Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 6526.54 kb
Id: 7241

Naprzeciw nowym wyzwaniom – predyspozycje do myślenia stałego lub rozwojowego

Anna Jankowska   Maj 2018

"(...) Dziecko z wrodzonym myśleniem stałym uważa, że jest „jakieś” (tu można wstawić różne określenia). Wiele zależy od tego, w jakim środowisku rodzinnym wzrasta. Jedne dzieci uważają, że są mądre. Drugie, że są ładne. Trzecie, że są niegrzeczne. Bycie „jakimś” definiuje sposób postrzegania siebie... więcej
Pobierz

Zobacz również

obserwacja i diagnozarozwój poznawczy

Więcej z działu

Problemy nauczycieli

Więcej z tego numeru

Maj 2018

"(...) Dziecko z wrodzonym myśleniem stałym uważa, że jest „jakieś” (tu można wstawić różne określenia). Wiele zależy od tego, w jakim środowisku rodzinnym wzrasta. Jedne dzieci uważają, że są mądre. Drugie, że są ładne. Trzecie, że są niegrzeczne. Bycie „jakimś” definiuje sposób postrzegania siebie. A co jeśli w tym środowisku nie ma przy dziecku dorosłych, którzy pomogą nauczyć się także innego sposobu myślenia (i przede wszystkim działania)? Wówczas maluch wyrasta na człowieka, który szybko się poddaje albo boi się podejmować nowe wyzwania. Albo – najczęściej – jedno i drugie. Obserwując dzieci w grupie przedszkolnej, bardzo łatwo można przełożyć myślenie stałe na praktyczne przykłady. Widać to w zachowaniu tych, które wolą płakać i czekać, aż pani podejdzie w szatni, żeby pomóc się ubrać, zamiast (nawet zachęcane) podjąć kolejną (lub pierwszą) próbę. Czasem jest to mylone z lenistwem czy złą wolą. W tym wypadku jednak jest to zwyczajnie wrodzone ukierunkowanie myślenia. (...)"