Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
nr 4.271/2024 - materiały na maj Marzec 2024
nr 3.270/2024 - materiały na kwiecień Luty 2024
nr 2.269/2024 - materiały na marzec Styczeń 2024
nr 01.268/2024 - materiały na luty Grudzień 2023
nr 12.267/2023 - materiały na styczeń Listopad 2023
nr 11.266/2023 - materiały na grudzień Październik 2023
nr 10.265/2023 - materiały na listopad Wrzesień 2023
nr 09.264/2023 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2023
nr 07-08.262-263/2023 - materiały na cały rok Czerwiec 2023
nr 06.261/2023 - materiały na wrzesień Maj 2023
nr 05.260/2023 - materiały na czerwiec Kwiecień 2023
nr 04.259/2023 - materiały na maj
Kiosk
Uzyskaj dostęp do ponad 2000 scenariuszy i artykułów dostępnych w naszym kiosku. Już od 18 zł miesięcznie.
Wielkość: 692.42 kb
Stron: 5
Id: 946
Wspomaganie dzieci w łączeniu przyczyny ze skutkiem i przewidywaniu tego, co zdarzyć się może (część pierwsza - prawidłowości rozwojowe)
Kłopoty wychowawcze są zwykle spowodowane tym, że dzieci nie potrafią przewidzieć skutków własnego zachowania. Zapewne dlatego w przedszkolu, a potem w szkole wymaga się od dzieci dobrze już rozwiniętej umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem i przewidywania, co też się może wydarzyć. Wym... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA.
Zobacz również
Edyta Gruszczyk-Kolczyńskapytaniarozumowanie przyczynowo-skutkowerozwój dzieckacykl Krótkie wykłady o dobrym wychowaniu
Ostatnio pobierane
Kłopoty wychowawcze są zwykle spowodowane tym, że dzieci nie potrafią przewidzieć skutków własnego zachowania. Zapewne dlatego w przedszkolu, a potem w szkole wymaga się od dzieci dobrze już rozwiniętej umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem i przewidywania, co też się może wydarzyć. Wymagania te zwykle przerastają możliwości umysłowe dzieci. Jest to spowodowane niedostatkami wiedzy o rozwoju czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom do wiązania przyczyny ze skutkiem.
Przekonana o konieczności wspierania dzieci w tym zakresie rozumowania, zebrałam okruszki istniejącej wiedzy i uzupełniłam je wynikami własnych badań oraz doświadczeniami pedagogicznymi. Wszystko to przedstawię w dwóch kolejnych wykładach: w pierwszym podam ustalenia dotyczące prawidłowości rozwojowych, w drugim ustalenia pedagogiczne i przykłady zajęć z dziećmi. Pomoże to dorosłym lepiej rozeznać się w tym, co dzieci mogą pojąć i respektować, to zaś pozwoli im skuteczniej wychowywać i kształcić dzieci.
Ponadto w artykule m.in. o tym, jak wcześnie dzieci łączą przyczynę ze skutkiem, wykazując się rozumowaniem przyczynowo-skutkowym, co wynika z analizy dziecięcych pytań zaczynających się od „dlaczego…?”, jak łączenie przyczyny ze skutkiem wtapia się w operacyjne rozumowanie dziecka na poziomie konkretnym, a także o tym, co wynika z posługiwania się operacyjnym rozumowaniem w kontaktach społecznych.