Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 825.88 kb
Stron: 3
Id: 1620

Zanim dziecko zacznie czytać - kształcenie rozumienia funkcji słowa drukowanego i rozumienie orientacji przestrzennej

Danuta Chwastniewska   Luty 2012

My, dorośli, często postrzegamy czytanie jako prostą czynność. Przecież to umiemy. Nad czym się zastanawiać? Bierzemy książkę do ręki, czytamy naszym dzieciom i myślimy, że one później zrobią to samo. Ale za tą prostą czynnością kryje się dużo więcej niezbędnych kompetencji. Dzieci, aby to zr... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (2.46 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.

Zobacz również

metoda 101 krokównauka czytanianauka pisania

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Luty 2012

My, dorośli, często postrzegamy czytanie jako prostą czynność. Przecież to umiemy. Nad czym się zastanawiać? Bierzemy książkę do ręki, czytamy naszym dzieciom i myślimy, że one później zrobią to samo. Ale za tą prostą czynnością kryje się dużo więcej niezbędnych kompetencji. Dzieci, aby to zrozumieć, muszą się nauczyć wielu czynności, które my także musieliśmy opanować w swoim czasie – tak jak one teraz.
Do kształcenia umiejętności rozumienia funkcji słowa drukowanego i orientacji przestrzennej mogą służyć wszystkie książki (najlepiej takie, w których ilustracja na okładce od razu wskazuje kierunek trzymania książki i uniemożliwia ułożenie jej do „góry nogami”). Warunki te spełniają wszystkie książki z naszej serii, gdzie układ okładek i stron wyraźnie wskazuje kierunek trzymania, a zróżnicowana czcionka pozwala na dostrzeganie i wyróżnianie wyrazów, liczenie liter lub porównywanie długości wyrazów „na oko”, czyli umożliwia uczenie wszystkiego, o czym będzie mowa dalej. Ale ważne jest, aby dziecko obcowało z jak największą liczbą książek, dzięki którym pozna bogactwo treści, ilustracji, wykształci poczucie estetyki. Warto więc korzystać z księgozbioru dobranego niezwykle starannie, unikając „disneyowskiej” maniery, zarówno jeśli chodzi o treść, jak i o formę.


W artykule opisano założenia metody 101 kroków w zakresie przygotowywania dziecka do nauki czytania i pisania na drodze wykształcenia orientacji przestrzennej oraz rozumienia następstwa czasu i zależności między częścią a całością. Teorii towarzyszą liczne przykłady ćwiczeń.