Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 722.62 kb
Stron: 4
Id: 1875

Przygotowanie do szkoły

Dorota Smoleń   Czerwiec 2012

Fragment artykułu: O tym, jak przedszkole przygotowuje do podjęcia nauki w szkole opowiada Danuta Wójcik, nauczycielka z 32-letnim stażem pracy, która pracuje w Przedszkolu Samorządowym nr 145 w Krakowie, gdzie prowadzi grupę starszaków, pięcio- i sześciolatków. Dorota ... więcej
Pobierz

Zobacz również

cykl Jak przygotować przedszkolaka do szkoły?edukacja przedszkolnapięciolatekprzygotowanie do szkołysześciolatek

Więcej z działu

Gotowość szkolna

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2012

Fragment artykułu:
O tym, jak przedszkole przygotowuje do podjęcia nauki w szkole opowiada Danuta Wójcik, nauczycielka z 32-letnim stażem pracy, która pracuje w Przedszkolu Samorządowym nr 145 w Krakowie, gdzie prowadzi grupę starszaków, pięcio- i sześciolatków.
Dorota Smoleń: Co jest ważne w przygotowywaniu dzieci do podjęcia nauki w szkole?
Danuta Wójcik: W przygotowaniu do podjęcia nauki w szkole ważny jest rozwój dyspozycji psychofizycznych dziecka. Prawidłowo rozwinięte funkcje słuchowe, wzrokowe, poznawcze i językowe, dobra sprawność manualna i ruchowa gwarantują powodzenie w realizacji edukacji szkolnej. Ważna jest dojrzałość emocjonalno-społeczna. Rodzice często o tym zapominają, skupiając się głównie na tym, że dziecko czyta i liczy. Dziecko jest gotowe do nauki w szkole, jeżeli w miarę możliwości radzi sobie w sytuacjach stresowych, pokonuje trudności, współdziała w grupie, jest samodzielne, koncentruje się na zadaniu, pracuje w odpowiednim tempie, doprowadza pracę do końca.
Pracując z dziećmi pięcioletnimi, widzę, że większość z nich potrzebuje działań wspierających, tj. częstego chwalenia i zachęcania, wzmacniania ich pewności siebie, uodparniania w sytuacjach nowych w szerszej społeczności, uaktywniania w zajęciach organizowanych, uczenia właściwego reagowania na przegraną. Większość dzieci w tym wieku czuje jeszcze potrzebę zabaw swobodnych i realizację własnych zainteresowań.
D.S.: Aby dziecko było gotowe do nauki czytania i pisania, musi osiągnąć dobry poziom spostrzegawczości słuchowej, wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej (przy pisaniu). W jaki sposób przedszkole rozwija poszczególne funkcje u dzieci?


W dalszej części artykułu przeczytamy m.in. o tym:
- w jaki sposób przedszkole przygotowuje do podjęcia nauki w szkole – jak rozwija określone funkcje u dzieci;
- jak można pomóc dzieciom w kształtowaniu ich słuchu fonemowego;
- jakie zabawy proponowane są dzieciom w zakresie przygotowania do nauki czytania;
- jak to przygotowanie oceniają nauczyciele, a jak rodzice pierwszoklasistów;
- na czym polega ocena gotowości szkolnej dokonywana przez psychologa;
- z czym pierwszoklasiści mają największe problemy w pierwszych miesiącach nauki szkolnej.


Objętość artykułu: 4 strony.