Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Z tobą zawsze są problemy – coaching komunikacji

Monika Urbańska  
Maj 2013

Pojęcie barier komunikacji zawsze wywołuje zdziwienie u uczestników szkoleń. Obawiam się, że wielu z nas nie potrafi wskazać, czym tak naprawdę są błędy w komunikacji. Dlaczego? Dlatego, że notorycznie je popełniamy. Codziennie – w domu i w pracy. Warto się tego oduczyć. Po co? Dla siebie samego, ja... więcej
Pobierz plik

Ten plik można pobrać za pomocą SMS (2.46 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Jak pobierać?
Informacje o pliku
Typ pliku: pdf
Wielkość pliku: 384.83 kb
Id: 3323

Zobacz również

dyrektor
menadżer
nauczyciel
rozwój osobisty

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów:
dyrektor
menadżer
nauczyciel
rozwój osobisty


lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Zarządzanie placówką edukacyjną

Więcej z tego numeru

Maj 2013

Nieefektywna komunikacja stanowi dużą przeszkodę – szczególnie w przypadku pracy w przedszkolu, kiedy zależy nam, aby pracownicy mieli poczucie, że są traktowani poważnie. Nie zawsze komunikujemy to, co mamy na myśli. W związku z tym wiele czasu spędzamy na wyjaśnianiu nieporozumień. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w artykule.

Przeczytasz w nim m.in. o barierach komunikacji werbalnej i niewerbalnej, o tym, dlaczego komunikacja pomiędzy nauczycielami w danej placówce jest nieefektywna, a także dowiesz się, jakie komunikaty nie budują porozumienia pomiędzy rozmówcami.

Pojęcie barier komunikacji zawsze wywołuje zdziwienie u uczestników szkoleń. Obawiam się, że wielu z nas nie potrafi wskazać, czym tak naprawdę są błędy w komunikacji. Dlaczego? Dlatego, że notorycznie je popełniamy. Codziennie – w domu i w pracy. Warto się tego oduczyć. Po co? Dla siebie samego, jako nadawcy, oraz dla innych, jako naszych odbiorców. Niepowodzenia komunikacji, które biorą się z rozbieżności między tym, co nadawca miał na myśli, a tym, co odbiorca myśli, że nadawca miał na myśli, zwykle nie są spowodowane użyciem słów, form gramatycznych, niesprawnością werbalną. Ich przyczyną są raczej emocjonalne i społeczne źródła szumów. Bardzo często mamy do czynienia z sytuacją, w której ludzie komunikujący się ze sobą wykorzystują własne, nabyte doświadczenie oraz uproszczone schematy myślowe (nie zdarzył ci się nigdy skrót myślowy?). Powoduje to wywoływanie tylko takich skojarzeń, które w danym momencie są dla nich najbardziej interesujące (często stosują skróty myślowe). Dochodzi wówczas do zniekształcenia komunikatu, co w efekcie końcowym może doprowadzić do licznych nieporozumień, a nawet zerwania procesu komunikacyjnego. Dlatego zanim dojdzie do zaciętej dyskusji na radzie, w kuluarach placówki, kłótni między pracownikami albo pójdzie plotka w miasto, że w tej placówce nauczyciele mówią niezrozumiale lub, nie daj Boże, stosują wobec dzieci komunikację typu: „Mamusia ci nie mówiła, że jesteś gruba?”; „Nie jedz tyle, bo jesteś gruba”; „Inne dzieci są grzeczniejsze – a ty zawsze jesteś taka niegrzeczna”, itd: Po pierwsze – przyjrzyj się waszym radom pedagogicznym!