Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 584.66 kb
Stron: 3
Id: 960

Wartościowe zasady dla naszej ogłady

Selwana Szołek   Czerwiec 2011

Obserwując zachowania zwierząt i człowieka, zauważamy istotną różnicę. Zwierzęta działają instynktownie – nie programują swoich zachowań, nie przewidują ich skutków. Nie podejmują decyzji, a reagują jedynie na określone bodźce lub potrzeby. Człowiek natomiast ma możliwość bycia ś... więcej
Pobierz

Zobacz również

wartościzasadyrozwój osobisty

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój moralny i wychowanie

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2011

Obserwując zachowania zwierząt i człowieka, zauważamy istotną różnicę. Zwierzęta działają instynktownie – nie programują swoich zachowań, nie przewidują ich skutków. Nie podejmują decyzji, a reagują jedynie na określone bodźce lub potrzeby. Człowiek natomiast ma możliwość bycia świadomym swych zachowań i rozumienia tego, co czyni. Potrafi zaplanować swoje zachowania i przewidzieć ich skutki. Może z pełną świadomością decydować o tym, jaką postawę przyjąć wobec siebie i życia. 

(…) Pewne zachowania prowadzą do rozwoju i szczęścia, do budowania pozytywnych więzi z samym sobą i z innymi ludźmi. Są jednak i takie zachowania, które prowadzą do egoizmu, agresji czy desperacji. Z tego powodu konieczne jest ciągłe przypominanie wartościowych zasad, które należy wpajać człowiekowi od najmłodszych lat.


W artykule wyjaśniono pojęcie wartości, przedstawiono najważniejsze cele wychowania oraz cechy, które należy wyrabiać u dzieci w związku z kształtowaniem się u nich w wieku przedszkolnym podstaw ich charakteru. Autorka podkreśla, że zmianę otoczenia na lepsze nauczyciel powinien zacząć od samego siebie.