Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 774.02 kb
Stron: 3
Id: 3383

Na wakacjach – zajęcia skierowane na określanie miejsca i kierunków w przestrzeni (edukacja matematyczna)

Edyta Kaczanowska   Czerwiec 2013

Przykładowa zabawa ze scenariusza: Statek i łódki na falach. Wyobraźmy sobie, że wakacje spędzamy nad morzem. Za chwilę wsiądziemy na wycieczkowy „statek”. Usiądźcie w rzędzie, jedno za drugim. Gdy będzie grała muzyka, będziecie się lekko kołysać na boki, jak statek na falach. Ja będę kapitanem stat... więcej
Pobierz

Zobacz również

cykl Jak przygotować przedszkolaka do szkoły?matematykaprzygotowanie do szkołyscenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2013

Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczneilustracje do wykorzystania podczas zabaw i ćwiczeń. Znajdziesz je TU.

Główną część artykułu stanowi scenariusz zajęć, w którym uwzględniono następujące umiejętności dzieci:
  • określanie i wskazywanie prawej i lewej strony;
  • określanie i wskazywanie kierunków i miejsca w przestrzeni (w górę, w dół, w przód, w tył, w bok, w prawo, w lewo, wysoko – nisko, wyżej – niżej, najwyżej – najniżej);
  • określanie i wskazywanie kierunków i miejsca na kartce papieru (góra, dół, prawy brzeg, lewy brzeg, środek, górne rogi – prawy i lewy, dolne rogi – prawy i lewy);
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych wakacyjnych miejsc i atrybutów;
  • naśladowanie wybranych aktywności związanych z pobytem na wakacjach;
  • posługiwanie się w działaniu wyobraźnią;
  • współdziałanie i współpraca.
Przykładowa zabawa ze scenariusza: Statek i łódki na falach. Wyobraźmy sobie, że wakacje spędzamy nad morzem. Za chwilę wsiądziemy na wycieczkowy „statek”. Usiądźcie w rzędzie, jedno za drugim. Gdy będzie grała muzyka, będziecie się lekko kołysać na boki, jak statek na falach. Ja będę kapitanem statku. Podczas pauzy w muzyce powiem: „na prawą burtę” lub „na lewą burtę”. Wtedy cały „statek” musi się przechylić w odpowiednią stronę – prawą lub lewą. Podczas jednej pauzy w muzyce nauczycielka wypowiada co najmniej sześć poleceń. Dla zmylenia takie same hasła mogą pojawiać się bezpośrednio po sobie, np.: „na prawą burtę”, „na prawą burtę”, „na lewą burtę”, „na prawą burtę”, „na lewą burtę”, „na lewą burtę”. „Kapitan” podnosi kciuk w górę, gdy wszystkie dzieci dobrze wykonają zadanie. Teraz przesiądziecie się do rybackich łódek. Gdy będzie grała muzyka, każdy samodzielnie będzie się poruszał po całej sali i naśladował wiosłowanie. Podczas pauzy w muzyce stańcie w wolnym miejscu przodem do mnie. Gdy powiem: „na prawą burtę”, każdy zrobi skłon w bok w prawą stronę. Gdy powiem: „na lewą burtę”, zróbcie skłon w bok w lewą stronę.

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania