
Rozwijamy zainteresowania techniczne
Fragment artykułu: Spośród trzech podstawowych rodzajów działalności człowieka, dla dzieci w wieku przedszkolnym charakterystyczna jest zabawa. Różnica pomiędzy zabawą a nauką czy pracą tkwi w odmienności motywów tych działań. Motywem zabawy jest zasadniczo przeżycie pew... więcej
Fragment artykułu:
Spośród trzech podstawowych rodzajów działalności człowieka, dla dzieci w wieku przedszkolnym charakterystyczna jest zabawa. Różnica pomiędzy zabawą a nauką czy pracą tkwi w odmienności motywów tych działań. Motywem zabawy jest zasadniczo przeżycie pewnych ważnych dla dziecka dziedzin rzeczywistości – podkreśla M. Tyszkowa. Uznając tak wielkie znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka, niejako zakłada się równie istotną jej rolę w kształtowaniu zainteresowań technicznych u dzieci w wieku przedszkolnym. Mówiąc o zainteresowaniach technicznych, zwykle ma się na myśli ciekawość względem zmian wprowadzanych w świecie przez człowieka, możliwości dokonywania zmian zastanej rzeczywistości oraz narzędzi służących wprowadzaniu tych zmian – dodaje J. Nazar. Należy jednak pamiętać, że bez względu na znaczenie zabaw, szczególnie manipulacyjno- konstrukcyjnych i tematycznych dla kształtowania stosunku dzieci do pracy oraz w zakresie rozwoju zainteresowań technicznych, wpływ zabawy na rozwój człowieka jest jednak ograniczony.
W dalszej części tekstu opisano m.in.:
- zadania nauczyciela w kontekście zabawy;
- korzyści wynikające z zabawy dla wielowymiarowego rozwoju dziecka;
- znaczenie właściwego doboru zabawek w zabawach manipulacyjno-konstrukcyjnych i w zabawach z zakresu kształtowania zainteresowań technicznych.
Objętość artykułu: 2 strony.