Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 590 kb
Stron: 4
Id: 3198

Koło przyjaźni [scenariusz z zakresu wspomagania rozwoju społecznego]

Monika Majewska   Marzec 2013

Nabywanie umiejętności społecznych przez dzieci w wieku przedszkolnym jest niezwykle ważnym osiągnięciem rozwojowym, a przedszkole jest dogodnym miejscem dla dziecka, gdzie w sposób naturalny może kształtować i doskonalić te umiejętności. Na drodze społecznego uczenia się, oprócz sprzyjającego środo... więcej
Pobierz

Zobacz również

rozwój społecznyzabawa

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Umiejętności społeczne

Więcej z tego numeru

Marzec 2013

Ostatni z cyklu artykułów autorstwa Moniki Majewskiej dotyczących wspomagania rozwoju społecznego u dzieci w wieku przedszkolnym.

Znajdziemy tu liczne propozycje zabaw z zakresu wspomagania rozwoju społecznego - nietypowe, interesujące, a przede wszystkim: kształcące!

 

Nabywanie umiejętności społecznych przez dzieci w wieku przedszkolnym jest niezwykle ważnym osiągnięciem rozwojowym, a przedszkole jest dogodnym miejscem dla dziecka, gdzie w sposób naturalny może kształtować i doskonalić te umiejętności. Na drodze społecznego uczenia się, oprócz sprzyjającego środowiska, dziecku potrzebny jest również życzliwy dorosły, który posiada kompetencje w zakresie stymulowania aktywności społecznej dzieci. Wychowawcy powinni być świadomi, że utrwalone we wczesnym dzieciństwie zachowania i postawy rzutują na przyszłość przedszkolaka, dlatego też już od najmłodszych lat powinni wspierać rozwój aktywności społecznej dzieci. W przedszkolu dziecko ma większą możliwość nawiązywania kontaktów z rówieśnikami. Zakres i jakość wchodzenia w interakcje z innymi stale się zwiększają (…). Przykładowa zabawa ze scenariusza: Latający dywan – zabawa rozwijająca umiejętność współpracy i poczucie odpowiedzialności grupowej, wymaga dużego zaufania do członków grupy. Ochotnik układa się na plecach na środku dużego koca. Pozostali uczestnicy chwytają brzegi koca i delikatnie podnoszą go na bezpieczną wysokość (ok. 20–30 cm od podłogi), a następnie wprawiają „latający dywan” w ruch. Nauczyciel powinien podpowiadać dzieciom, aby spróbowały powoli kręcić się w prawą stronę, następnie w lewą stronę, a na koniec delikatnie opuścić koc na podłogę.