Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 539.31 kb
Stron: 2
Id: 3197

Niezapominajki to są kwiatki z bajki! – zabawy z wierszami Marii Konopnickiej

Gabriela Fejkiel   Marzec 2013

Zajęcia z wykorzystaniem wiersza nie muszą się ograniczać do odczytania i omówienia go z dziećmi przy pomocy tradycyjnych pytań: o czym był wiersz?; co się wydarzyło?; jak skończyła się ta przygoda?; jaką masz propozycję na zakończenie? Wiersz stanowi idealny wstęp do zajęć. Warto postarać się, aby ... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (3.69 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Zobacz również

edukacja czytelniczascenariusz zajęćwierszwiosna

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Marzec 2013

Zdjęcia do wykorzystania podczas opisanych w artykule zajęć zostały dołączone w formie plakatu do numeru 3.138 marzec 2013 – TU możesz je zobaczyć!

Propozycje zajęć i zabaw o wiosennej tematyce bazujących na pięciu wierszach autorstwa Marii Konopnickiej: „Tęcza”, „O czym ptaszek śpiewa”, „Niezapominajki”, „Jabłonka” oraz „Pszczółki”.

Zajęcia z wykorzystaniem wiersza nie muszą się ograniczać do odczytania i omówienia go z dziećmi przy pomocy tradycyjnych pytań: o czym był wiersz?; co się wydarzyło?; jak skończyła się ta przygoda?; jaką masz propozycję na zakończenie? Wiersz stanowi idealny wstęp do zajęć. Warto postarać się, aby zachęcał dzieci do pracy oraz wzbudzał ich zainteresowanie. W tym miesiącu przedstawię kilka propozycji zabaw zainspirowanych utworami Marii Konopnickiej. (…) Ponieważ Maria Konopnicka w obrazowy sposób przedstawia dzieciom tęczę, wiersz ten jest idealnym wprowadzeniem do zajęć poświęconych zjawiskom atmosferycznym. Warto spróbować wspólnie z przedszkolakami stworzyć własną tęczę za pomocą światła i płyty CD. W starszej grupie wiekowej można zapoznać dzieci z prostą metodą mnemotechniczną, ułatwiającą zapamiętywanie kolejności kolorów tęczy. Pierwsze litery w wierszyku wskazują na kolory: Czemu Patrzysz Żabo Zielona Na Głupiego Fanfarona Czerwony, Pomarańczowy, Żółty, Zielony, Niebieski, Granatowy, Fioletowy* Można również wprowadzić zabawę ruchową, dzieląc dzieci na grupy zgodnie z kolorami tęczy. W tle słychać muzykę relaksacyjną – deszcz, który ucicha (w tym momencie dzieci łączą się w małe tęcze). Muzykę można zastąpić grą na tamburynie, symbolizującą kropelki deszczu. Na koniec proponuję pracę plastyczną, wykonaną dowolną techniką – utrwalanie w odpowiedniej kolejności kolorów tęczy oraz aury pogodowej, która wpływa na powstanie tego zjawiska.