Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 612.01 kb
Stron: 4
Id: 3856

Metoda na „focha” (scenariusz zajęć dla rodziców)

Aleksandra Banach-Kaźmierczak, Małgorzata Gasik, Elżbieta Lemańska   Styczeń 2014

(…) Chmurka jest jednym z wielu sposobów, które pomagają budować dobre relacje z dzieckiem w rodzinie, oparte na wzajemnym zrozumieniu i szacunku. Głównym celem pracy z narzędziem TOC nie jest przekonanie dziecka do naszej opcji rozwiązania problemu. Jest to proces, dzięki któremu pomożemy dziecku i... więcej
Pobierz

Zobacz również

komunikacja interpersonalnapedagogizacjarodziceTeoria ograniczeń (TOC)współpraca z rodzicami

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Współpraca z rodzicami i pedagogizacja

Więcej z tego numeru

Styczeń 2014

Scenariusz warsztatów dla rodziców, w którym uwzględniono następujące cele:

a. ogólne:
  • poprawa relacji między dziećmi a rodzicami;
  • propozycja skutecznego i przyjemnego dla obu stron sposobu rozwiązywania konfliktów – chmurki TOC;
  • uświadomienie rodzicom, jak ważne są potrzeby dziecka i konieczność ich zaspokajania.
b. szczegółowe:
  • poznanie narzędzia TOC: chmurki, służącej do rozwiązywania konfliktów poprzez analizę i zrozumienie ich przyczyny;
  • poznanie narzędzia TOC: gałązki logicznej, dzięki której dzieci uczą się logicznego myślenia i przewidywania konsekwencji swoich działań;
  • poznanie piramidy potrzeb według Maslowa.
Przebieg zajęć:
  • Przywitanie gości (odrobinę onieśmielonych i jednocześnie zdeterminowanych, by poznać skuteczne metody na dziecięce „fochy”).
  • Prezentacja TOC – teorii ograniczeń.
  • Logiczna gałązka – najlepsza metoda na naukę przewidywania konsekwencji swoich działań.
  • Gwóźdź programu – chmurka w pełnej krasie.
  • „Czego chcemy? Nie wiemy! Kiedy to chcemy? Natychmiast!” – czyli teoria potrzeb Maslowa w wersji trudno edytowalnej, dziecięcej.
(…) Chmurka jest jednym z wielu sposobów, które pomagają budować dobre relacje z dzieckiem w rodzinie, oparte na wzajemnym zrozumieniu i szacunku. Głównym celem pracy z narzędziem TOC nie jest przekonanie dziecka do naszej opcji rozwiązania problemu. Jest to proces, dzięki któremu pomożemy dziecku i pozwolimy mu na dojście do rozwiązania uwzględniającego potrzeby obydwu stron. Spotkanie dla rodziców spełniło swoje cele – w ewaluacji uczestnicy napisali m.in.: Dzięki warsztatom uświadomiłam sobie zarys konfliktów i możliwości ich sukcesywnego rozwiązywania; Życzyłabym innym i sobie wielu takich spotkań; Zaproponowano nam rozwiązanie „domowych” problemów zupełnie innymi metodami; Dzięki warsztatom mam większą świadomość potrzeb obu stron konfliktu oraz większą chęć rozmów z dzieckiem. Warto podkreślić, że artykuł nie wyczerpuje zagadnienia rozpoznawania i zaspokajania dziecięcych potrzeb. Dotyka kilku problemów, reprezentatywnych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja podobnych warsztatów wymaga lektury publikacji tematycznych oraz znajomości narządzi TOC.