Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1689.39 kb
Stron: 2
Id: 3026

Pamięć i uwaga – jak ją stymulować podczas zabaw z dziećmi w przedszkolu?

Barbara Kurowska, Aneta Stanowska   Grudzień 2012

Fragment artykułu: Do dziecka w wieku przedszkolnym dociera wiele informacji. Są one odbierane za pomocą określonych receptorów i niejednokrotnie mogą wpłynąć na ukształtowanie nierealnego obrazu świata czy odczuwanie wszechogarniającego chaosu. Konieczne jest więc uczenie selekcjonowania ob... więcej
Pobierz

Zobacz również

pamięć i uwaga

Więcej z działu

Czynności intelektualne

Więcej z tego numeru

Grudzień 2012

Fragment artykułu:
Do dziecka w wieku przedszkolnym dociera wiele informacji. Są one odbierane za pomocą określonych receptorów i niejednokrotnie mogą wpłynąć na ukształtowanie nierealnego obrazu świata czy odczuwanie wszechogarniającego chaosu. Konieczne jest więc uczenie selekcjonowania obrazów, a co się z tym wiąże – wybierania tych, które są istotne i przydatne. Mały człowiek musi nabyć tę umiejętność, aby nie zagubić się w nadmiarze docierających do niego bodźców.
W publikacji „Dzieci siedzą w kole i...” autorki zaproponowały kilkadziesiąt zabaw, mających na celu stymulowanie dziecięcej uwagi oraz wspomaganie pamięci. Ich mottem przewodnim jest myśl, iż dziecięca pamięć jest kluczem do sukcesu – daje możliwość wielozmysłowego uczenia się i osiągania sukcesów szkolnych.
Pozycja ta składa się z 240 pomocy dydaktycznych w formie kart z ilustracjami w formatach od A5 do A2 oraz książki zawierającej opisy zabaw, która stanowi dokładną instrukcję postępowania z kartami. Całość została podzielona na 5 osobno sprzedawanych części, tworzących elegancką, spójną kolekcję. Do jednej z części została dołączona płyta CD, stanowiąca materiał dźwiękowy do zabawy.
Publikacja skierowana jest do nauczycieli wychowania przedszkolnego, którzy szukają innowacyjnych pomysłów na spędzenie czasu z dziećmi. Powstała głównie z myślą o dzieciach, które w ostatnim czasie mają coraz poważniejsze problemy z koncentracją uwagi i pamięcią. Zabawy doskonalące zarówno pamięć wzrokową, słuchową, jak i kinestetyczną są dostosowane do zainteresowań i możliwości dzieci w okresie średniego dzieciństwa. Pomysły zaprezentowane w kolejnych częściach publikacji sprzyjają stymulowaniu pamięci i uwagi dzieci, umożliwiają rozwijanie percepcji słuchowej, wzrokowej, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, usprawniają dużą i małą motorykę.

W dalszej części tekstu zapoznamy się z merytorycznym opisem zawartości książki „Dzieci siedzą w kole i…” autorstwa B. Kurowskiej i A. Stanowskiej. Dowiemy się m.in.:

  • w jaki sposób rozwijać u dziecka umiejętność skupiania uwagi na rzeczach istotnych oraz zdolność dostrzegania elementów przydatnych w rozwiązywaniu problemów i budowaniu własnego obrazu rzeczywistości?;
  • jakie zabawy stosować, aby osiągnąć zamierzone cele?

Znajdziemy tu także trzy przykłady zabaw zaczerpnięte z książki.

Więcej na temat książki „Dzieci siedzą w kole i…”
można przeczytać na stronie
www.dzieci.blizejprzedszkola.pl!