Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 497.87 kb
Stron: 3
Id: 2835

Zajęcia otwarte – integrująca forma kontaktu z rodzicami

Karolina Gawlik (Śniadkowska)   Magazyn specjalny 2012

Fragment artykułu: Zajęcia otwarte są jedną z form kontaktu nauczyciela z rodzicami. Wzbudzają one wiele emocji. Często zdarza się, że zarówno wychowawca, jak i rodzic odczuwa dyskomfort z powodu sytuacji, w jakiej znajdzie się podczas takich zajęć – nauczyciel obawia się oceniania jeg... więcej
Pobierz

Zobacz również

scenariusz zajęćBoże Narodzeniewspółpraca z rodzicamizajęcia otwarte

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Współpraca z rodzicami i pedagogizacja

Więcej z tego numeru

Magazyn specjalny 2012

Fragment artykułu:
Zajęcia otwarte są jedną z form kontaktu nauczyciela z rodzicami. Wzbudzają one wiele emocji. Często zdarza się, że zarówno wychowawca, jak i rodzic odczuwa dyskomfort z powodu sytuacji, w jakiej znajdzie się podczas takich zajęć – nauczyciel obawia się oceniania jego umiejętności, sposobu postępowania z dziećmi, niekiedy nawet podważania autorytetu w oczach dziecka. Rodzic natomiast boi się śmieszności, na jaką się narazi, „zniżając się do poziomu dziecka” w towarzystwie innych dorosłych. Dlatego często rodzice przyjmują rolę widzów, „dla bezpieczeństwa” nie podejmując żadnego działania. Postępowanie takie może wywoływać stres u obserwowanych dzieci – sytuacja odbiega od przedszkolnej normalności, wychowankowie nie są już wtedy gospodarzami goszczącymi rodziców, lecz aktorami, których występ poddany będzie krytyce. Pojawia się wówczas wiele sztucznych zachowań „na pokaz”, trudniej zapanować nad grupą, co obniża jakość pracy nauczycielskiej. A przecież idea zajęć otwartych nie polega na odgrywaniu przedstawienia ani przez nauczyciela, ani przez dzieci.
Z powyższych powodów organizując zajęcia otwarte, uprzedźmy rodziców, czego podczas takiego spotkania mogą się spodziewać, a także jakie są nasze oczekiwania względem nich. Zajęcia otwarte dają bowiem rodzicowi niepowtarzalną okazję zobaczenia, jak jego dziecko odnajduje się w grupie przedszkolnej – jakie ma relacje z rówieśnikami, a także z nauczycielem, czy potrafi skupić się podczas zajęć, czy zapamiętuje i wykonuje polecenia oraz jak prezentuje się poziom jego umiejętności na tle umiejętności innych dzieci.

Artykułowi towarzyszy scenariusz zajęć otwartych dla rodziców:

  • w grupie dzieci najmłodszych;
  • w grupie dzieci starszych.

Oba scenariusze związane są z tematyką Świąt Bożego Narodzenia.

Objętość artykułu:
3 strony.