w której znalazł się list małych patriotów oraz ich praca plastyczna: Drzewo Pamięci. Cała akcja odbywała się pod hasłem:
„ Bo miłość jest jak drzewo”.
Zadanie 18 – Szlakiem historii – przedszkolaki odbyły wyjście na pobliski cmentarz w celu złożenia patriotycznej wiązanki i zniczy na zbiorowej mogile poległych żołnierzy walczących za Ojczyznę.
Ponadto przedszkolaki odbyły krótką lekcję historii o naszym regionie z Panią dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Pawłowie – Alicją Imiołek. Dzieci zapoznały się z legendami regionu świętokrzyskiego oraz miejscowościami, z których pochodzą. Przedszkolaki obejrzały oraz przymierzyły stroje ludowe, jakie dawniej noszono.
Zadanie 19 – przedszkolaki wzięły udział w konkursie wiedzy patriotycznej, podczas którego miały możliwość wykazania się znajomością wiedzy o swojej Ojczyźnie.
Zadanie 20 – przedszkolaki wzięły udział w zawodach sportowych, podczas których panowała atmosfera zdrowej rywalizacji.
Przedszkolaki z grupy 0 „a” i 0 „b” Publicznej Szkoły Podstawowej im. Lucyny i Mieczysława Ambrożów w Szerzawach z dużym zaangażowaniem wzięły udział w projekcie, który przyniósł wiele radości, uśmiechu oraz satysfakcji z realizacji poszczególnych zadań.
Dziękujemy pani z biblioteki szkolnej Edycie Maj oraz rodzicom naszych przedszkolaków za okazaną pomoc, wsparcie i zaangażowanie w realizacji projektu.
Okres trwania: 19 październik 2018 – 7 grudzień 2018
Koordynator projektu: mgr Marta Ryś
Scenariusz uroczystości 11 listopada
Chór: piosenka „Dziejowe burze”
Prowadzący I
Baczność ! Sztandar szkoły wprowadzić ! (werble)
Spotykamy się dzisiaj, aby wspólnie przeżyć 100 rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę-jest to uroczystość poświęcona ojczyźnie i wolności, 11 listopada to symbol miłości ojczyzny, walki o wolność, symbol wiary i zwycięstwa.
Za chwilę odśpiewamy hymn państwowy, przypominam, że stojąc na baczność, zachowując powagę i spokój oddajemy szacunek symbolom narodowym, oddajemy go wszystkim Polakom, tym co odeszli i tym, którzy żyją obecnie.
Baczność ! Do hymnu!
Po hymnie! Baczność! Sztandar szkoły wyprowadzić! (werble)
Spocznij!
Piosenka w wykonaniu przedszkolaków z grupy 0 „a” „Jesteśmy Polką i Polakiem”
Prowadzący II
„Co roku w listopadzie, czcimy jedno z największych wydarzeń w naszej historii-odzyskanie niepodległości w 1918 roku. Radosna to data, bo przecież przyniosła Polakom zwycięstwo i upragnioną wolność. Tak właśnie chcemy ją czcić-radośnie. Młodzi strzelcy i legioniści, którzy o niepodległość tak ofiarnie walczyli, spełnili marzenia kilku pokoleń Polaków. Kiedy szli na bój towarzyszyły im pieśni i piosenki, powstające na froncie, w okopach, w marszu. Pozwalały przetrwać trudy walki, dodawały otuchy, rozweselały. Dziś chcemy, żeby te pieśni ciągle żyły, żeby młode pokolenie o nich nie zapomniało. W taki właśnie sposób pragniemy świętować rocznicę niepodległości-poprzez śpiew: o wojence, szarej piechocie, komendancie… Te pieśni, które są częścią naszej historii i narodowej kultury, zawsze prawdziwie wzruszały polskie serca. Nie wolno dopuścić, by dziś pozostały w pożółkłych śpiewnikach. Powinny dalej żyć, być obecne w polskiej duszy, budzić ciepłe uczucia, oddziaływać na serca i umysły kolejnych pokoleń. Nasze wspólne śpiewanie to hołd, jaki składamy tym, którzy w wielkim trudzie i poświęceniu wywalczyli nam przed laty wymarzoną niepodległość. To także nasza radość, że mamy dziś wolną Polskę.”
Prowadzący I
Poprosimy teraz nasz chór szkolny o wykonanie jednej z przygotowanych na dzisiejszą uroczystość pieśni, będzie to utwór „Marsz Polonia…”
Chór: Piosenka „Marsz Polonia”
Prowadzący II
Nie tylko takie patetyczne treści były poruszane w pieśniach, za chwilę usłyszymy pieśń, której słowa napisał Feliks Gwiżdż w 1905 r.-przed odzyskaniem niepodległości kiedy to nasza ojczyzna jęczała pod jarzmem zaborców: „Przybyli ułani pod okienko”
Piosenka „Przybyli ułani pod okienko”
Uczeń 1
Dzień 11 listopada to symboliczna data odzyskania niepodległości. 10 listopada 1918 r. Józef Piłsudzki przybył do Warszawy, a 11 listopada objął władzę nad wojskiem. Ta data zbiegłą się również z podpisaniem rozejmu na froncie I wojny światowej i właśnie dlatego ten dzień uznano za symboliczną datę odzyskania niepodległości.
Prowadzący I
Ale zanim doszło do wydarzeń, o których wspomniała nasza koleżanka, przypomnijmy sobie co wydarzyło się wcześniej:
Pantomima – Rozbiory Polski Trzej uczniowie ubrani na czarno symbolizują trzech zaborców. Biało – czerwona flaga symbolizuje Polskę. Zaborcy podchodzą do flagi, oglądają ją, krążą wokół niej. Biorą do ręki, zastanawiają się, każdy próbują ciągnąć w swoją stronę, szarpią flagę, aż wreszcie rozrywają. Każdy bierze swoją część. Rozerwanie flagi symbolizuje rozbiory.
Uczeń 2
Tak rozpoczęła się tragedia naszego narodu. Dwa wieki temu, pod koniec XVIII wieku, trzej potężni sąsiedzi Polski-Rosja, Prusy i Austria, korzystają z osłabienia politycznego Rzeczypospolitej, podzielili polskie ziemie pomiędzy siebie-dokonali rozbiorów. Polska została wykreślona z map świata, ale pozostała w myślach i sercach wszystkich Polaków.
(W czasie czytania dat rozbiorów przez narratora na scenie pojawiają się uczniowie z datami 1772, 1793, 1795)
Uczeń 3
„Żegnaj nam droga kraino”
Żegnaj nam droga kraino ! Żegnaj nam kraju kochany ! Niech dzisiaj jeszcze krew i łzy płyną… Niech się upoją tyrany!... Krew i łzy zmogą wszelkie kajdany… Nędza i ucisk przeminą… Tymczasem żegnaj, kraju kochany! Żegnaj nam, biednych kraino!
Uczeń 4
„Czarna sukienka”
Perły, wieńce z róż. Jasne szaty, świetne stroje- To nie dla mnie już! Niegdyś jam stroje, róże lubiła, Gdy nam nadziei wytrysnął zdrój, Lecz gdy do grobu Polska wstąpiła Jeden mi tylko pozostał strój: Czarna sukienka!
Prowadzący II
Czym jest wolność, wie ten, kto ją stracił. Ten. Kto przeżył niewolę i śmierć widział braci. Wolność zwykle krzyżami się mierzy. Bohater narodowy Polski walczył o wolność naszą i waszą, moją i twoją, a że wolność krzyżami się mierzy, pozostawił po sobie wiele mogił.
Piosenka „Biały krzyż”
(Podczas piosenki uczniowie układają znicze i kwiaty pod krzyżem z napisem „Polegli za Ojczyznę”. Zapalają znicze.
Prowadzący I
Społeczeństwo polskie podjęło walkę z wrogiem. Przeciwstawiało się skutecznie wynarodowieniu, zakazowi używania języka polskiego. Domy i rodziny były szczególnymi stróżami polskości. Dbano by dzieci mówiły po polsku, by znały polskie zwyczaje i obrzędy. Wychowywano je w duchu patriotyzmu i szacunku dla bohaterów narodowych.
Uczeń 5 (rodzic)
Nie ma już Polski na mapach Europy, zaborcy nie pozwalają nam władać naszą mową ojczystą. Ale my-rodzice polscy dzieciom naszym dziedzictwo polskie przekazywać i pielęgnować będziemy. Naszych synów wychowywać będziemy na walecznych żołnierzy i honorowych Polaków. Przysięgamy!
Uczeń 6 (nauczyciel)
My, polscy nauczyciele, pomimo zakazów polskiej mowy uczyć będziemy. Będziemy krzewić polska kulturę i naukę. Zaszczepimy w umysłach naszych dzieci miłość do Polski i ducha walki. Wychowamy ich na prawych obywateli państwa polskiego. Przysięgamy!.
Uczeń 7 (ksiądz)
My polscy księża, bronić będziemy wiary chrześcijańskiej. Będziemy wspierać naród polski w walce z zaborcą, pielęgnować będziemy kulturę i mowę polską. Przysięgamy!.
Uczeń 8 (żołnierz)
My żołnierze polscy, pomimo wcielenia nas do obcych wojsk, nie zapomnimy, że nadal jesteśmy Polakami. Do końca swych dni szukać będziemy przywódcy, który poprowadzi nas do walki o Polskę. Przysięgamy, że do ostatniej kropli krwi walczyć będziemy o Ojczyznę. Przysięgamy!.
Prowadzący I
Komenda: Powstań!
ROTA
Spocznij
Naród polski marzy o wolnej ojczyźnie i walczy o nią, często oddając życie. I szli młodzi chłopcy na śmierć, byśmy dziś mieli wolny i własny kraj.
Pantomima – Powstania
Pojawiają się trzej uczniowie ubrani na czarno. Przed sobą trzymają tabliczki z datami:
1794 – Powstanie Kościuszkowskie
1830 – Powstanie Listopadowe
1863 – Powstanie Styczniowe
Kosynier
Wezwał nas do boju Tadeusz Kościuszko!
Pobiegliśmy naprzód jakąś polna dróżką,
Potem były krzewy, wzgórze i Moskale…
Kościuszko biegł obok w bitewnym zapale.
Wskazał nam armaty, a nasze kosice zdobyły te działa!
Wiwat Racławice!...
Dalej chłopcy, dalej żywo, otwiera się dla nas żniwo.
Rzućwa pługi, rzućwa radło, trza wojować, kiej tak padło.
Bijwa wszyscy wraz Moskali, bo nas się dość naterali.
Legionista Dąbrowskiego
Była tu niewola…. Ale w ziemi włoskiej
Zbierało się wojsko przy wodzu – Dąbrowskim.
Śniła im się Polska wolna, odrodzona!
Śnił się Biały Orzeł i jego korona.
Recytator I
Przeminęło wiele lat ,
Nadziei i marzeń – nasze dzieje rosły
Pośród smutnych zdarzeń…
Było wiele powstań, wiele klęsk, żałoby…
Lecz wciąż brzmiał Mazurek Pieśni Narodowej.
Listopad lub Styczeń
Wciąż biało – czerwony
Walczył by nasz Orzeł trwał w blasku korony.
A wciąż była z nami piękna
Smutna lub piękna piosenka.
Chór: piosenka „ Ojczyzno ma”
Recytator 2
I dzieci okraj walczyły,
A do siebie tak mówiły: (wchodzą przedszkolaki z grupy 0 „a” i recytują wiersz „ Katechizm dziecka polskiego”)
Kto ty jesteś?
Polak mały.
Jaki znak twój?
Orzeł Biały.
Gdzie ty mieszkasz?
Między swymi.
W jakim kraju?
W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia?
Ma ojczyzną.
Czym zdobyta?
Krwią i blizną.
Czy ją kochasz?
Kocham szczerze.
A w co wierzysz?
W Polskę wierzę!.
Prowadzący I
Powstania upadały, rozpoczęły się prześladowania. Tysiące powstańców zesłano na Sybir, tysiące wyemigrowało z kraju. Jednak myśl o wolności nie zgasła.
Uczeń 1
Ten ciężki dla wszystkich Polaków okres trwał 123 lata.
W 1914 roku wybuchła I wojna światowa, trzej zaborcy stanęli po przeciwnych stronach frontu. W szeregach wrogich sobie armii niejednokrotnie naprzeciw siebie stanęli Polacy, wierzyli jednak, że walka ta przyniesie w końcu Ojczyźnie niepodległość.
Prowadzący II
Wtedy właśnie na arenach historii pojawił się człowiek, mąż stanu i polityk Józef Piłsudzki. To on stworzył legiony, które poprowadził do walki o Polskę.
Piłsudzki
Żołnierze! Spotkał was ten zaszczyt niezmierny, że piersi pójdziecie do królestwa i przestąpicie granice rosyjskiego zaboru jako czołowa kolumna wojska polskiego idącego walczyć za oswobodzenie ojczyzny. Patrzą na was jako na kadry z których rozwinąć się ma przyszła armia polska i pozdrawiam was jako pierwszą kadrową kompanię.
Prowadzący I
I wojna światowa zakończyła się klęską Niemiec i Austrii oraz rewolucja w Rosji, waśnie dzięki tym wydarzeniom i walce Polaków o wolność naszej ojczyzny, powstało państwo polskie.
Prowadzący II
Zanim jednak do tego doszło Polacy musieli walczyć o przyszłe granice – każdy z was chyba słyszał o orlętach lwowskich.
Prowadzący I
Na przełomie października i listopada 1918 roku wybuchły walki o Lwów między Ukraińcami a Polakami. Do walczących Polaków przyłączyli się uczniowie lwowskich szkół, była to między innymi młodzież w waszym wieku uczniowie gimnazjum „orlęta lwowskie” – najmłodszy z walczących liczył 9 lat.
Defilada na ulicach Warszawy, która odbyła się 11 listopada 1918 roku była dopiero początkiem drogi jaką musieli przejść Polacy po to, aby nasza ojczyzna była wolnym państwem.
Prowadzący II
Nad odradzającą się ojczyzną zawisła bolszewicka groźba. Rosjanie zaatakowali naszą rodzącą się ojczyznę, wojska rosyjskie doszły, aż nad Wisłę. Doszło do bitwy warszawskiej – słynnego manewru zastosowanego przez Józefa Piłsudzkiego zwanego też „ cudem nad Wisłą”.
Prowadzący I
Posłuchajmy co o tych wydarzeniach napisano na kartach kroniki naszej ponad stuletniej szkoły, w zapiskach z roku 1920.
Uczeń 2
„ W lipcu nastąpił najazd Rosji bolszewickiej na Polskę. Bolszewicy stanęli pod murami Warszawy. Zdawało się, ze Polska utraci swój byt niezależny. Wtedy na czele rządu stanął chłop Wincenty Witos. Rosja została pobita i poprosiła o pokój”.
Prowadzący I
Obrona Warszawy, która dowodził sam Józef Piłsudzki przeszła na karty historii jako18 z najważniejszych bitew w dziejach świata – które zmieniły historię, a o samej bitwie mówiono „cud nad Wisłą”.
Prowadzący II
Z tego okresu pochodzi żartobliwa piosenka napisana w sierpniu 1920 roku, którą chętnie śpiewali żołnierze „Piechota”
Chór: piosenka „Piechota”
Prowadzący I
Po tej zwycięskiej bitwie żołnierze zaczęli wprost uwielbiać swojego wodza, a postać Józefa Piłsudzkiego urosła do rozmiarów legendy. Posłuchajmy słów „Pieśni o wodzu miłym”
Chór: „Pieśń o wodzu miłym”
Uczeń 3
Ojczyzna wolna, znowu wolna!
Tak bije serce, huczą skronie!
A Biały Orzeł w słońcu kwiatów
Przyleciał, by Go ująć w dłonie.
Zawsze był z nami – ptak wspaniały,
Choć czasem ktoś odszedł daleko…
Bronił tej ziemi, bo ją kochał
Sercem pokoleń już od wieku
Dziś w całej Polsce brzmi Mazurek…
Dzisiaj radość kanonada!
Witamy wszyscy Niepodległość i Jedenasty Listopada!
Uczeń 4
W historii Polski tak się składa,
Był kiedyś ponad wiek niewoli;
Jedenastego listopada
Nasz kraj z niewoli się wyzwolił.
I wtedy myśl powstała taka,
By przez szacunek dla przeszłości ten dzień na zawsze, dla Polaka,
Pozostał dniem niepodległości!
Prowadzący I
Cyprian Kamil Norwid powiedział, ze ojczyzna to wielki zbiorowy obowiązek. Miały tego świadomość przeszłe pokolenia, a czy my rozumiemy swoje obowiązki względem ojczyzny. Czy szanujemy symbole narodowe, troszczymy się o poprawność języka polskiego, czy zachowujemy polskie tradycje narodowe. Zastanówmy się nad odpowiedzią na te pytania.
Uczeń 5
Całym mym sercem, duszą niewinną
Kocham tę świętą ziemię rodzinną
Na której moja kołyska stała
I której dawna karmi się chwała.
Kocham te barwne kwiaty na łące
Kocham te łany kłosem szumiące
Które mnie żywią, które mnie stroją
I które zdobią Ojczyznę moją.
Kocham te góry, lasy i gaje
Potężne rzeki, ciche ruczaje;
Bo w tych potokach, w wodzie u zdroju
Ty się przeglądasz Ojczyzno moja
Krwią użyźniona, we łzach skąpana
Tak dla nas droga i tak kochana!
Przedszkolak z grupy 0 „a”
Jestem Polakiem i się tym szczycę
Że kocham swój kraj, wieś i okolicę.
Lubię swą flagę biało- czerwoną
I orła w godle z piękna koroną.
Podoba mi się język ojczysty,
Tatry, Podlasie i Bałtyk czysty
Oraz ta wioska, w której mieszkamy
To nasza Polska, którą kochamy!.
Piosenka: „Kocham Cię Polsko”
Taniec ludowy – krakowiak w wykonaniu przedszkolaków z grupy 0 „a”.
„Rogaliki babci Joli”
Składniki :
3 szklanki mąki
3 żółtka
4 deko drożdży
½ kostki margaryny
1 szklanka kwaśnej śmietany
½ szklanki cukru
dżem
1 białko
gruby cukier lub dekorki
Wykonanie:
Mąkę rozcieramy z margaryną, drożdże rozcieramy z cukrem i zółtkami. Dodajemy śmietanę, rozcieramy i wygniatamy ciasto. Odstawiamy do wyrośnięcia, tak aby ciasto podwoiło swoja objętość.
Po wyrośnięciu ciasta dzielimy go na 5 części, każdą część rozwałkowujemy na grubość około ½ centymetra. Z tego wycinamy 6 kwadratów, smarujemy dżemem, skręcamy na róg, smarujemy białkiem. Można udekorować grubym cukrem, kolorowymi dekorkami.
W piekarniku na złoty kolor.
SMACZNEGO!
Zobacz wszystkie wpisy
od Marta Ryś
Wyślij wiadomość
do Marta Ryś
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl