Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Origami w przedszkolu
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Każdy człowiek jest wyjątkowy, może rozwijać nie tylko zdolności specjalne, ale także słabsze strony dzięki wykorzystywaniu mocnych stron – z teorii Howarda Gardnera, amerykańskiego psychologa.
Tegorocznym hasłem w planie pracy Samorządowego Przedszkola nr 2 w Szubinie było rozwijanie inteligencji wielorakich dzieci poprzez realizacje planu daltońskiego. Według założenia Gardnera, inteligencja jest dynamiczna i wielopłaszczyznowa. Grupa Promyczków skupiła się na rozwijaniu inteligencji wizualno – przestrzennej, uwzględniając tworzenie form przestrzennych z dziećmi wykazującymi zainteresowanie techniką orgiami. Sztuka japońska orgiami rozwija sprawność manualną dzieci i rozbudza twórcze myślenie. Dziecko podczas składania papieru w kształcie kwadratu, pobudza układ nerwowy, integrując w ten sposób obie półkule mózgowe. Ingerencja mózgu sprawia, że dziecko jest twórcze, skoncentrowane na swojej pracy. Sztuka składania formy przestrzennej wpływa na rozwijanie zdolności manualnych dziecka, doskonaląc analizę i syntezę wzrokowo – ruchową, a także kształcąc pojęcia matematyczne. Dziecko podczas zabawy papierem, relaksuje się i cieszy z wykonanej pracy, tworząc cały wachlarz edukacyjnych doświadczeń. Utrwala nazewnictwo dotyczące wielkości, szerokości i długości, a także położenia w przestrzeni. Uruchamia zmysł wzroku, słuchu i dotyku. Pracuje w indywidualnym tempie pracy, utrzymując ład i porządek. Przestrzega ustalonych i przyjętych zasad i reguł, ucząc się współpracy w grupie.
Twórcza zabawa techniką orgiami kształtuje osobowość małego dziecka: ćwiczy cierpliwość i precyzję, stymuluje rozwój psychofizyczny, emocjonalny i społeczny oraz doskonali wewnętrzną dyscyplinę. Nauczyciel przyjął rolę doradcy a jednocześnie pomocnika podczas trudniejszych faz składania papieru. Zadbał również o wszechstronny rozwój dziecka, uwzględniając jego indywidualne predyspozycje i możliwości, które znalazły odzwierciedlenie podczas samodzielnego dokonywania wyboru zadania daltońskiego.
Opracowała: Jolanta Storzyńska
Zobacz wszystkie wpisy
od Jolka Storzyńska
Wyślij wiadomość
do Jolka Storzyńska
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl