Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 375.26 kb
Stron: 2
Id: 1581

Ryzyko skutecznej komunikacji

Violetta Kruczkowska   Styczeń 2012

Jeżeli chcemy prawidłowo funkcjonować, skutecznie wykorzystując własne zasoby, by osiągać stawiane sobie cele, koniecznie musimy nauczyć się odpowiednio komunikować z ludźmi. Im lepsza zdolność jasnego wyrażania swoich prawdziwych uczuć, poglądów, wartości i przekonań, tym sprawniejsza staje ... więcej
Pobierz

Zobacz również

Trening Skutecznego Nauczycielanauczycielkomunikacja interpersonalnarozwój osobisty

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Problemy nauczycieli

Więcej z tego numeru

Styczeń 2012

Jeżeli chcemy prawidłowo funkcjonować, skutecznie wykorzystując własne zasoby, by osiągać stawiane sobie cele, koniecznie musimy nauczyć się odpowiednio komunikować z ludźmi. Im lepsza zdolność jasnego wyrażania swoich prawdziwych uczuć, poglądów, wartości i przekonań, tym sprawniejsza staje się komunikacja z innymi osobami. Wiele się mówi o tym, jak ważna w pracy jest skuteczna komunikacja z drugim człowiekiem. Co to naprawdę znaczy dla nauczyciela?
Zgodnie z jednym z założeń Treningu Skutecznego Nauczyciela (TSN), skuteczny nauczyciel to osoba asertywna – bezpośrednia, szczera i uczciwa w swoich wypowiedziach i działaniach. Asertywny nauczyciel nie jest ani bierny, ani autorytarny. W przeciwieństwie do tych postaw asertywność oznacza zadbanie o osobiste prawa i potrzeby, ale w sposób, który szanuje prawa innych i nie blokuje ich w zaspokajaniu własnych potrzeb. Asertywny nauczyciel ceni postawę bez przegranych, bo opiera się ona na szacunku i wspiera poszanowanie wzajemnych potrzeb w relacji. Tak rozumiana asertywność jest zdrowym i pożądanym atrybutem nauczyciela.


Z dalszej części artykułu dowiemy się, jakie są następstwa wynikające z bycia asertywnym dla przebiegu procesu komunikacji interpersonalnej - Autorka opisała m.in. z czym wiąże się ryzyko odsłaniania się i – jednocześnie – jakie z uzewnętrzniania się wynikają korzyści. Przedstawiła także, na czym polega skuteczne odsłanianie się.