Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1451.36 kb
Stron: 8
Id: 3381

O zgubnych skutkach zezwalania dzieciom na oglądanie telewizji ponad miarę i korzystanie z komputerów oraz tabletów (cz. 2)

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Czerwiec 2013

(…) Miałam okazję obserwować Tomka, pięciolatka, gdy siedząc w jednej pozycji przy stoliku przez prawie dwie godziny (!), zajmował się tabletem. Kiedy podeszłam, pokazał mi, jakie możliwości tkwią w jego palcach: jednym ruchem przesuwał obrazy, powiększał ich fragmenty, dowolnie je deformował itd. Z... więcej
Pobierz

Zobacz również

Edyta Gruszczyk-Kolczyńskamultimediapedagogizacjarozwój dziecka

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

O dziecięcych problemach

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2013

Coraz częściej udostępnia się dzieciom – oprócz telewizora – komputer lub tablet. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej, jaką rolę odgrywają te urządzenia w wychowaniu i kształceniu dzieci oraz zastanowić się, w jaki sposób korzystać z TV, aby uniknąć niekorzystnych zmian w rozwoju umysłowym dzieci.

W artykule zwrócono uwagę m.in. na kwestię:
  • nikłych korzyści i wielkiego niebezpieczeństwa udostępniania przedszkolakom komputerów i tabletów;
  • korzystanie z komputera i tabletu rozwija u dzieci zdolność do skupiania uwagi przez dłuższy czas;
  • czy posługiwanie się klawiaturą i myszą komputerową rozwija u dziecka koordynację wzrokowo-ruchową;
  • w jakim stopniu korzystanie z komputera i tabletu rozwija u dzieci zdolność porozumiewania się w języku ojczystym i naukę języka obcego;
  • czy dzieci stosują w sytuacjach życiowych i edukacyjnych rozumowanie ćwiczone w grach komputerowych;
  • kiedy korzystanie z komputera rozszerza wiedzę, np. przyrodniczą, dziecka;
  • jakie są postawy rodziców względem roli TV w wychowaniu dzieci;
  • jak długo – bez szkody dla swojego zdrowia – starszy przedszkolak może oglądać programy telewizyjne, korzystać z komputera lub tabletu;
  • o jakiej porze dnia dziecko może oglądać filmy lub korzystać z komputera (tabletu) bez szkody dla zdrowia;
  • konieczności wspierania dziecka w trakcie oglądania filmów lub korzystania z komputera.
(…) Miałam okazję obserwować Tomka, pięciolatka, gdy siedząc w jednej pozycji przy stoliku przez prawie dwie godziny (!), zajmował się tabletem. Kiedy podeszłam, pokazał mi, jakie możliwości tkwią w jego palcach: jednym ruchem przesuwał obrazy, powiększał ich fragmenty, dowolnie je deformował itd. Z dumą oświadczył: Widzisz, mogę wszystko! Pewna reklama uświadomiła mi, że dzieci mogą przenosić do realnej rzeczywistości przekonanie o nadzwyczajnych możliwościach tkwiących w ich palcach. Dziecko wyglądające przez okno eleganckiego samochodu układało palce tak jak Tomek na tablecie. Na filmie pokazywano, że... powiększone ruchem palców balony trzymane przez dziewczynkę uniosły ją w powietrzu, a gdy dziecko ruchem palców monstrualnie powiększyło walizkę, nie można jej było zmieścić w bagażniku. Obserwowałam też przedszkolaka, jak... piekł wirtualne ciasteczka: przesuwał palcem po ekranie tabletu torebki z produktami, wysypywał je do miski i mieszał, na koniec potrząsał tabletem (!) i na ekranie ukazywały się... upieczone ciasteczka. Niby zabawne, ale zapowiada trudną do określenia pułapkę wychowawczą. Dzieci w wieku przedszkolnym mają jeszcze sporo kłopotów z oddzieleniem świata realnego od pomyślanego, wyobrażonego. Pojawia się pytanie: Jeżeli dziecko przez godzinę i dłużej dziennie doświadcza swoich nadzwyczajnych możliwości sprawczych, przesuwając opuszkami palców po ekranie tabletu, czy zechce mozolić się przy wykonywaniu czegokolwiek sensownego w realnym świecie? Już teraz jest sporo dzieci, które szybko uzależniły się od komputera i tabletu. Wolą czynić cuda, przesuwając palcami po ekranie tabletu, niż bawić się klockami i rysować. Co się stanie z dziecięcymi umysłami, gdy tablety będą tańsze i staną się główną zabawką przedszkolaków?