Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 384.83 kb
Id: 3323

Z tobą zawsze są problemy – coaching komunikacji

Monika Urbańska   Maj 2013

Pojęcie barier komunikacji zawsze wywołuje zdziwienie u uczestników szkoleń. Obawiam się, że wielu z nas nie potrafi wskazać, czym tak naprawdę są błędy w komunikacji. Dlaczego? Dlatego, że notorycznie je popełniamy. Codziennie – w domu i w pracy. Warto się tego oduczyć. Po co? Dla siebie samego, ja... więcej
Pobierz

Zobacz również

dyrektormenadżernauczycielkomunikacja interpersonalnarozwój osobisty

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Zarządzanie placówką edukacyjną

Więcej z tego numeru

Maj 2013

Nieefektywna komunikacja stanowi dużą przeszkodę – szczególnie w przypadku pracy w przedszkolu, kiedy zależy nam, aby pracownicy mieli poczucie, że są traktowani poważnie. Nie zawsze komunikujemy to, co mamy na myśli. W związku z tym wiele czasu spędzamy na wyjaśnianiu nieporozumień. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w artykule.

Przeczytasz w nim m.in. o barierach komunikacji werbalnej i niewerbalnej, o tym, dlaczego komunikacja pomiędzy nauczycielami w danej placówce jest nieefektywna, a także dowiesz się, jakie komunikaty nie budują porozumienia pomiędzy rozmówcami.

Pojęcie barier komunikacji zawsze wywołuje zdziwienie u uczestników szkoleń. Obawiam się, że wielu z nas nie potrafi wskazać, czym tak naprawdę są błędy w komunikacji. Dlaczego? Dlatego, że notorycznie je popełniamy. Codziennie – w domu i w pracy. Warto się tego oduczyć. Po co? Dla siebie samego, jako nadawcy, oraz dla innych, jako naszych odbiorców. Niepowodzenia komunikacji, które biorą się z rozbieżności między tym, co nadawca miał na myśli, a tym, co odbiorca myśli, że nadawca miał na myśli, zwykle nie są spowodowane użyciem słów, form gramatycznych, niesprawnością werbalną. Ich przyczyną są raczej emocjonalne i społeczne źródła szumów. Bardzo często mamy do czynienia z sytuacją, w której ludzie komunikujący się ze sobą wykorzystują własne, nabyte doświadczenie oraz uproszczone schematy myślowe (nie zdarzył ci się nigdy skrót myślowy?). Powoduje to wywoływanie tylko takich skojarzeń, które w danym momencie są dla nich najbardziej interesujące (często stosują skróty myślowe). Dochodzi wówczas do zniekształcenia komunikatu, co w efekcie końcowym może doprowadzić do licznych nieporozumień, a nawet zerwania procesu komunikacyjnego. Dlatego zanim dojdzie do zaciętej dyskusji na radzie, w kuluarach placówki, kłótni między pracownikami albo pójdzie plotka w miasto, że w tej placówce nauczyciele mówią niezrozumiale lub, nie daj Boże, stosują wobec dzieci komunikację typu: „Mamusia ci nie mówiła, że jesteś gruba?”; „Nie jedz tyle, bo jesteś gruba”; „Inne dzieci są grzeczniejsze – a ty zawsze jesteś taka niegrzeczna”, itd: Po pierwsze – przyjrzyj się waszym radom pedagogicznym!