Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 748.71 kb
Stron: 5
Id: 1442

Poważnie o zabawkach i przedmiotach do zabawy (jak je dobierać, żeby lepiej wspomagać przedszkolaki w rozwoju umysłowym i w edukacji)

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Październik 2011

Nauczyciele przedszkoli doceniają zabawy tematyczne, ale zapominają o zwyczajnych przedmiotach, którym dziecko nadaje umowne znaczenie, aby zabawa miała swój sens. Gdy przekroczyłam próg pewnego przedszkola, znalazłam się w świecie baśni. Patrzyły na mnie lalki w aksamitnych s... więcej
Pobierz

Zobacz również

matematykapotrzeby dzieckaprzedszkolerozwój dzieckazabawazabawkacykl Krótkie wykłady o dobrym wychowaniu

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Czynności intelektualne

Więcej z tego numeru

Październik 2011

Nauczyciele przedszkoli doceniają zabawy tematyczne, ale zapominają o zwyczajnych przedmiotach, którym dziecko nadaje umowne znaczenie, aby zabawa miała swój sens.
Gdy przekroczyłam próg pewnego przedszkola, znalazłam się w świecie baśni. Patrzyły na mnie lalki w aksamitnych strojach, z porcelanowymi buziami i pięknie upiętymi włosami. Stały w teatralnych pozach, na tle zamkowej komnaty. Dostrzegłam też kilkoro dzieci, które z zachwytem przyglądały się lalkom. Dłonie schowały za plecy, żeby osłabić pokusę dotknięcia cudowności odgrodzonych od widzów barierką.
Nieco później, w trakcie spotkania z nauczycielkami, poprosiłam o klocki. Popłoch – w całym przedszkolu nie można było zebrać koszyka zwyczajnych drewnianych klocków! Wówczas inaczej popatrzyłam na przepych aksamitnych lalek „do oglądania”. Kierując się tymi doświadczeniami, postanowiłam w kolejnym wykładzie poważnie zająć się zabawkami i przedmiotami do zabawy dla przedszkolaków.


W artykule Autorka zwróciła uwagę na fakt, iż dzieciom nie jest obojętne, w co i czym się bawią. Przypomniała tezę, że zabawa jest intensywnym procesem uczenia się. Ponadto w artykule przeczytamy: o zwyczajnych klockach i klockach typu lego, o zabawkach mechanicznych i zestawach gotowych przedmiotów do zabawy, o lalkach, misiach, pajacykach, o gotowych zestawach do zabaw tematycznych, a także o przedmiotach pełniących funkcję pomocy dydaktycznych w edukacji matematycznej.