Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 401.96 kb
Stron: 2
Id: 3628

Z czym to się je? – przyprawy (edukacja globalna)

Gabriela Lipska-Badoti   Październik 2013

Przykładowe propozycje ze scenariusza: a) Uprawy roślin. Kiedy dzieci rozpoznają wszystkie składniki, powtórzcie wspólnie ich nazwy. Rozłóż przed przedszkolakami zdjęcia przedstawiające, jak rosną rośliny. Poproś uczestników, by się zastanowili, które składniki odpowiadają poszczególnym zdjęciom. G... więcej
Pobierz

Zobacz również

edukacja międzykulturowaedukacja przyrodniczaglobalizacjascenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Edukacja regionalna i międzykulturowa

Więcej z tego numeru

Październik 2013

Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:
  • plakat przedstawiający różnorodne przyprawy, który został dołączony do miesięcznika – TU możesz go zobaczyć i zamówić;
  • fotografie przypraw i sposobów ich rośnięcia – TU;
  • fotografie przedstawiające pracowników plantacji i warunki ich pracy – TU.
Poruszono w nim zagadnienia z zakresu edukacji globalnej: odpowiedzialnej konsumpcji, żywności, handlu, oraz uwzględniono następujące cele:
  • wykorzystanie zmysłów do poznania różnorodności świata;
  • poznanie warunków, w jakich powstają przyprawy;
  • przygotowanie dzieci do rozmowy o odpowiedzialnej konsumpcji.
Przykładowe propozycje ze scenariusza: a) Uprawy roślin. Kiedy dzieci rozpoznają wszystkie składniki, powtórzcie wspólnie ich nazwy. Rozłóż przed przedszkolakami zdjęcia przedstawiające, jak rosną rośliny. Poproś uczestników, by się zastanowili, które składniki odpowiadają poszczególnym zdjęciom. Gdy dopasujecie wszystkie zdjęcia, zapytaj dzieci, jak ich zdaniem rosną te rośliny, czy ktoś się nimi opiekuje, podlewa je. Zapytaj, jak według nich wyglądają i gdzie mieszkają osoby uprawiające te rośliny. Wykorzystaj elementy metody wspólnego myślenia, aby zachęcić dzieci do dzielenia się opiniami i uzasadnieniami. b) Na roli w Ugandzie. Pokaż dzieciom zdjęcia przedstawiające kobiety i mężczyzn pracujących na roli w Ugandzie. Powiedz, że to są osoby, które zajmują się hodowaniem roślin w kraju położonym we wschodniej Afryce. Z niektórych hodowanych w Ugandzie roślin powstają nasze przyprawy. Pozwól dzieciom na przyjrzenie się zdjęciom. Porozmawiajcie o warunkach pracy osób ze zdjęć: Czy to łatwa, czy ciężka praca? Dlaczego?

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania