Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Programowanie z przedszkolakami
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Grupa Promyczków z Samorządowego Przedszkola nr 2 w Szubiniewzięła udział w wydarzeniu zorganizowanym przez ogólnopolski program edukacyjny Uczymy Dzieci Programować.
Na początku przypomniały sobie informacje o wcześniej odbytej wycieczce w celu poznania zabytków miasta: kościół p.w. Św. Andrzeja Boboli i Św. Marcina, ruiny zamku, Muzeum Ziemi Szubińskiej oraz utrwaliły sobie herb i flagę Szubina. Podczas wspólnej zabawy ruchowej wsiadły do pociągu, aby dojechać do mapy Polski i odszukać miasteczko Szubin. Na konturze miasta Szubina dzieci przykleiły najważniejsze obiekty i rozpoczęły programowanie dla trasy ozobota. Największym sukcesem dzieci była zaliczona podróż ozobota do herbu Szubina. Ozobot, mały komputerek, wykonywał zaplanowane kolejne kroki w określonej kolejności: prosto, turbo, powoli, w prawo, w lewo....Kolejnego dnia utworzyły mapę innych ważnych i równie ciekawych miast: Poznania, Torunia, Warszawy, Krakowa. Odgadywały i rysowały w zespołachnajważniejsze zabytki, postaci miast: koziołki poznańskie, Mikołaja Kopernika i toruńskie pierniki, Zamek Królewski w stolicy i Sukiennice oraz Kościół Mariacki. Grupa przedstawiająca miasto Kraków, nazwała najdłuższą rzekę Polski, Wisłę. Wspominając stolicę Polski, Warszawę, przypomniały o 100- leciu Odzyskania Niepodległości i odśpiewały Hymn Polski, przyjmując zasadniczą postawę. Programowanie i kodowanie sprawiło dzieciom najwięcej radości. Droga ozobota przez miejscowości była zaprogramowana na zwiedzanie zabytków i zaprzyjaźnienie się z Mikołajem Kopernikiem a także z Sędziwojem Pałuką - ważną postacią dla naszego miasta i regionu.
Dzieci w ciągu pięciu dni podjęły empirycznie zadania, programując i kodując. Nauczyły się operować nazewnictwem: kodowanie, programowanie, kalibracja. W ostatnim dniu wydarzenia, zabawę zamieniły w efektywną naukę, poznając miasta i zabytki w naszym kraju, a także kształciły kompetencje matematyczne, językowe i społeczne. Praca zespołowa i poszukiwanie różnych rozwiązań były niesamowitym przeżyciem dla dzieci z naszego przedszkola. Promyczki rysowały trasę zawierającą kody, czyli sekwencję kolorowych kwadracików. Zespół programujący miasto wojewódzkie Bydgoszcz samodzielnie narysował ciekawe miejsca do zwiedzania oraz przypomniał o występie Pałuczaczków na Wyspie Młyńskiej (grupa Promyczki reprezentuje nasz region jako dziecięcy zespół ludowy). Kolejny zespół wspólnie zakodował trasę robota na kolorowym napisie CodeWeek, próbując zakończyć tańcem drogę ozobota. W Gdańsku zespół oprócz wklejonych fotografii ważnych zabytków narysował plażę i opalających się na niej plażowiczów stwarzając im słoneczny, ciepły klimat. Inny zespół zaprogramował trasę ozobota w mieście Wrocław. Wszystkie dzieci wzbogaciły wiedzę o wybranych miastach Polski, jednak w szczególności skupiły się na zaplanowaniu najbliższych sercu terenów: Szubina i Bydgoszczy. Cykliczne zajęcia spowodowały wielkie zaangażowanie wśród dzieci, a gdy zadania zostały ukończone, to każde z dzieci,w myśl pedagogiki Planu Daltońskiego otrzymało naklejkę Codo Week na tablicy: "Już potrafię". Wydarzenie z programu Uczymy Dzieci Programować dało dzieciom wiele radości, a koniec poszczególnego zajęcia kończył się słowem: "tak szybko czas uciekał? i już obiad?". Uwieńczeniem pracy zespołowej przedszkolaków było przyklejenie poszczególnych miast z zaplanowaną trasą dla ozobota na konturze Polski wykonanym przez dzieci.
Promyczki w sposób naukowoinspirujący, ale z dominacją zabawy weszły w świat nowej technologii, kształcąc wyobraźnię i kreatywność, logiczne algorytmiczne myślenie i pamięć. Planując i realizując zadania, działania, kształtowały w sobie potrzebę eksperymentowania, stawiania pytań i wnioskowania. Rozwijały spostrzegawczość, kojarzenie, umiejętność pracy zespołowej i projektowej. Świat wszechobecnej technologii zastosowały w sposób prosty dla dziecka, ale z uwzględnieniem zagadnień patriotycznych, integrując te dziedziny.
Opracowała: Jolanta Storzyńska
Zobacz wszystkie wpisy
od Jolka Storzyńska
Wyślij wiadomość
do Jolka Storzyńska
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl