Typ: pdf
Wielkość: 368.26 kb
Stron: 2
Id: 951

Nauka wiersza nie musi być udręką

Alicja Dorozińska   Czerwiec 2011

Większość maluchów przychodząc do przedszkola, zna na pamięć „Lokomotywę” Juliana Tuwima, „Kaczkę Dziwaczkę” Jana Brzechwy lub inne utwory z dziecięcej klasyki. Jak to się dzieje, że już po kilku powtórzeniach ulubionego wierszyka dziecko zapamiętuje tekst, a na... więcej
Pobierz

Zobacz również

metody aktywnewierszzabawa

Więcej z działu

O dziecięcych problemach

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2011

Większość maluchów przychodząc do przedszkola, zna na pamięć „Lokomotywę” Juliana Tuwima, „Kaczkę Dziwaczkę” Jana Brzechwy lub inne utwory z dziecięcej klasyki. Jak to się dzieje, że już po kilku powtórzeniach ulubionego wierszyka dziecko zapamiętuje tekst, a nawet poprawia czytającego, gdy ten pomyli się lub ominie fragment?

Zapamiętywaniu utworów sprzyja sama sytuacja czytania, która sprawia, że maluszek siedzący na kolanach mamy albo taty czuje się kochany, potrzebny i ważny. Bliski kontakt – przytulenie dziecka, ciepły głos opiekuna, wspólnota zainteresowań – stwarzają niepowtarzalny nastrój i dają dziecku poczucie bezpieczeństwa.


W artykule o tym, co dzieje się w powyższym kontekście z poezją w przedszkolach oraz o tym, w jaki sposób skutecznie nauczyć dzieci wiersza na pamięć. Dodatkowo propozycje konkretnych ćwiczeń pomagających uruchomić myślenie i skupić uwagę, a tym samym – z łatwością zapamiętać treść wiersza.