Pamięć i uwaga – jak ją stymulować podczas zabaw z dziećmi w przedszkolu?
Fragment artykułu: Do dziecka w wieku przedszkolnym dociera wiele informacji. Są one odbierane za pomocą określonych receptorów i niejednokrotnie mogą wpłynąć na ukształtowanie nierealnego obrazu świata czy odczuwanie wszechogarniającego chaosu. Konieczne jest więc uczenie selekcjonowania ob... więcej
Ten plik można pobrać bezpłatnie.
Ostatnio pobierane
Znajdź dla siebie
Fragment artykułu:
Do dziecka w wieku przedszkolnym dociera wiele informacji. Są one odbierane za pomocą określonych receptorów i niejednokrotnie mogą wpłynąć na ukształtowanie nierealnego obrazu świata czy odczuwanie wszechogarniającego chaosu. Konieczne jest więc uczenie selekcjonowania obrazów, a co się z tym wiąże – wybierania tych, które są istotne i przydatne. Mały człowiek musi nabyć tę umiejętność, aby nie zagubić się w nadmiarze docierających do niego bodźców.
W publikacji „Dzieci siedzą w kole i...” autorki zaproponowały kilkadziesiąt zabaw, mających na celu stymulowanie dziecięcej uwagi oraz wspomaganie pamięci. Ich mottem przewodnim jest myśl, iż dziecięca pamięć jest kluczem do sukcesu – daje możliwość wielozmysłowego uczenia się i osiągania sukcesów szkolnych.
Pozycja ta składa się z 240 pomocy dydaktycznych w formie kart z ilustracjami w formatach od A5 do A2 oraz książki zawierającej opisy zabaw, która stanowi dokładną instrukcję postępowania z kartami. Całość została podzielona na 5 osobno sprzedawanych części, tworzących elegancką, spójną kolekcję. Do jednej z części została dołączona płyta CD, stanowiąca materiał dźwiękowy do zabawy.
Publikacja skierowana jest do nauczycieli wychowania przedszkolnego, którzy szukają innowacyjnych pomysłów na spędzenie czasu z dziećmi. Powstała głównie z myślą o dzieciach, które w ostatnim czasie mają coraz poważniejsze problemy z koncentracją uwagi i pamięcią. Zabawy doskonalące zarówno pamięć wzrokową, słuchową, jak i kinestetyczną są dostosowane do zainteresowań i możliwości dzieci w okresie średniego dzieciństwa. Pomysły zaprezentowane w kolejnych częściach publikacji sprzyjają stymulowaniu pamięci i uwagi dzieci, umożliwiają rozwijanie percepcji słuchowej, wzrokowej, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, usprawniają dużą i małą motorykę.
W dalszej części tekstu zapoznamy się z merytorycznym opisem zawartości książki „Dzieci siedzą w kole i…” autorstwa B. Kurowskiej i A. Stanowskiej. Dowiemy się m.in.:
- w jaki sposób rozwijać u dziecka umiejętność skupiania uwagi na rzeczach istotnych oraz zdolność dostrzegania elementów przydatnych w rozwiązywaniu problemów i budowaniu własnego obrazu rzeczywistości?;
- jakie zabawy stosować, aby osiągnąć zamierzone cele?
Znajdziemy tu także trzy przykłady zabaw zaczerpnięte z książki.
Więcej na temat książki „Dzieci siedzą w kole i…” można przeczytać na stronie www.dzieci.blizejprzedszkola.pl!