Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 825.88 kb
Stron: 3
Id: 1620

Zanim dziecko zacznie czytać - kształcenie rozumienia funkcji słowa drukowanego i rozumienie orientacji przestrzennej

Danuta Chwastniewska   Luty 2012

My, dorośli, często postrzegamy czytanie jako prostą czynność. Przecież to umiemy. Nad czym się zastanawiać? Bierzemy książkę do ręki, czytamy naszym dzieciom i myślimy, że one później zrobią to samo. Ale za tą prostą czynnością kryje się dużo więcej niezbędnych kompetencji. Dzieci, aby to zr... więcej
Pobierz

Zobacz również

metoda 101 krokównauka czytanianauka pisania

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Luty 2012

My, dorośli, często postrzegamy czytanie jako prostą czynność. Przecież to umiemy. Nad czym się zastanawiać? Bierzemy książkę do ręki, czytamy naszym dzieciom i myślimy, że one później zrobią to samo. Ale za tą prostą czynnością kryje się dużo więcej niezbędnych kompetencji. Dzieci, aby to zrozumieć, muszą się nauczyć wielu czynności, które my także musieliśmy opanować w swoim czasie – tak jak one teraz.
Do kształcenia umiejętności rozumienia funkcji słowa drukowanego i orientacji przestrzennej mogą służyć wszystkie książki (najlepiej takie, w których ilustracja na okładce od razu wskazuje kierunek trzymania książki i uniemożliwia ułożenie jej do „góry nogami”). Warunki te spełniają wszystkie książki z naszej serii, gdzie układ okładek i stron wyraźnie wskazuje kierunek trzymania, a zróżnicowana czcionka pozwala na dostrzeganie i wyróżnianie wyrazów, liczenie liter lub porównywanie długości wyrazów „na oko”, czyli umożliwia uczenie wszystkiego, o czym będzie mowa dalej. Ale ważne jest, aby dziecko obcowało z jak największą liczbą książek, dzięki którym pozna bogactwo treści, ilustracji, wykształci poczucie estetyki. Warto więc korzystać z księgozbioru dobranego niezwykle starannie, unikając „disneyowskiej” maniery, zarówno jeśli chodzi o treść, jak i o formę.


W artykule opisano założenia metody 101 kroków w zakresie przygotowywania dziecka do nauki czytania i pisania na drodze wykształcenia orientacji przestrzennej oraz rozumienia następstwa czasu i zależności między częścią a całością. Teorii towarzyszą liczne przykłady ćwiczeń.