Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1560.11 kb
Id: 8362

Pozytywna komunikacja w grupie przedszkolnej

Anna Jankowska   Lipiec-sierpień 2019

"(...) Jak nie będziecie grzecznie sprzątać, to nie wyjdziemy dziś na spacer. Pamiętam takie zdania, słyszane niemal codziennie z ust mojej nauczycielki przedszkolnej. Do dzisiaj w wielu grupach padają takie niby niewinne komunikaty. Jednak patrząc na to zupełnie obiektywnie, w dodatku przesiewając ... więcej
Pobierz

Zobacz również

kompetencje społecznekomunikacja interpersonalnarozwój społecznyumiejętności interpersonalnekomunikacja pozytywna

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Umiejętności społeczne

Więcej z tego numeru

Lipiec-sierpień 2019

"(...) Jak nie będziecie grzecznie sprzątać, to nie wyjdziemy dziś na spacer. Pamiętam takie zdania, słyszane niemal codziennie z ust mojej nauczycielki przedszkolnej. Do dzisiaj w wielu grupach padają takie niby niewinne komunikaty. Jednak patrząc na to zupełnie obiektywnie, w dodatku przesiewając przez sito pozytywnej komunikacji, jest to szantaż. O ile może on się wydawać zupełnie nieszkodliwy w kontekście grupy przedszkolnej (bo działa tu i teraz), tak już skupiając się na budowaniu komunikacyjnych nawyków dziecka, szantaż nie jest najlepszą formą porozumiewania się ze światem lub informowania o swojej aktualnej potrzebie. Działa podwójnie, bo tu i teraz, ale też w przyszłości, jako nawykowy sposób osiągania celu. Lepiej powiedzieć, czego się od dzieci oczekuje: "Po wysprzątaniu sali wychodzimy na podwórko. Zaczynamy teraz. Jasiu, ułóż klocki na półce, Marysiu, pomóż Hani", niż mieć nadzieję, że po prostu posprzątają ze strachu przed karą, jaką jest niewychodzenie na dwór (...)."