Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 7105.01 kb
Id: 5128

Władza rodziców czy dziecka?

Wanda Papugowa   Wrzesień 2015

(…) Nagrody i kary, w postaci ocen, wyróżnień, nagan, są sposobem realizacji kontroli zachowania wykorzystywanym na gruncieszkolnym. Wpływają na powstrzymywanie się dzieci od zachowań niepożądanych, a wzmacniają zachowania poprawne. Hierarchiczność relacji w szkole służy, podobnie jak w rodzinie, za... więcej
Pobierz

Zobacz również

rodzicepedagogizacjanagroda i kara

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Współpraca z rodzicami i pedagogizacja

Więcej z tego numeru

Wrzesień 2015

W artykule znajdziemy odpowiedzi na następujące pytania:
  • Czy dziecko powinno być posłuszne dorosłym?
  • Czemu służą nagrody i kary?
  • Co się dzieje, gdy rodzice dobrowolnie „abdykują”?
  • Na czym polega mechanizm „oddawania władzy dziecku”?
(…) Nagrody i kary, w postaci ocen, wyróżnień, nagan, są sposobem realizacji kontroli zachowania wykorzystywanym na gruncieszkolnym. Wpływają na powstrzymywanie się dzieci od zachowań niepożądanych, a wzmacniają zachowania poprawne. Hierarchiczność relacji w szkole służy, podobnie jak w rodzinie, zapewnieniu bezpieczeństwa, ładu społecznego. Dzięki temu pozwala na realizację nauczania w grupie. Grupie bowiem potrzebny jest lider, wzór do naśladowania, ekspert, dobry rodzic czy nauczyciel. Przedstawione modele sprawowania władzy funkcjonują optymalnie, gdy na szczycie hierarchii znajdują się osoby dojrzałe, które potrafią szanować siebie, a nade wszystko darzyć szacunkiem drugiego człowieka – dziecko. Obserwacja relacji rodzinnych oraz funkcjonowania nauczycieli wobec uczniów pozwala zauważyć często inne od przedstawionego wyżej sposoby realizacji władzy…