Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 839.61 kb
Stron: 3
Id: 3256

Najlepiej razem – zabawy z wierszami Wandy Chotomskiej

Gabriela Fejkiel   Kwiecień 2013

W oparciu o wiersz „Brązowa piosenka” można przeprowadzić w przedszkolu Brązowy Dzień. Warto taką uroczystość zaplanować wcześniej i poprosić dzieci (a przede wszystkim rodziców) o przyniesienie brązowych ubrań. Odczytanie wiersza można traktować jako wprowadzenie do zabawy. Czytanym fragmentom mogą... więcej
Pobierz

Zobacz również

edukacja czytelniczaedukacja międzykulturowascenariusz zajęćwiersz

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Kwiecień 2013

Do realizacji opisanych zajęć i zabaw przydadzą się gotowe pomoce dydaktyczne:
  • ilustracje brązowych rzeczy i przedmiotów - do pobrania TU;
  • komplet fotografii i obrazków, w tym mapa konturowa świata – TU;
  • mapa świata z wyróżnionymi kontynentami – została dołączona do miesięcznika w formie plakatu (TU możesz go zobaczyć).
Ten artykuł to propozycje zajęć i zabaw bazujących na czterech wierszach autorstwa Wandy Chotomskiej: „Brązowa piosenka”, „Lokomotywa lądy odkrywa”, „Motyle” oraz „Najlepiej razem!”.
Wiersze Wandy Chotomskiej od dawna cieszą dużych i małych. Tym razem zachęcam do pracy z czterema wierszami tej autorki, które stanowią dla nauczycieli doskonałą inspirację do działań.
W oparciu o wiersz „Brązowa piosenka” można przeprowadzić w przedszkolu Brązowy Dzień. Warto taką uroczystość zaplanować wcześniej i poprosić dzieci (a przede wszystkim rodziców) o przyniesienie brązowych ubrań. Odczytanie wiersza można traktować jako wprowadzenie do zabawy. Czytanym fragmentom mogą towarzyszyć przygotowane wcześniej ilustracje z brązowym kasztanem, prawdziwkiem, itd. Następnie można dzieciom rozdać instrumenty perkusyjne, na których będą grać podczas powtórnego czytania, gdy usłyszą w wierszu słowo: brązowe/brązowy. Jeżeli dzieci są starsze, można pokusić się o odczytanie wiersza (po raz drugi) w odmienny sposób – z wykorzystaniem instrumentów. W momencie, kiedy w wierszu pojawia się słowo: brązowe, nauczyciel przestaje czytać, a dzieci kończą słowa nauczyciela, dzieląc wyraz na sylaby i równocześnie wystukując rytm, oczywiście z pomocą nauczyciela. Powinno wyglądać to mniej więcej tak: Nauczyciel: Kasztany są... Dzieci: BRĄ-ZO-WE Nauczyciel: ten kolor lubi wielu. Prawdziwek w starym borze Dzieci: BRĄ-ZO-WY Nauczyciel: ma kapelusz (…).

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania