Poznaj mnie, jeśli chcesz mnie uczyć – o współpracy nauczycieli przedszkola i szkoły

Lidia Wollman  
Listopad 2013

Wcześniejsze rozpoczęcie edukacji szkolnej przez dzieci sześcioletnie powinno uwzględniać potrzeby rozwojowe tego okresu. W tym celu nauczycielki szkolne powinny poznawać dzieci i sposoby pracy z nimi w środowisku przedszkolnym, częściej współpracując z wychowawczyniami przedszkola. Jednak nauczycie... więcej
Pobierz plik

Ten plik można pobrać za pomocą SMS (3.69 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Jak pobierać?
Informacje o pliku
Typ pliku: pdf
Wielkość pliku: 761.38 kb
Stron: 6
Id: 3686

Zobacz również
nauczyciel
przedszkole
szkoła
sześciolatek
edukacja przedszkolna


Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów:
nauczyciel
przedszkole
szkoła
sześciolatek
edukacja przedszkolna


lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu
Problemy nauczycieli



W artykule poruszono m.in. następujące kwestie (w oparciu o badania własne, przeprowadzone przez Autorkę):
  • jak wygląda współpraca pomiędzy nauczycielami przedszkola i szkoły – jaki jest jej stan i jakie są jej perspektywy;
  • obraz nauczyciela szkolnego w opinii dzieci przedszkolnych;
  • czego obawiają się przedszkolaki w kontekście pójścia do szkoły.
  • nauczyciel wspomagający rozwój dziecka – co powinien robić i kim powinien być.
Wcześniejsze rozpoczęcie edukacji szkolnej przez dzieci sześcioletnie powinno uwzględniać potrzeby rozwojowe tego okresu. W tym celu nauczycielki szkolne powinny poznawać dzieci i sposoby pracy z nimi w środowisku przedszkolnym, częściej współpracując z wychowawczyniami przedszkola. Jednak nauczyciele przedszkola, pytani o współpracę ze szkołą, odpowiadają, że niewielu nauczycieli szkolnych jest zainteresowanych dziećmi przed ich przyjęciem do swojej klasy. Nauczyciele przedszkolni sami chodzą do szkoły, by oswoić dzieci z nową sytuacją, ale nie zdarza się to zbyt często. Ich wiedza na temat dzieci, obserwacje nie są przez nauczycieli szkoły ani wykorzystywane, ani pożądane. Z wywiadu z nauczycielami klas I-III wynika, że najlepsza współpraca jest między nauczycielkami oddziału „0” i klasy I w szkole, co wynika z bliskości tych oddziałów i częstych kontaktów choćby na przerwach. Ale na ogół nauczycielki szkolne nie czują potrzeby wcześniejszego zbierania informacji o dziecku, wolą swoje testy i obserwacje, nie korzystają z arkuszy obserwacyjnych robionych w przedszkolu. Przyznają, że rzadko odwiedzają przedszkole lub wcale tego nie robią. Jeśli przychodzą do przedszkola, to interesuje je zachowanie dziecka i ewentualne problemy, jakie ma ono w nauce, a czasem, z jakiej rodziny pochodzi. Uważają, że to nauczycielki przedszkolne powinny wcześniej odwiedzać z dziećmi szkołę i nastawiać dzieci na szkolną pracę, aby im ułatwić wejście w szkołę. Takie opinie pokazują, jak słaba jest wciąż współpraca przedszkola i szkoły oraz w jaki sposób nauczyciele marginalizują pracę swoich koleżanek z niższych etapów kształcenia.