Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 539.31 kb
Stron: 2
Id: 3197

Niezapominajki to są kwiatki z bajki! – zabawy z wierszami Marii Konopnickiej

Gabriela Fejkiel   Marzec 2013

Zajęcia z wykorzystaniem wiersza nie muszą się ograniczać do odczytania i omówienia go z dziećmi przy pomocy tradycyjnych pytań: o czym był wiersz?; co się wydarzyło?; jak skończyła się ta przygoda?; jaką masz propozycję na zakończenie? Wiersz stanowi idealny wstęp do zajęć. Warto postarać się, aby ... więcej
Pobierz

Zobacz również

edukacja czytelniczascenariusz zajęćwierszwiosna

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Marzec 2013

Zdjęcia do wykorzystania podczas opisanych w artykule zajęć zostały dołączone w formie plakatu do numeru 3.138 marzec 2013 – TU możesz je zobaczyć!

Propozycje zajęć i zabaw o wiosennej tematyce bazujących na pięciu wierszach autorstwa Marii Konopnickiej: „Tęcza”, „O czym ptaszek śpiewa”, „Niezapominajki”, „Jabłonka” oraz „Pszczółki”.

Zajęcia z wykorzystaniem wiersza nie muszą się ograniczać do odczytania i omówienia go z dziećmi przy pomocy tradycyjnych pytań: o czym był wiersz?; co się wydarzyło?; jak skończyła się ta przygoda?; jaką masz propozycję na zakończenie? Wiersz stanowi idealny wstęp do zajęć. Warto postarać się, aby zachęcał dzieci do pracy oraz wzbudzał ich zainteresowanie. W tym miesiącu przedstawię kilka propozycji zabaw zainspirowanych utworami Marii Konopnickiej. (…) Ponieważ Maria Konopnicka w obrazowy sposób przedstawia dzieciom tęczę, wiersz ten jest idealnym wprowadzeniem do zajęć poświęconych zjawiskom atmosferycznym. Warto spróbować wspólnie z przedszkolakami stworzyć własną tęczę za pomocą światła i płyty CD. W starszej grupie wiekowej można zapoznać dzieci z prostą metodą mnemotechniczną, ułatwiającą zapamiętywanie kolejności kolorów tęczy. Pierwsze litery w wierszyku wskazują na kolory: Czemu Patrzysz Żabo Zielona Na Głupiego Fanfarona Czerwony, Pomarańczowy, Żółty, Zielony, Niebieski, Granatowy, Fioletowy* Można również wprowadzić zabawę ruchową, dzieląc dzieci na grupy zgodnie z kolorami tęczy. W tle słychać muzykę relaksacyjną – deszcz, który ucicha (w tym momencie dzieci łączą się w małe tęcze). Muzykę można zastąpić grą na tamburynie, symbolizującą kropelki deszczu. Na koniec proponuję pracę plastyczną, wykonaną dowolną techniką – utrwalanie w odpowiedniej kolejności kolorów tęczy oraz aury pogodowej, która wpływa na powstanie tego zjawiska.