Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Wspomaganie dzieci w łączeniu przyczyny ze skutkiem i przewidywaniu tego, co zdarzyć się może (część pierwsza - prawidłowości rozwojowe)

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Czerwiec 2011

Kłopoty wychowawcze są zwykle spowodowane tym, że dzieci nie potrafią przewidzieć skutków własnego zachowania. Zapewne dlatego w przedszkolu, a potem w szkole wymaga się od dzieci dobrze już rozwiniętej umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem i przewidywania, co też się może wydarzyć. Wym... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.

Kłopoty wychowawcze są zwykle spowodowane tym, że dzieci nie potrafią przewidzieć skutków własnego zachowania. Zapewne dlatego w przedszkolu, a potem w szkole wymaga się od dzieci dobrze już rozwiniętej umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem i przewidywania, co też się może wydarzyć. Wymagania te zwykle przerastają możliwości umysłowe dzieci. Jest to spowodowane niedostatkami wiedzy o rozwoju czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom do wiązania przyczyny ze skutkiem.
Przekonana o konieczności wspierania dzieci w tym zakresie rozumowania, zebrałam okruszki istniejącej wiedzy i uzupełniłam je wynikami własnych badań oraz doświadczeniami pedagogicznymi. Wszystko to przedstawię w dwóch kolejnych wykładach: w pierwszym podam ustalenia dotyczące prawidłowości rozwojowych, w drugim ustalenia pedagogiczne i przykłady zajęć z dziećmi. Pomoże to dorosłym lepiej rozeznać się w tym, co dzieci mogą pojąć i respektować, to zaś pozwoli im skuteczniej wychowywać i kształcić dzieci.


Ponadto w artykule m.in. o tym, jak wcześnie dzieci łączą przyczynę ze skutkiem, wykazując się rozumowaniem przyczynowo-skutkowym, co wynika z analizy dziecięcych pytań zaczynających się od „dlaczego…?”, jak łączenie przyczyny ze skutkiem wtapia się w operacyjne rozumowanie dziecka na poziomie konkretnym, a także o tym, co wynika z posługiwania się operacyjnym rozumowaniem w kontaktach społecznych.
 

Więcej z działu

Czynności intelektualne

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2011

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Prezenty mikołajkowe dla przedszkolaków! Zobacz