Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1451.36 kb
Stron: 8
Id: 3381

O zgubnych skutkach zezwalania dzieciom na oglądanie telewizji ponad miarę i korzystanie z komputerów oraz tabletów (cz. 2)

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Czerwiec 2013

(…) Miałam okazję obserwować Tomka, pięciolatka, gdy siedząc w jednej pozycji przy stoliku przez prawie dwie godziny (!), zajmował się tabletem. Kiedy podeszłam, pokazał mi, jakie możliwości tkwią w jego palcach: jednym ruchem przesuwał obrazy, powiększał ich fragmenty, dowolnie je deformował itd. Z... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (6.15 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Zobacz również

Edyta Gruszczyk-Kolczyńskamultimediapedagogizacjarozwój dziecka

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

O dziecięcych problemach

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2013

Coraz częściej udostępnia się dzieciom – oprócz telewizora – komputer lub tablet. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej, jaką rolę odgrywają te urządzenia w wychowaniu i kształceniu dzieci oraz zastanowić się, w jaki sposób korzystać z TV, aby uniknąć niekorzystnych zmian w rozwoju umysłowym dzieci.

W artykule zwrócono uwagę m.in. na kwestię:
  • nikłych korzyści i wielkiego niebezpieczeństwa udostępniania przedszkolakom komputerów i tabletów;
  • korzystanie z komputera i tabletu rozwija u dzieci zdolność do skupiania uwagi przez dłuższy czas;
  • czy posługiwanie się klawiaturą i myszą komputerową rozwija u dziecka koordynację wzrokowo-ruchową;
  • w jakim stopniu korzystanie z komputera i tabletu rozwija u dzieci zdolność porozumiewania się w języku ojczystym i naukę języka obcego;
  • czy dzieci stosują w sytuacjach życiowych i edukacyjnych rozumowanie ćwiczone w grach komputerowych;
  • kiedy korzystanie z komputera rozszerza wiedzę, np. przyrodniczą, dziecka;
  • jakie są postawy rodziców względem roli TV w wychowaniu dzieci;
  • jak długo – bez szkody dla swojego zdrowia – starszy przedszkolak może oglądać programy telewizyjne, korzystać z komputera lub tabletu;
  • o jakiej porze dnia dziecko może oglądać filmy lub korzystać z komputera (tabletu) bez szkody dla zdrowia;
  • konieczności wspierania dziecka w trakcie oglądania filmów lub korzystania z komputera.
(…) Miałam okazję obserwować Tomka, pięciolatka, gdy siedząc w jednej pozycji przy stoliku przez prawie dwie godziny (!), zajmował się tabletem. Kiedy podeszłam, pokazał mi, jakie możliwości tkwią w jego palcach: jednym ruchem przesuwał obrazy, powiększał ich fragmenty, dowolnie je deformował itd. Z dumą oświadczył: Widzisz, mogę wszystko! Pewna reklama uświadomiła mi, że dzieci mogą przenosić do realnej rzeczywistości przekonanie o nadzwyczajnych możliwościach tkwiących w ich palcach. Dziecko wyglądające przez okno eleganckiego samochodu układało palce tak jak Tomek na tablecie. Na filmie pokazywano, że... powiększone ruchem palców balony trzymane przez dziewczynkę uniosły ją w powietrzu, a gdy dziecko ruchem palców monstrualnie powiększyło walizkę, nie można jej było zmieścić w bagażniku. Obserwowałam też przedszkolaka, jak... piekł wirtualne ciasteczka: przesuwał palcem po ekranie tabletu torebki z produktami, wysypywał je do miski i mieszał, na koniec potrząsał tabletem (!) i na ekranie ukazywały się... upieczone ciasteczka. Niby zabawne, ale zapowiada trudną do określenia pułapkę wychowawczą. Dzieci w wieku przedszkolnym mają jeszcze sporo kłopotów z oddzieleniem świata realnego od pomyślanego, wyobrażonego. Pojawia się pytanie: Jeżeli dziecko przez godzinę i dłużej dziennie doświadcza swoich nadzwyczajnych możliwości sprawczych, przesuwając opuszkami palców po ekranie tabletu, czy zechce mozolić się przy wykonywaniu czegokolwiek sensownego w realnym świecie? Już teraz jest sporo dzieci, które szybko uzależniły się od komputera i tabletu. Wolą czynić cuda, przesuwając palcami po ekranie tabletu, niż bawić się klockami i rysować. Co się stanie z dziecięcymi umysłami, gdy tablety będą tańsze i staną się główną zabawką przedszkolaków?