Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Społeczność BLIŻEJ PRZEDSZKOLA

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Zdolne maluchy aranżują na ludowo przestrzeń w przedszkolu


Wpis dodał(a) Jolka Storzyńska 11 miesięcy temu, wyświetleń 162


Wpis został sprawdzony przez moderatora

      Region Pałuk charakteryzuje się wielością wytwarzanych form zdobniczych, stanowiących oryginalne dzieła sztuki. Tworzone z najprostszych materiałów, zadziwiają niezwykłością kształtów i barw. Kunsztowne ozdoby uzyskuje się w bardzo prosty sposób, z ogólnie dostępnych, często naturalnych surowców: słomy, suszonych ziół i kwiatów, bibułki, patyków, nici i drutu.  

                Dzieci z Samorządowego Przedszkola nr 2 w Szubinie angażowane są w świat tradycji i regionalizmu przez doświadczenie. Zgodnie z zasadą utiule dulci poznały techniki wykonywania ozdób ludowych oraz sposoby dekorowania sal i innych przestrzeni. Dowiedziały się, iż dawniej wnętrza chałup zdobiono kwiatami z kolorowych bibułek, które splatane w rózgi upiększały ołtarzyki domowe, natomiast wianki lub ramy- obrazy. Papierowymi paskami, wycinanymi w ząbki i ażurowe wzory, przyozdabiano krawędzie półek. Podobnie wycinano papierowe firanki. Domowe pomieszczenia zdobiły bukiety ze zbóż z bibułkowymi kwiatami oraz ptaszki z drewna lub wydmuszek, a także słomiano- bibułkowe pająki w kształcie ostrosłupa lub dzwonu.

            Udział w warsztatach umożliwiał przedszkolakom nie tylko poznanie, ale również samodzielne wykonanie różnych rodzajów kwiatów pałuckich, takich jak róża płaska, bez, róża prawdziwa, aster, które mogą stanowić pojedynczą ozdobę lub tworzą kompozycję w postaci bukietu żniwnego, wianka.

            Dzięki umiejętnościom zdobytym podczas warsztatów z instruktorem rękodzielnictwa dzieci dekorowały sale kwiatami pałuckimi, bukietami z plotek  żniwnych wykonanymi z bibuły, krepiny, słomy. Róże i astry wykonywały z wyciętych pasków krepy lub bibuły, którym nadawały formę charakterystyczną dla danego kwiata. Każdy kwiat musiał zostać zrolowany (np. róża płaska) lub złożony (róża prawdziwa, aster), a następnie umocowany na drucie, który owinięty zieloną krepą tworzył łodygę, ozdobioną liśćmi z krepy. 

Bardzo ważna była precyzja formowanych kształtów i zachowanie właściwej kolejności. Dzięki temu dzieci uczyły się dokładności, kształcąc motorykę i sprawność manualną. Kwiaty tworzyły ciekawe formy zdobnicze, ułożone w kolorowe bukiety.

Uwieńczeniem dziecięcych zdolności artystycznych było zorganizowanie w klasie, na holu przedszkolnym  kącika ludowego, niejednokrotnie podziwianego przez rodziców oraz społeczność przedszkolną.

 

Komentarze
Wyślij wiadomość do Jolka Storzyńska