Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1010.39 kb
Id: 6241

Twórcze rozwiązywanie konfliktów między dziećmi [część pierwsza]

Anna Jankowska   Luty 2017

"(...) Nie mam wątpliwości, że dziecko – zwłaszcza przedszkolak – pozostawione w konflikcie samo, nie poradzi sobie z rozumieniem jego pozytywnego potencjału. Jasne, dzieci się kłócą i (jakoś) radzą sobie z tymi zdarzeniami. Jednak nie zawsze potem emocje idą w  kierunku przemyślenia czy zrozumienia... więcej
Pobierz

Zobacz również

konfliktypsychologia

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

O dziecięcych problemach

Więcej z tego numeru

Luty 2017

"(...) Nie mam wątpliwości, że dziecko – zwłaszcza przedszkolak – pozostawione w konflikcie samo, nie poradzi sobie z rozumieniem jego pozytywnego potencjału. Jasne, dzieci się kłócą i (jakoś) radzą sobie z tymi zdarzeniami. Jednak nie zawsze potem emocje idą w  kierunku przemyślenia czy zrozumienia, że konflikt może być źródłem informacji o uczuciach drugiego człowieka i jego sytuacji życiowej. Konflikt może być (w zasadzie zawsze jest) formą komunikacji, tylko trzeba to dziecku po prostu uświadomić. Bardzo ważne jest przyjęcie odpowiedniej postawy przez nauczyciela. Jak reagujesz na dziecięce kłótnie? Czy pozwalasz dzieciom samodzielnie rozwiązywać problemy? Czy może od razu interweniujesz, żeby w grupie panował spokój? Wiele też zależy od wieku dzieci. To chyba każdy nauczyciel wie i  doskonale rozumie. Trzylatkowi trudniej będzie podejść do konfliktu „bez emocji” (to oczywiście przenośnia, żadne dziecko nie podchodzi do konfliktów bez emocji) niż starszakowi, który już po prostu potrafi nad sobą nieco bardziej zapanować (...)"