Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Poznaj mnie, jeśli chcesz mnie uczyć – o współpracy nauczycieli przedszkola i szkoły

Lidia Wollman   Listopad 2013

Wcześniejsze rozpoczęcie edukacji szkolnej przez dzieci sześcioletnie powinno uwzględniać potrzeby rozwojowe tego okresu. W tym celu nauczycielki szkolne powinny poznawać dzieci i sposoby pracy z nimi w środowisku przedszkolnym, częściej współpracując z wychowawczyniami przedszkola. Jednak nauczycie... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
W artykule poruszono m.in. następujące kwestie (w oparciu o badania własne, przeprowadzone przez Autorkę):
  • jak wygląda współpraca pomiędzy nauczycielami przedszkola i szkoły – jaki jest jej stan i jakie są jej perspektywy;
  • obraz nauczyciela szkolnego w opinii dzieci przedszkolnych;
  • czego obawiają się przedszkolaki w kontekście pójścia do szkoły.
  • nauczyciel wspomagający rozwój dziecka – co powinien robić i kim powinien być.
Wcześniejsze rozpoczęcie edukacji szkolnej przez dzieci sześcioletnie powinno uwzględniać potrzeby rozwojowe tego okresu. W tym celu nauczycielki szkolne powinny poznawać dzieci i sposoby pracy z nimi w środowisku przedszkolnym, częściej współpracując z wychowawczyniami przedszkola. Jednak nauczyciele przedszkola, pytani o współpracę ze szkołą, odpowiadają, że niewielu nauczycieli szkolnych jest zainteresowanych dziećmi przed ich przyjęciem do swojej klasy. Nauczyciele przedszkolni sami chodzą do szkoły, by oswoić dzieci z nową sytuacją, ale nie zdarza się to zbyt często. Ich wiedza na temat dzieci, obserwacje nie są przez nauczycieli szkoły ani wykorzystywane, ani pożądane. Z wywiadu z nauczycielami klas I-III wynika, że najlepsza współpraca jest między nauczycielkami oddziału „0” i klasy I w szkole, co wynika z bliskości tych oddziałów i częstych kontaktów choćby na przerwach. Ale na ogół nauczycielki szkolne nie czują potrzeby wcześniejszego zbierania informacji o dziecku, wolą swoje testy i obserwacje, nie korzystają z arkuszy obserwacyjnych robionych w przedszkolu. Przyznają, że rzadko odwiedzają przedszkole lub wcale tego nie robią. Jeśli przychodzą do przedszkola, to interesuje je zachowanie dziecka i ewentualne problemy, jakie ma ono w nauce, a czasem, z jakiej rodziny pochodzi. Uważają, że to nauczycielki przedszkolne powinny wcześniej odwiedzać z dziećmi szkołę i nastawiać dzieci na szkolną pracę, aby im ułatwić wejście w szkołę. Takie opinie pokazują, jak słaba jest wciąż współpraca przedszkola i szkoły oraz w jaki sposób nauczyciele marginalizują pracę swoich koleżanek z niższych etapów kształcenia.

Więcej z działu

Problemy nauczycieli

Więcej z tego numeru

Listopad 2013

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź