Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

To MOJE dziecko (czyli o problemach wzajemnych relacji…)

Bogusław Śliwerski   Luty 2011

Dalsza część podtytułu: …między nauczycielami przedszkolnymi a rodzicami ich podopiecznych.   Przedszkole jest szczególnego typu instytucją dla wspomnianego w tytule procesu i piszę o tym nie dlatego, że mój tekst kierowany jest do nauczycieli przedszkoli. Nawet nie zdaje... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (2.46 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.

Zobacz również

pedagogizacjakomunikacja interpersonalnarodzicenauczyciel

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Współpraca z rodzicami i pedagogizacja

Więcej z tego numeru

Luty 2011

Dalsza część podtytułu: …między nauczycielami przedszkolnymi a rodzicami ich podopiecznych.
 

Przedszkole jest szczególnego typu instytucją dla wspomnianego w tytule procesu i piszę o tym nie dlatego, że mój tekst kierowany jest do nauczycieli przedszkoli. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak silnie to, w jaki sposób komunikujemy się z rodzicami naszych podopiecznych sprawia, że warunkujemy tym samym postawy dorosłych wobec nas oraz instytucji edukacyjnych w ogóle. Nie ma się co oszukiwać. Nauczyciel może nie wiem jak silnie emocjonalnie angażować się w relacje ze swoimi podopiecznymi, uwielbiać kontakt z nimi, pasjonować się ich każdym, codziennym, a przecież coraz dojrzalszym reagowaniem na doświadczanie świata w warunkach organizowanych przez niego zajęć czy też obserwowanych, a spontanicznych zachowań, a i tak nie jest ani mamą, ani tatą, ani babcią czy dziadkiem, a więc kimś naturalnie mu bliskim. A jednak szczególny poziom zbliżonych do rodzinnych relacji z maluchem może nastąpić – pod warunkiem, że nie będziemy w nachalny sposób zabiegać, specjalnie oczekiwać czy usilnie się domagać tego poziomu.


W artykule poruszono problem relacji między nauczycielami przedszkolnymi, a rodzicami ich podopiecznych. Przeczytamy w nim o rozbieżności postaw, o tym, w jaki sposób powinna przebiegać komunikacja (i od czego winna być uzależniona) oraz zapoznamy się z typologią pozytywnych i negatywnych postaw rodzicielskich wg Marii Ziemskiej.