Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Ozobot, zabawka do programowania i kodowanie na dywanie
Wpis został sprawdzony przez moderatora
„Człowiekowi godzi się starać tylko o taką wiedzę,
która jest na miarę jego zdolności”.
Arystoteles
Ozobot - zabawka do programowania
i kodowanie na dywanie
mogą być bardzo ciekawym doświadczeniem…
Mały, ale bardzo inteligentny robot do nauki programowania zaprzyjaźnił się z dziećmi z grupy Promyczków. Zabrał dzieci w niesamowitą przygodę rysowania indywidualnie i grupowo. Za pomocą kolorowych kodów na kartce papieru, dzieci z niespotykaną łatwością programowały zadania, które wykonywał robot. Podczas programowania tworzyły flamastrem lub kredkami trasy o dowolnych kształtach z uwzględnieniem nabywającej znajomości orientacji przestrzennej, określania kierunków, grupowania i przeliczania elementów, porównywania długości odcinków, różnicowania figur geometrycznych – podczas zabawy z ozobotem poznały bliżej zagadnienia z zakresu edukacji matematycznej.
Grupa Promyczków wiedziała, że jeśli zaplanowana trasa ozobota będzie wykonana niestarannie, wówczas robocik się zgubi, zatrzyma lub pojedzie w inna stronę. Przedszkolaki udzielały sobie wskazówek, jak najlepiej rysować, jakich użyć mazaków, jakich kredek. Dzieci przyjmowały konkretny cel płynnej jazdy po narysowanych przez siebie liniach.
Zabawa ozobotem wpływa na wielostronny i harmonijny rozwój małego dziecka. Nowoczesny robot edukacyjny pozwala bezpiecznie i odpowiedzialnie wprowadzać najmłodszych w świat programowania i nowych technologii oraz kreatywnie spostrzegać i realizować ważne określone zasady podczas zabawy.
Kodowanie jest ciekawym, a jednocześnie dobrym nawykiem cyfrowym. Wprowadzając podstawowe elementy kodowania, dzieci uczą się logicznego myślenia i umiejętności dobrej współpracy i efektywnego rozwiązywania zadań grupowych.
Promyczki, bawiąc się w kodowanie, odszukiwały i odczytywały symbole na macie podstawowego układu współrzędnych, najpierw symbole graficzne: kolor dachu dostosowałydo koloru ściany domku i razem kolorystycznie łączyły poszczególne kratki z gotowymi domkami, a w kolejnym zadaniu na osi oznaczonej literami ABC lub ABCD do podanej osi oznaczonej cyframi od 1-3 lub 4, dopasowywały kolor kartoniku w kształcie prostokąta lub kwadratu. Dzieciom towarzyszyło uczucie radości i satysfakcji z wykonanego zadania, widząc przy tym błyskawiczny efekt swojej pracy. Kodowanie pozwoliło wnikliwie przeanalizować problem, podjąć decyzję, a następnie zweryfikować trafność i spróbować na nowo tego samego zadania.
Bardzo cenne okazało się to, że dzieci podczas zabawy opanowują dobre nawyki cyfrowe oraz upowszechniają wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii, a przy tym rozwijają umiejętności matematyczne i komunikacyjne.
Opracowała: Jolanta Storzyńska
Zobacz wszystkie wpisy
od Jolka Storzyńska
Wyślij wiadomość
do Jolka Storzyńska
bliżej MAX
Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:
- gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
- atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
- 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.