Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 825.44 kb
Stron: 4
Id: 96

O wartości konsekwencji w wychowywaniu

Joanna Łukasik   Listopad 2010

W świadomości wielu dorosłych ludzi zakodowane jest przekonanie, że największe znaczenie w wychowaniu mają takie metody, jak werbalne pouczenia oraz stosowanie kary za nieposłuszeństwo. Czy rzeczywiście przekonanie to jest słuszne? Raczej nie, ponieważ gdyby tylko pouczanie i karanie było skuteczne,... więcej
Pobierz

Zobacz również

wychowaniezasadynagroda i karapsychologia

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój moralny i wychowanie

Więcej z tego numeru

Listopad 2010

W świadomości wielu dorosłych ludzi zakodowane jest przekonanie, że największe znaczenie w wychowaniu mają takie metody, jak werbalne pouczenia oraz stosowanie kary za nieposłuszeństwo. Czy rzeczywiście przekonanie to jest słuszne? Raczej nie, ponieważ gdyby tylko pouczanie i karanie było skuteczne, wówczas nie byłoby konieczności stosowania innych metod wychowawczych.
Problematyka stosowania kar i nagród jako metod wychowawczych była i jest przedmiotem zainteresowań oraz badań psychologów, pedagogów, socjologów. Kiedy pojawiają się trudności w wychowywaniu dzieci, rodzice i nauczyciele często zadają pytania: Jakie metody wychowawcze stosować? Czy tylko karać zachowania niepożądane czy też wyłącznie nagradzać zachowania prawidłowe? Co bardziej motywuje do zmiany – nagroda czy kara? Ponieważ w procesie wychowania mówi się o większej skuteczności nagród niż kar, można by przypuszczać, że to nagrody stosujemy najczęściej. Jednak czy tak jest na pewno?


W artykule przeczytamy m.in. o tym, czym jest kara i jakie warunki powinna spełniać, aby przynosiła efekty oraz kiedy kara jest nieskuteczna i szkodliwa. Dowiemy się, w jaki sposób opracować z dzieckiem system konsekwencji oraz zapoznamy się z przykładami wzmocnień pozytywnych.