Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 633.6 kb
Stron: 3
Id: 1778

Zanim dziecko zacznie pisać

Danuta Chwastniewska   Marzec 2012

Podtytuł: Pierwsze próby pisania i eksperymenty związane z pisaniem kreatywnym w powiązaniu z metodą 101 kroków. Powszechnie uważa się, że kształcenie umiejętności pisania powinno odbywać się razem z nauką czytania. Ale tak jest tylko w przypadku liter pisanych. Litery drukowane poj... więcej
Pobierz

Zobacz również

metoda 101 krokównauka czytanianauka pisania

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Marzec 2012

Podtytuł: Pierwsze próby pisania i eksperymenty związane z pisaniem kreatywnym w powiązaniu z metodą 101 kroków.


Powszechnie uważa się, że kształcenie umiejętności pisania powinno odbywać się razem z nauką czytania. Ale tak jest tylko w przypadku liter pisanych. Litery drukowane pojawiają się w różnych wytworach dziecka dużo wcześniej. Jeśli umiejętnie wykorzystamy tę naturalną potrzebę pisania u małych dzieci, może stać się ona wielkim sojusznikiem w podejmowaniu prób czytania. Wówczas obie te czynności wzajemnie się wspierają i uzupełniają.
Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że pisanie jest czynnością, którą dzieci inicjują wcześniej niż czytanie. Kiedy dziecko wykonuje swoje rysunki, bardzo często chce je podpisać. Pojawiają się próby zapisania takich wyrazów, jak mama, tata czy imion
osób na rysunku oraz własnego imienia.
Dzieci potrzebują wielu okazji do pisania. Najistotniejsze jest, by ich do tego nie zniechęcać. Dlatego w każdym przedszkolu i w każdej grupie należy przeznaczyć część sali na
specjalny kącik do pisania. Warto też zadbać o to, by również w innych miejscach sali – w których maluchy spędzają czas – znajdowały się przybory do pisania. Natomiast w specjalnym miejscu do pisania, które możemy dowolnie nazwać, np. Kącik Pisania (…).


W artykule opisano założenia metody 101 kroków w zakresie przygotowywania dziecka do nauki pisania. Autorka przedstawiła praktyczne wskazówki dotyczące m.in. tego, co powinno się znaleźć w Kąciku Pisania, a także opisała ćwiczenia, które można zaproponować dzieciom w zakresie tzw. kreatywnego pisania. Zawarła w swoim tekście również argumenty przemawiające za zachęcaniem dzieci do wczesnego pisania.